اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

یادداشت

گلستان استان سیل‌خیز کشور فاقد «مرکز مطالعات و تحقیقات سیل»

در طول تاریخ، تحقیقات و مطالعات در زمینه‌های گوناگون زمینه‌ساز پیشرفت جوامع بشری بوده است.

گلستان استان سیل‌خیز کشور فاقد «مرکز مطالعات و تحقیقات سیل»

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، یکی از زمینه های مطالعات و تحقیقات انسان، مطالعه و تحقیق در خصوص بلایای طبیعی مانند زلزله، آتشفشان، خشکسالی، حریق جنگل، مخاطرات دریایی، سیل و ... بوده که در سایه نتایج حاصله از آنها جان بسیاری از انسان‌ها از معرض خطر خارج شده و اموال و زیرساخت‌های بشری به ایمنی قابل توجهی دست یافته است.

تاسیس مراکز مطالعات و تحقیقات در استان‌ها علاوه بر اینکه ظرفیت کارشناسی و علمی آنها را افزایش می‌دهد و تلاش‌های کارشناسی و تحقیقاتی در خصوص یافتن راه حل ها را هدفمندتر به پیش می‌برد، با فعال کردن دانشگاه‌های آنها موجبات جذب دانشمندان و اساتید مطرح را چه به صورت پاره‌وقت و یا حتی کامل فراهم می‌سازد که بالا رفتن درجات دانشگاه‌های استان و نیز تخصصی‌تر شدن آنها از نتایج دیگر این کار است.

در کنار انجام مطالعات و تحقیقات مرتبط، برگزاری کارگاه‌های فنی و دوره‌های آموزشی تخصصی، هدایت و حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های کارشناسی ارشد و دکترا و تشکیل همایش‌ها و کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی و مبادله نظرات و تجربیات دانشمندان، کارشناسان و مدیران، ضمن پربارتر کردن وزن علمی استان، با افزایش سفرهایی از این دست، موجب رونق صنعت هواپیمایی، هتلداری، صنایع دستی و بهبود فضای کسب و کار استان و معرفی سایر جذابیت‌های طبیعی و فرهنگی و سرمایه‌گذاری استان نیز خواهد شد.

نگاهی به برخی از مراکز مطالعات و تحقیقات در سطح کشور مانند «مرکز مطالعات و تحقیقات قنات در استان یزد» ، "مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر در استان مازندران»، «مرکز مطالعات و تحقیقات باروری ابرها در استان یزد»، «مرکز تحقیقات پنبه در استان گلستان»، «مرکز مطالعات و تحقیقات کارست در استان فارس»، «مرکز تحقیقات سلول درمانی در استان اردبیل» و...... هر کدام شاهدی بر مطلوب بودن تاسیس مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی در استان‌ها است.

از سال 1380 با وقوع سیل بزرگ در شرق استان گلستان که موجب تلفات شدید انسانی و خسارات فراوان در استان گلستان شد و مردم استان را به شدت عزادار کرد، استان به عنوان کانون خبری در زمینه سیل مطرح شد و با تکرار سیل البته با ابعاد کوچک‌تر در سال‌های 1381 و 1384 از طرفی و وقوع سیل‌های کوچک و بزرگ و با خصوصیات متفاوت در حوضه‌های آبریز کوچک و بزرگ استان، استان گلستان به عنوان استان سیل‌خیز در کشور بر سر زبان‌ها افتاد.


هرچند این اشتهار در ابتدا به عنوان اشتهاری نامطلوب ارزیابی شد و احتمال فرار سرمایه از استان به دلایل مختلف از جمله بن‌بست شدن استان در اثر سیل را در اذهان جای داد، ولی با تلاش‌های مدیران و کارشناسان استان و همکاری دولتمردان کشور، به تدریج برکاتی نیز به دنبال داشت از جمله افزایش اعتبارات بخش مهندسی رودخانه‌ها، آبخیزداری، سدسازی، راهسازی اصلی گرگان به مشهد و بهبود جاده‌های گرگان، آزادشهر و رامیان به استان سمنان و احداث راه آهن.

هم اکنون با گذشت بیش از 17 سال از سیل عظیم استان گلستان، به نظر می‌آید جای «مرکز مطالعات و تحقیقات سیل» به عنوان یک مرکز کشوری در استان گلستان هنوز خالی است و با توجه به سابقه سیل در استان گلستان و فواید پیش گفته و مزایای دیگری که از حوصله این گفتار خارج است، بسیار به جاست اگر مدیران استان، کارشناسان و دانشمندان مرتبط با موضوع، همت خود را در جهت تاسیس این مرکز جزم کنند.

نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، استانداری، شرکت آب منطقه‌ای، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، دانشگاه‌ها، جهاد دانشگاهی و سایر مراکز مرتبط در استان گلستان هر کدام پتانسیلی در راستای رسیدن به این مهم با هدف ایمنی بیشتر مردم استان، کشور و سراسر دنیا خواهند بود.

====================================
سید محسن حسینی (برساووش) کارشناس مسائل آب

====================================

انتهای پیام/2307/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول