اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رأی الیوم: هنوز شناخت ابعاد ناتوی عربی ممکن نشده است

روزنامه رأی الیوم، از ناکامی رژیم صهیونیستی در تحقق اهدافش در سوریه و دیگر نقاط منطقه سخن گفت و نوشت که جلسه برخی مسئولان عربی در جلسه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در نیویورک شاید اولین گام در خصوص تهدید ولی‌عهد سعودی علیه ایران باشد.

رأی الیوم: هنوز شناخت ابعاد ناتوی عربی ممکن نشده است

به گزارش گروه بین‌المللی خبرگزاری فارس، روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» در یادداشتی با عنوان اینکه «زمان جنگ علیه ایران... گام‌های ثابت ساکنان کاخ‌های شیشه‌ای» به تحلیل موضوع تشدید تهدیدهای مقامات عالی رتبه ایران در پاسخ به اقدامات محور آمریکایی و متحدان آن در منطقه پرداخت.

در این یادداشت آمده است: اینکه ایران لحن تهدیدهای خود را از زبان جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شدت می‌بخشد، مساله‌ای همزمان بدیهی و الزام آور است؛ سردار «حسین سلامی»، دیروز (جمعه) طی سخنانی خطاب به امارات و عربستان درباره عبور آنها از خطوط قرمز ایران هشدار داد .

وی شاهان و شاهزادگان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به دست برداشتن از توطئه علیه ایران دعوت کرد و گفت: شما شکست پذیرید، درون کاخ های شیشه ای نشسته اید، نمی توانید تیغ انتقام ملت ایران را تحمل کنید.

به نوشته رای الیوم، تشدید تهدیدهای ایران علیه امارات و عربستان در پی افزایش هجمه های سیاسی و نظامی این کشورها علیه ایران صورت گرفته است، بخصوص که آنها به تازگی در نیویورک نیز با حضور در نشستی به دعوت «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا با عنوان اتحاد علیه ایران هسته‌ای که رئیس موساد هم از جمله شرکت کنندگان در آن بود، علیه توافق هسته‌ای موضع گرفتند و از تغییر رژیم در ایران حمایت کردند.

این روزنامه افزود: توافق آمریکا، اسرائیل و عرب های خلیج [فارس] در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برای اتحاد علیه ایران و مقابله با آنچه افزایش نفوذ این کشور در منطقه خوانده می‌شود طبیعتا مسیری غیر از آنچه سال‌هاست، تکرار می‌کنند دنبال خواهد کرد، یعنی آنها به دنبال عملی کردن رویارویی با جمهوری اسلامی و انتقال درگیری به جبهه جدیدی فراتر از عرصه سوریه، عراق و یمن هستند تا  طرح محمد بن سلمان ولی عهد سعودی درباره انتقال درگیری به داخل ایران را به اجرا گذارند و شاید حمله به رژه نظامی اهوار نخستین تیر آنها بوده است.

نویسنده با اشاره به اینکه مجموعه عواملی موجب تشدید هجمه‌های آمریکا و متحدانش علیه ایران شده است، گفت: وقتی «سرگئی لافروف»، وزیر خارجه روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل به نقش کارآمد ایران در مبارزه باتروریسم تاکید کرد این یعنی ایران نقش اصلی در ناکام گذاشتن نقشه های آمریکا در منطقه داشته است و همچنین در جبهه های غزه و جنوب لبنان هم اسرائیل را آزار می‌دهد.

رای الیوم آورده است: شناخت ابعاد و جوانب آنچه ائتلاف راهبردی خاورمیانه‌ای یا ناتوی عربی خوانده می‌شود ممکن نیست و اینکه آیا آنها به دنبال رویارویی نظامی مستقیم یا غیرمستقیم با ایران هستند یا خیر، اما مسلم است که شکست اسرائیل در رسیدن به نتایج عالی در بسیاری از جبهه ها چه  در سوریه یا فلسطین برای اجرای معامله قرن و محدود کردن توانایی محور دمشق-حزب الله و شکست اسرائیل  در رسیدن به حداقل دستاوردی در جنوب سوریه برای رفع نگرانی این رژیم برایش سخت تمام شده است.

این روزنامه افزود: موضع محکم روسیه در قبال متحدان خود در دمشق و تهران و اقدام آن در تجهیز سوریه به سامانه‌های دفاعی اس 300 و همچنین حمایت های روسیه از ایران در اوج هجمه ها علیه این کشور همه این عوامل، اسرائیل را با پشتوانه آمریکا به تشدید تنش علیه ایران کشانده است.

نویسنده تاکید کرد: اینجاست که منظور سخنان  وزیر خارجه فرانسه پی می‌بریم که ضمن اعتراف به پیروزی [بشار] اسد در جنگ گفت که اگر بحران سوریه از طریق دستیابی به توافقی حل نشود به موازات آن جنگ‌ها در منطقه ادامه خواهد داشت.

نویسنده با اشاره به بخشی از اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در واکنش به سیاست آمریکا تاکید کرد: «تعهد در برابر تعهد و تهدید در برابر تهدید است»، گفت: آیا این تهدید روحانی عامل بازدارنده‌ای برای رقبای تهران خواهد بود یا زمینه‌ساز سناریوها و شاید رویارویی قریب الوقوعی است؟

وی در پایان تاکید کرد: ما اعقاد  نداریم که مقابله با ایران یا فعال کردن راه‌های انتقال تخریب و نابودی به داخل این کشور می‌تواند مزایای موثر و کیفی را برای کسانی که این پروژه را اداره و تأمین مالی می‌کنند به ارمغان بیاورد بلکه پیچیدگی صحنه سیاسی را افزایش می‌دهد و مصیبت و آتشی به بار می‌آورد که قبل از ایران دامن هست و نیست عرب‌های خلیج (فارس) را می‌گیرد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول