اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

غلامی در پاسخ به فارس :

مشکل بورسیه‌ها از دید وزارت علوم حل شده است / واکنش به کارت زرد مجلس

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به موضوع پرونده بورسیه‌ها گفت:‌ از دید وزارت علوم مشکل آنها رفع شده است.

مشکل بورسیه‌ها از دید وزارت علوم حل شده است / واکنش به کارت زرد مجلس

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در هم اندیشی نقش‌آفرینی پژوهش و فناوری در اقتصاد ملی که صبح امروز در جمع خبرنگاران در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برگزار شد در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس با اشاره به موضوع پرونده بورسیه‌ها گفت:‌از دید وزارت علوم این مشکل رفع شده است.چنین موضوعاتی جنجالی است و رسانه ها به جای پرداختن به این موضوعات مشکلات مردم را پیگیری کنند.

غلامی در ادامه درباره کارت زرد روز گذشته مجلس شورای اسلامی به وی گفت:‌ ما باید مردم را امیدوار کرده و بگوییم ما همچنان کارمان را انجام می‌دهیم و خدمت به مردم را در دستور کار خود داریم ضمن اینکه اقدام روز گذشته مجلس شورای اسلامی هم طبق اقدامات قانونی و روال طبیعی آنها بوده ولی بهتر است رسانه‌ها دنبال سوژه‌های سیاسی نروند.

وی تصریح کرد: در مورد ارائه گزارش مجدد به مجلس شورای اسلامی از سوی وی گفت چنین چیزی قرار نیست که انجام شود.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره هم افزایی مراکز پژوهشی و جلوگیری از موازی کاری‌ها در این بخش خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش و تحقیقات و فناوری یک جریان توسعه کمی داشتیم که در یک بازه زمانی توسعه زیادی در این بخش با توجه به نیازهای آموزشی مردم و پاسخ به آنها بوده است و خوب عمل کرده و مورد استقبال قرار گرفته و مردم هم از آن راضی بودند.

غلامی افزود: در همین توسعه کمی تعداد زیادی مراکز مختلف پژوهش و تحقیقاتی ایجاد شد اما با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته مشخص شده است که ساماندهی و بازنگری در مدیریت مراکز پژوهشی و تحقیقاتی زیرمجموعه وزارت علوم داریم. ضمن اینکه در حوزه دانشگاهی طبق قانون برنامه ششم از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی الگوی کاملی برای ساماندهی این بخش ارائه شده که وزارت علوم از سال 1395 اجرایی شده و بخش‌های مختلف کارهایی را انجام داده‌اند.

وی گفت:‌متاسفانه مقاومت‌های زیادی در خصوص اجرای این تکلیف قانونی در محل‌ها و مناطق شکل گرفته اما می‌کوشیم آنها را قانع کرده و بگوییم که هم اکنون زمان آن نیست که به صورت جزیره‌ای هر دانشگاه یک مرکز تحقیقاتی و پژوهشی داشته باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:‌برای اینکه بتوانیم در دنیا خود را ثابت کنیم باید مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را که به صورت شبکه‌ای کار کرده و با یکدیگر همکاری کنند در بیاوریم. بر همین اساس در قالب هماهنگی و ماموریت‌گرا بودن دانشگاه‌ها و مراکز مختلف استانی و منطقه‌ای آنها را هماهنگ کنیم. ضمن اینکه مراکز کوچک دانشگاه‌ها باید کنار هم قرار بگیرند تا بتواند با هم افزایی در کنار هم کار کنند.

غلامی خاطرنشان کرد: ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها به نفع کشور و آموزش عالی و تربیت نیروی انسانی است. اما متاسفانه برخی مسئولین محلی در این خصوص ابراز نگرانی می‌کنند. ولی اگر یک چهاردیواری کوچک به نام یک دانشگاه یا مرکز آموزش عالی باشد برایشان مفید است در حالی که پیشنهاد وزارت علوم و برنامه‌ریزی صورت گرفته متصل شدن تمام مراکز کوچک به یکدیگر و همکاری آنها در قالب مراکز بزرگتر است.

وی گفت: در حوزه پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها هم وزارت علوم به دنبال آن است که مراکز پژوهشی کوچک در کنار مراکز پژوهشی بزرگ کار کنند تا با ماموریت‌گرایی و اثرگذاری بیشتر کارهای خود را پیش ببرند. و وزارت علوم می‌کوشد این کار را دنبال کند. و ارزیابی‌های مناسب که منجر به تصمیم گیریهای صحیح باشد را اجرایی کند

وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره حل پرونده بورسیه‌ها هم خاطرنشان کرد: موضوع بورسیه‌ها در وزارت علوم حل شده اما متاسفانه رسانه‌ها دنبال سوژه‌هایی هستند که دردی از کشور رفع نمی‌کنند و رسانه‌ها متاسفانه مرتب سؤالاتی در خصوص بورسیه‌ها و هیجانات سیاسی دانشگاه‌ها می‌پرسند که دردی از مملکت دوا نمی‌کند. اما باید با پیگیری کارهای علوم و تحقیقات دردی از مردم دوا کرده و نتایج علمی را دنبال کنیم.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول