اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

غلامی در پاسخ به سوال قاضی پور:

واژه بین المللی برای دانشگاه‌ها به معنای ساقط شدن تعریف ملی و منطقه ای نیست

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تعریف بین المللی برای دانشگاه ها به معنای ساقط شده تعریف ملی و منطقه ای نیست، بنابراین آنها نیز می توانند ماموریت های منطقه ای نیز داشته باشند.

واژه بین المللی برای دانشگاه‌ها به معنای ساقط شدن تعریف ملی و منطقه ای نیست

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در پاسخ به سوال نادر قاضی پور درباره سطح بندی و اجرای برنامه آمایش آموزش عالی (طرح آمایش)، اظهار داشت: موضوع سوال، وزارت علوم با استناد به قانون برنامه ششم توسعه و هم در مصوبه 776 شورای عالی انقلاب فرهنگی که در اواخر اسفند 94 مصوب شده موظف به ساماندهی آموزش عالی کشور شده است.

و افزود: این بحث در سال 95 به طور کلی و جدی شروع شده و در چندین راهبرد که یکی از این راهبردهای بحث ساماندهی آموزش عالی به منظور ارتقای کیفی است، که در آن چندین آیتم اجرایی وجود دارد که از جمله آن برای مناطق مختلف کشور برای حوزه آموزش عالی دسته بندی هایی از جمله منطقه بندی و علاوه بر آن به هدایت آموزش عالی و دانشگاه های کشور به سمت تاثیرگذاری مستقیم در توسعه منطقه ای و ملی و تحت عنوان ماموریت گرایی برای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی قید شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: ذیل این دو تکلیف، وزارت علوم در کارگروه های تخصصی متعدد و با بررسی های میدانی هم در منطقه بندی دانشگاه های مختلف در گروه های خاص قرار داده و هم در تعاریف ماموریت گرا و هم ماموریت های علمی برای مراکز علمی تعریف شده و دانشگاه ها دسته بندی شده اند.

وی تصریح کرد: وزارت علوم در راهبردها برای فعالیت های بین المللی برای دانشگاه ها تکلیف کرده که از ظرفیت دانشگاه برای حضور در عرصه های بین المللی استفاده شود که در این راستا دانشگاه های بزرگ تعریف شده اند.

غلامی بر همین اساس اضافه کرد: تعریف بین المللی به معنای ساقط شده تعریف ملی و منطقه ای نیست، بنابراین آنها نیز می توانند ماموریت های منطقه ای نیز داشته باشند، لذا در تعاریف مطرح شده، دانشگاه های استانی به عنوان منطقه ای و ملی معرفی شده و دانشگاه های جوانی که در کنار دانشگاه های بزرگ استان وجود دارد، به عنوان محلی معرفی شده اند.

وزیر علوم با بیان اینکه نگاه ما این است که از این طریق دانشگاه های استانی و شهرستانی رشد بیشتری داشته باشد، افزود: مسئولان استانی هم در صورتی که ببینند دانشگاه های محلی علی‌رغم محدودیت دوره سنی و تعداد اساتید به دنبال حل مشکلات استان هستند، قطعا حمایت های بیشتری از آن دانشگاه ها خواهند داشت.

وی تاکید کرد: محلی اعلام شدن این دانشگاه ها در راستای اجرای برنامه آمایش آموزش عالی و همچنین در چارچوب قوانین برنامه ای کشور است.

غلامی با اشاره به اینکه ما در راستای اجرای این اقدام جلسات کارشناسی و کارگروه های تخصصی متعددی تشکیل داده ایم، گفت: اجرای این موضوع منجر به تضعیف برنامه های آموزش عالی نمی شود و محلی کردن دانشگاه‌ها هیچ محدودیتی برای آنان ایجاد نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه اساتید جوان در ابتدا باید مشکلات منطقه خود را حل کنند، تصریح کرد: همه ما باید کمک کنیم تا دانشگاه‌های استانها و شهرستانها هم رشد پیدا کنند و در وهله اول تمرکز خود را بر حل مسائل منطقه‌ای بگذارند.

وزیر علوم با بیان اینکه از سوی دیگر محلی تعریف کردن یک دانشگاه محدودیتی برای پذیرش دانشجو در سراسر کشور ایجاد نمی کند، اظهارداشت: ما دسته بندی کردن این دانشگاه ها را برای نظارت و ارتقای کیفیت آموزشی این دانشگاه ها در دستور کار قرار داده ایم تا همه دانشگاه ها به سطح مطلوب کیفی در آموزش عالی کشور برسند.

قاضی‌پور: چرا بودجه دانشگاه ها بر اساس عملکردشان توزیع نمی شود؟

در ادامه جلسه، نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در طرح سؤال خود از وزیر اظهارداشت: در شرایطی که دنیای استکبار ملت ایران را در شرایط تحریم قرار داده است، باید تکیه اصلی ما استفاده از توان داخلی و نخبگان دانشگاهی خودمان برای حل مسائل مملکت باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید بسترهای لازم برای تحصیل نخبگان دانشگاهی خودمان در کشور فراهم شود، ادامه داد: متاسفانه با مجوز وزارت علوم بسیاری از دانشگاه های دولتی در برخی از استانها شعبه پردیس احداث کرده اند که این دانشگاهها هم اغلب پذیرش دانشجویان خارجی را در اولویت قرار داده اند که این مسئله به معنای عدم توجه به نخبگان داخلی است.

نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه وزارت علوم با چه معیاری برخی از دانشگاه های معتبر کشور را در مراکز استان ها و برخی شهرستان ها محلی اعلام کرده است، تصریح کرد: با محلی شدن این دانشگاه ها باید تکلیف اعضای هیات علمی مشخص شود، چرا که با این اقدام هزاران استاد بیکار می شوند و باید فکری به حال آنان کنیم.

وی تاکید کرد: همچنین باید تفاوت مناطق برخوردار و کم برخوردار کشور از حیث آموزش عالی در نظر گرفته شود، چرا که این تفاوت امکانات منجر به مهاجرت نخبگان به مناطق برخوردار می‌شود.

قاضی پور با تاکید بر اینکه سطح دانشگاه های کشور را باید به یکدیگر نزدیک کنیم، گفت: یکی از مشکلات اصلی پژوهشی ما، سطحی بودن پایان نامه هاست و شما باید پاسخ دهید که آیا با محلی کردن دانشگاه ها، مشکل پایان نامه های دانشگاهی حل می شود یا خیر؟

وی بیان کرد: متاسفانه حال نظام دانشگاهی کشور به ویژه در حوزه پژوهشی خوب نیست و بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند.

نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه بودجه دانشگاه ها باید بر اساس عملکردشان توزیع شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه ۵۰ درصد جوانان ما به علت هزینه زیاد دانشگاه ها از امکانات تحصیل برخوردار نیستند و تنها ۱۵ درصد دانشجویان به صورت رایگان تحصیل می کنند و ما نباید با محلی شدن دانشگاه های معتبر کشور منجر به تضعیف و فلج شدن دانشگاه های شهرستان ها شویم.

انتای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول