اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

توفیقی:

۶۰ تا ۷۰ درصد بودجه پژوهشی برخی کشورهای خارجی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی تأمین می‌شود

مشاور عالی وزیر علوم گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد بودجه پژوهشی برخی از کشورها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی تأمین می‌شود به همین دلیل ما هم باید به این سمت و سو حرکت کنیم.

۶۰ تا ۷۰ درصد بودجه پژوهشی برخی کشورهای خارجی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی تأمین می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، جعفر توفیقی مشاور عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در هم‌اندیشی نقش‌آفرینی پژوهش و فناوری در اقتصاد ملی که در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برگزار شد در جمع‌بندی پنل پیشنهاد نظام تأمین مالی پویا در راستای توسعه زیرساخت‌های پژوهش و فناوری و مصرف بهینه منابع گفت: هدف اصلی این پنل انسجام و هماهنگی بیشتر در برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی پژوهش و فناوری و همچنین سازوکارهای منابع مالی و رفع کاستی‌ها، زیرساخت‌ها و نظامات و روش‌ها و تجارب موفق مدیریت بهینه بوده است.

وی بر لزوم قانونمند شدن حمایت از تولیدات داخلی حاصل از پژوهش‌ها و فناوری‌ها تأکید کرد و افزود: انتخاب مدیران خودباور به تولید داخلی و تأمین مالی پژوهش به سمت پروژه‌های مسئله‌محور و لزوم تزریق منابع پژوهشی به بخش خصوصی با رویکرد تطبیق با نیازهای کشور و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه پژوهش و همچنین مشخص شدن فناوری‌های توانمندساز کشور و لزوم اولویت دادن به آنها در تأمین منابع را به عنوان جمع‌بندی بخشی از این پنل خود اعلام کرد.

مشاور عالی وزیر علوم تصریح کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد بودجه پژوهشی برخی از کشورها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی تأمین می‌شود به همین دلیل ما هم باید به این سمت و سو حرکت کنیم.

وی در بخش دیگری از مباحث خود تصریح کرد: تدوین قوانینی که خواسته بخش خصوصی را مدنظر داشته باشد مثل قانون مشوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر و شکل‌گیری بازار محصولات دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت بنگاه‌های بزرگ و همچنین تقویت شیوه‌های تحریک تقاضا توسط دولت نظیر قراردادهای تضمین در مقابل تضمین کیفیت و کمک به ایجاد و توسعه شرکت‌های مشترک دانشگاهی و بخش خصوصی برای جذب منابع غیردولتی و نهادسازی سرمایه‌گذاری خطرپذیر و سرمایه‌گذاری هدفمند حاکمیتی برای آینده علم را بخش دیگری از این مباحث مطرح شده اعلام کرد. ضمن اینکه توجه به ارتقای توانمندی‌های مدیران پژوهشی و تغییر آیین‌نامه‌های ارتقای اعضای هیأت علمی که به منظور استفاده مؤثر از منابع پژوهشی دانشگاه‌ها را خواستار شد.

توفیقی درباره بخش پایانی جمع‌بندی مباحث خود گفت: تقویت بودجه دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری و تفکیک نوع فعالیت‌های پژوهشی و تأمین اعتبار و همچنین اجرای قانون کامل هیأت امنا برای گسترش فعالیت‌های پژوهشی و اهرم کردن منابع تجاری‌سازی و لزوم تسهیلات ارائه شده برای سرمایه‌گذاری و بازنگری فرایند تشکیل مراکز تحقیقاتی و اختصاص ردیف بودجه آنها و تجمیع منابع در رابطه با مراکز تحقیقاتی کوچک را جمع‌بندی پایانی پنل خود اعلام کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول