اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

در سایه برگزاری انتخابات پنجمین دوره پارلمان منطقه کردستان

مقامات منطقه کردستان عراق پای صندوق‌ رأی چه گفتند؟ +تصاویر

مقامات منطقه کردستان عراق با شرکت در انتخابات پنجمین دوره پارلمان این منطقه، به اظهار نظر درباره شرایط سیاسی کنونی کشور و کشمکش بر سر معرفی نامزد ریاست‌جمهوری پرداختند.

مقامات منطقه کردستان عراق پای صندوق‌ رأی چه گفتند؟ +تصاویر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، از ساعت هشت صبح امروز (یکشنبه ۳۰ سپتامبر) به وقت محلی، انتخابات پنجمین دوره پارلمان منطقه کردستان آغاز شد و دو میلیون و ۹۹۲ هزار و ۹۱۴ نفر از شهروندان منطقه کردستان مجاز بودند که در این انتخابات عمومی شرکت کنند و احزاب شرکت‌کننده در این انتخابات انتظار دارند که شمار زیادی از شهروندان حائز شرایط رأی‌دهی در این انتخابات حضور یابند.

بر اساس این گزارش، ۴۶ سازمان محلی و ۳۰ سازمان بین‌المللی ناظر بر روند رای‌گیری در این انتخاباتند.

کمیساریای عالی و مستقل انتخابات و همه‌پرسی در منطقه کردستان نیز اعلام کرده است که شمارش آراء نیز از ساعت ۱۸ عصر امروز آغاز و نتایج اولیه طی ۷۲ ساعت پس از آن، اعلام خواهد شد.

۲۹ تشکل و فهرست انتخاباتی در منطقه کردستان عراق برای کسب ۱۱۱ کرسی پارلمانی با یکدیگر رقابت خواهند کرد و ۳۰ درصد از نامزدها زن هستند و یازده کرسی پارلمانی نیز به اقلیت‌های قومی و دینی در این منطقه اختصاص یافته است.

در همان ساعات اولیه رأی‌گیری اغلب مقامات منطقه کردستان پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و آراء خود را به صندوق انداختند و در کنفرانس‌های خبری جداگانه به اظهار نظر پرداختند.

«نیچروان بارزانی»؛ نخست‌وزیرمنطقه کردستان

«نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق، پس از شرکت در انتخابات پنجمین دوره پارلمان این منطقه در کنفرانس خبری حاضر شد.

 

بارزانی از تمامی شهروندان منطقه کردستان خواست تا پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و با حفظ امنیت، موجب برگزاری انتخاباتی سالم و منظم شوند و به قوانین کمیساریای عالی انتخابات درباره رای‌گیری امروز احترام بگذارند.

نخست‌وزیر منطقه کردستان همچنین از کلیه نهادهای امنیتی منطقه کردستان خواست تا به کمیساریای انتخابات کمک کنند.

وی افزود: ما امیدواریم که این انتخابات انگیزه‌ای برای انتخاب افرادی باشد که به کردستان خدمت می‌کنند تا با هم  بتوانیم منطقه کردستان را از مرحله‌ای به مرحله دیگر سوق دهیم.

نخست‌وزیر منطقه کردستان در پاسخ به سوالی درباره فضای تنش در روابط میان دو حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی، اظهار داشت:  این امور در مرحله تبلیغات انتخاباتی اتفاق می‌افتد و تاکید می‌کنم که هیچ تنشی در روابط ما با اتحادیه میهنی وجود ندارد.

نیچروان بارزانی تصریح کرد: به نفع کردستان است که ما درباره نامزد ریاست‌جمهوری به توافق برسیم.

«قباد طالبانی»؛ رئیس فهرست اتحادیه میهنی کردستان

«قباد طالبانی» رئیس فهرست اتحادیه میهنی کردستان در انتخابات پارلمانی این کشور و معاون نخست‌وزیر منطقه کردستان، امروز پس از انداختن رأی در صندوق؛ تاکید کرد که رأی دادن حق و وظیفه ملی است. من همواره در این انتخابات که گامی برای کردستان به سوی دموکراسی است، شرکت کرده‌ام.

 

وی افزود: این‌بار کمی موضوع فرق می‌کند زیرا من این‌بار نامزد هستم اما حتی اگر نامزد انتخابات نبودم، در این انتخابات شرکت می‌کردم زیرا آن را بخشی از روند انتخاب نمایندگان ملت می‌دانم.

پسر «جلال طالبانی» رئیس‌جمهور فقید عراق، گفت که معتقد است معادله سیاسی در کردستان در این انتخابات یا غیر از آن تغییر خواهد کرد و تجربه ده سال گذشته موجب بیداری ملت کردستان شده است.

وی افزود: ملت ما نیازمند وحدت صفوف و امنیت بیشتر، بیش از هر زمان دیگر است و امیدوارم که طرف‌های سیاسی با وجود این اختلافات به کار خود ادامه دهند و به شهروندان خدمت کنند.

«مسعود بارزانی»؛ رئیس حزب دموکرات کردستان

رئیس حزب دموکرات کردستان عراق نیز پس از شرکت در انتخابات امروز، تاکید کرد، ملت است که می‌گوید وزنه کدام طرف سنگین‌تر است و ما باید با یکدیگر برای خدمت به کردستان همکاری کنیم.

 

وی افزود: من از همه می‌خواهم که با آزادی در انتخابات شرکت کنند و نمایندگانشان را انتخاب کنند و برگزاری این انتخابات بیانگر پیشرفت ملت کردستان و ممارست آنها در گرفتن حقشان به صورت مسالمت‌آمیز است.

رئیس سابق منطقه کردستان خطاب به طرف‌های سیاسی گفت که پیام من به شما این است: همه ما با یکدیگر برادریم و باید با هم همکاری کنیم.

«علی بابیر»؛ رئیس حزب «الجماعة» الاسلامیة

 

وی نیز پس از شرکت در انتخابات امروز در منطقه کردستان گفت که رأی دادن در انتخابات وظیفه شرعی و ملی برای تمام افراد حائز شرایط شرکت در انتخابات است و از تمامی شهروندان منطقه کردستان می‌خواهم که در این انتخابات شرکت کنند و به افرادی که فکر می‌کنند شایسته‌تر هستند، رای دهند.

«محمد حاجی محمود»: رئیس‌دفتر حزب سوسیال دموکرا کردستان

وی نیز پس از شرکت در انتخابات در یکی از حوزه‌های رای‌گیری در شهر حلبچه؛ طی کنفرانسی خبری از کمیساریای عالی انتخابات منطقه کردستان عراق خواست تا با دقت و هوشیاری این انتخابات را برگزار کند و مانع هرگونه نقض قوانین شود.

 

محمد حاجی محمود همچنین از مردم کردستان خواست تا ضمن شرکت در انتخابات اجازه ندهند کسی با سرنوشت انتخابات بازی و مشکلات ایجاد کند.

«فرهاد اتروشی»؛ استاندار دهوک

 

«فرهاد اتروشی» استاندار دهوک نیز پس از شرکت در انتخابات بر ضرورت پایبندی همه طرف‌ها به مقررات کمیساریای انتخابات تاکید کرد و از طرف‌های امنیتی خواست تا امنیت را حفظ کنند و از مراکز رای‌گیری در این استان حمایت کنند.

مسرور بارزانی؛ مشاور شورای امنیت منطقه کردستان

وی نیز با شرکت در این انتخابات، بر ضرورت احترام به رای اکثریت مردم کردستان در انتخاب رئیس‌جمهور عراق گفت: این حق اکثریت فراکسیون‌ کردی است که نامزد خود را برای تصدی این پست معرفی کند همان‌گونه که طرف‌های شیعی در فراکسیون‌ اکثریت می‌توانند نخست‌وزیر را تعیین کنند.

 

مسرور بارزانی تصریح کرد: این پست متعلق به همه ملت کردستان است نه طرف یا شخص معین. لذا اکثریت کردستان باید نامزد رئیس‌جمهور را معرفی کند. لذا این‌بار این حق حزب دموکرات کردستان است که نامزدش را برای تصدی این پست معرفی کند و ما نیز از «فواد حسین» برای تصدی این پست حمایت می‌کنیم و امیدواریم که سایر طرف‌ها نیز از این حق اکثریت حمایت کنند.

عمر سید علی؛ از رهبران حزب گوران

عمر سید علی نیز با شرکت در انتخابات امروز، بر ضرورت بی طرف ماندن کمیساریای انتخابات منطقه کردستان و استقلال آن تاکید کرد و اظهار داشت که حزب گوران نیز به کلیه مقررات این کمیساریا پایبند است.

وی از کلیه مردم کردستان خواست تا پای صندوق‌های رای حاضر شوند و رأی بدهند و از حق خود نگذرند. زیرا این رای‌دهی موجب می‌شود که تا تغییراتی سیاسی در منطقه کردستان از نظر نقشه سیاسی و حاکمیت ایجاد شود.

گزارش از فتانه غلامی

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول