اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

کبگانیان:

مقام معظم رهبری یگانه پرچمدار توسعه علم و فناوری در ایران هستند/ آسیب زیادی در آمایش آموزش عالی داریم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یگانه حامی و پشتیبان و بن‌بست شکن اصلی و پرچمدار توسعه علم در کشور مقام معظم رهبری است، برای مثال ایشان در بحث‌های استراتژیکی مانند موشک‌های بالستیک و هسته‌ای حمایت‌های بسیار علنی دارند.

مقام معظم رهبری یگانه پرچمدار توسعه علم و فناوری در ایران هستند/ آسیب زیادی در آمایش آموزش عالی داریم

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست شنبه‌های انقلاب که شب گذشته در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: دستاوردهای علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران بسیار پربار و فعال است.

وی با طرح این سؤال که پرچمدار علم به عنوان ابزار قدرت در جمهوری اسلامی ایران کیست؟ گفت: برخی‌ها وزیر علوم و برخی‌ها معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و حتی برخی‌ها رئیس‌جمهور را پرچمدار این بخش می‌دانند در حالی که یگانه حامی و پشتیبان و بن‌بست شکن اصلی و پرچمدار توسعه علم در کشور مقام معظم رهبری است که برای مثال ایشان در بحث‌های استراتژیکی مانند موشک‌های بالستیک و هسته‌ای حمایت‌های بسیار علنی انجام دادند. این در حالی است که در حمایت‌های دیگر در سایر علوم به صورت خصوصی این کار را انجام می‌دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: تنها یک صدم اسنادی که نیاز داریم را در کشور نوشته‌ایم و اگر سندی هم برای مسائل هسته‌ای می‌نوشتیم اتفاق فعلی در کشور رخ نمی‌داد. این در حالی است که چون برای بخش هوا فضا سند بالادستی در کشور وجود دارد نتوانسته‌اند به صورت 100 در صدی آن را از بین ببرند ضمن اینکه در بحث آموزش و پرورش هم سند بالادستی وجود دارد. و بر اساس همین سند مقام معظم رهبری نهیبی را در مورد اجرای سند 2030 که نوشته شده غربی‌هاست، انجام دادند.

کبگانیان با اشاره به موضوع محصولات تراریخته در کشور و استفاده از آن گفت: اگر در این زمینه سند داشتیم می‌توانستیم به سرعت تصمیم‌گیری کنیم ولی گزارش کامل استفاده یا عدم استفاده از گیاهان تراریخته هم اکنون آماده و تقدیم مقام معظم رهبری شده است.

وی تاکید کرد: سندهای بالادستی باید فرابخشی، فرادولتی، فراقوه‌ای و همچنین ملی باشد تا وزرا و رؤسای قوا نتوانند آن را اجرا نکنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: با آنکه انجمن‌های علمی در کشور از قدیم‌الایام وجود داشته و فعال بودند اما به ثبت سازمان شرکت‌ها نرسیده و ملی نشده بود اما رئیس‌جمهور وقت آن را امضا کرده و سپس دستگاه‌ها مجبور شدند هویت این انجمن‌ها را به رسمیت بشناسند.

کبگانیان افزود: سند توسعه و ارتقاء فناوری نانو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که با تصویب آن کلیه کارها در این بخش تثبیت شد.

وی گفت: نقشه جامع علمی کشور و صنعت هوافضا در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و کارها پس از آن پیش رفت این در حالی است که پیش از این بخش خصوصی نمی‌توانست حتی هواپیمای زیر 19 نفره بسازد.اما با تصویب سند هوافضای کشور هم اکنون هواپیمای 20 نفره هم می‌سازیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: جهان اسلام و ایران علم و فناوری را رایگان به دنیا داد ولی با امنیتی کردن علم در دنیا در حال حاضر وضعیت کاملا تغییر پیدا کرده و حتی دانشمندان و پژوهشگران ایرانی را در سفرهای خارجی بازجویی و دستگیر می‌کنند.

کبگانیان افزود:‌سند آمایش آموزش عالی با آنکه ابلاغ شده است ولی چون بسیاری از آسیب‌های کشور در این بخش است باید جدیت بیشتری برای اجرای آن به خرج داد.

وی گفت: جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم که در حال حاضر وجود دارد جای خود را پیدا کرده و رشد خوبی داشته که حمایت‌های لازم را از پژوهشگران و محققان کشورمان دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: علم اگر به اقتصاد، جامعه وبازار متصل نشود ماندگار نخواهد بود. ضمن اینکه برای توسعه اقتصادی در بخش علم و فناوری باید به سمت اقتصاد بازار حرکت کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول