اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

کارشناس مسائل سیاسی روسیه در گفت‌وگو با فارس:

سازمان همسود نیاز به اصلاحات اساسی دارد؛ امکان همگرایی بیشتر اعضا در کنار اوراسیا

کارشناس مسائل سیاسی روسیه با اشاره به وضعیت فعلی سازمان همسود گفت: سازمان مشترک المنافع بستر خوبی برای بررسی مسائل مشترک است اما وضعیت فعلی این نهاد بین‌المللی به اصلاحات جدی نیاز دارد.

سازمان همسود نیاز به اصلاحات اساسی دارد؛ امکان همگرایی بیشتر اعضا در کنار اوراسیا

«فرهاد ابراهیم‌ا‌ف» کارشناس علوم سیاسی آکادمی علوم روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک با اشاره به وضعیت فعلی سازمان همسود اظهار داشت: سازمان مشترک المنافع بستر خوبی برای بررسی مسائل مشترک است اما وضعیت فعلی این نهاد بین‌المللی به اصلاحات جدی نیاز دارد.

وی گفت: در ابتدا سازمان همسود به عنوان سازمان جایگزین شوروی تأسیس شد که به غیر از لیتوانی، لاتینا و استانیا تمام اعضای شوروی سابق در ساختار آن حضور داشتند اما قرار بود در آینده این 3 کشور بالتیکی هم با حفظ استقلال خود در فرایندهای همگرایی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شرکت کنند.

این کارشناس ادامه داد: با مرور زمان نقش سازمان کمرنگ می‌شد زیرا اعضای آن وظایف خود در چارچوب این نهاد بین‌المللی را ایفا نمی‌کردند.

ابراهیم‌اف تصریح کرد: در واقع از لحاظ حقوقی سازمان همسود به طور غیرقانونی تأسیس شد و در سال 1991 این سازمان توسط مقامات ارشد روسیه، اوکراین و بلاروس به امضا رسید و منافع و نظرات دیگر کشورهای مستقل و جدید مورد توجه قرار نگرفت.

کارشناس روس خاطر نشان کرد: سازمان مشترک المنافع همراه با اینگونه اشتباهات قابل توجه ایجاد شد و این موضوع تأثیر فعالیت این سازمان بر جریانات سیاسی منطقه را زیر سؤال می‌برد زیرا در آن مکانیزم‌های لازم برای حل مشکلات یا مدیریت کشورها وجود ندارد.

این تحلیلگر عنوان کرد: رؤسای جمهور کشورهای منطقه از این سازمان برای تبادل اطلاعات درباره مسائل مشترک از جمله تهدیدات تروریستی، مشکلات بشردوستانه و اجتماعی استفاده می‌کنند.

ابراهیم‌اف ادامه داد: علاوه بر این تقریبا تمام کشورهای عضو سازمان همسود رژیم روادید آزاد دارند.

این کارشناس روس گفت: به این دلیل دولت‌های کشورهای سازمان همسود علاقمند به ادامه گفت‌وگو در چارچوب این نهاد بین‌المللی هستند زیرا خراب کردن روابط راحت و توسعه آن بسیار دشوار است.

ابراهیم‌اف اظهار داشت: همچنین سازمان هسمود نیاز به طراحی مکانیزم‌های جدید برای توسعه ساختارهای داخلی دارد زیرا در صورت ایجاد امکانات برای تقویت همکاری‌های اقتصادی جذابیت سازمان بالا می‌رود.

وی افزود: ضمن اینکه در فضای سازمان مشترک المنافع و پروژه‌ای مانند اتحادیه اقتصادی اوراسیا فرصت‌های قابل توجهی برای همگرایی منطقه‌ پدیدار می‌شد.

این تحلیلگر با اشاره به اقدامات اوکراین در ارتباط با بی احترامی به سازمان همسود گفت: خروج این کشور از ساختار سازمان همسود ضربه بزرگی برای سازمان و «کیف» خواهد بود.

وی افزود: اوکراین آسیب بیشتری می‌بیند زیرا در حال حاضر اقتصاد این کشور در شرایط بحرانی قرار دارد و ارتباط با کشورهای عضو سازمان همسود تنها راه برای حمایت از اقتصاد ملی است، همچنین کیف در همکاری با سازمان مشترک المنافع و اتحادیه اقتصادی اوراسیا امکانات خوبی برای توسعه دارد.

ابراهیم‌اف تصریح کرد: اما فعالیت دولت فعلی اوکراین به خرابی روابط موجود منجر شده در حالی که ارتباط با کشورهای پساشوری از طریق سازمان همسود راحت‌تر و مؤثرتر از گفت‌وگوهای دوجانبه است.    

این کارشناس در پاسخ به سؤال خبرنگار درباره ریاست مخفیانه روسیه بر سازمان همسود جواب داد: بله، نقش مسکو و همچنین «مینسک» در ساختار سازمان همسود بیشتر از دیگر اعضا است اما امروز روس‌ها به خوبی درک می‌کنند که احیای شوروی سابق با استفاده از سازمان مشترک المنافع غیرممکن است.

وی در پایان گفت: دیگر اعضای سازمان نیز روسیه را رئیس این ساختار بین‌المللی می‌دانند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول