اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از گرانی گوجه فرنگی گزارش می‌دهد

گرانی گوجه‌فرنگی در فصل برداشت/ احتکار رب یا گرانی قوطی؟

در روزهای اخیر شاهد افزایش ناگهانی قیمت گوجه‌فرنگی و رب گوجه بودیم که این افزایش در فصل برداشت گوجه‌فرنگی رخ داده است.

گرانی  گوجه‌فرنگی در فصل برداشت/ احتکار رب یا  گرانی  قوطی؟

به گزارش خبرگزاری فارس از چناران، در روزهای اخیر شاهد افزایش ناگهانی قیمت اقلام مختلفی از مایحتاج روزانه مردم بودیم که در روند تهیه این مایحتاج و تأمین نیازمندی‌های خانوار تأثیر داشته است.

همزمان با افزایش دیگر اجناس در بازار، قیمت گوجه فرنگی نیز به یک‌باره اوج گرفت تا جایی که  قیمت گوجه فرنگی در سطح شهر تا چهار هزار تومان و قیمت هر قوطی رب گوجه فرنگی نیز تا 17 هزار تومان به فروش رسید.

این در حالیست که چناران، یکی از قطب‌های کشت گوجه فرنگی استان محسوب می‌شود و اینک در ورود به فصل برداشت این محصول، با افزایش قیمت مواجهیم که سبب شده بسیاری از گوجه کاران هنوز محصول خود را جمع آوری نکنند.

یکی از کشاورزان چنارانی در این خصوص به خبرنگار فارس می‌گوید: کاهش تولید در فصل گذشته، خشکسالی، کمبود ظروف بسته‌بندی و اختلال در حمل‌ونقل از عوامل افزایش قیمت گوجه فرنگی در روزهای اخیر است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه در فصل برداشت محصول قرار داریم، اگر نظارت درستی صورت گیرد، محصول برداشت شده می‌تواند به تنظیم و کنترل قیمت این محصول در بازار کمک کند.

کاهش کشت گوجه به دلیل نبود مشتری

احمد سبحانی ادامه داد: سال گذشته کشاورزان گوجه زیادی کاشته  بودند که روی دستشان ماند و امسال برخی از آنان گوجه فرنگی کشت نکرده‌اند که سبب کاهش تولید شد.

علی رغم این که خشکسالی و کم آبی نیز در این گرانی اثرگذار بوده است، اما خوش بین نبودن کشاورزان نسبت به محل عرضه و فروش محصول آنان که به کاهش تولید نیز انجامیده، تأثیر مستقیمی بر قیمت گوجه فرهنگ و فرآورده‌های آن در بازار دارد.

بدیهی است اگر محصولات تولید شده توسط کشاورزان بومی خریداری نشود، کشاورزان نیز رغبتی برای تداوم کشت آن محصول نخواهند داشت که گرانی آن در بازار، یکی از تبعات بی توجهی به تولید کشاورزان است.

این کشاورز چنارانی می‌افزاید: اکنون بسیاری از کارخانجات با کمبود قوطی و ظروف بسته‌بندی مواجه هستند و حتی به دلیل کمبود، رب را در شیشه عرضه می‌کنند؛ این سبب کاهش عرضه رب به بازار و افزایش قیمت شده است.

وی با بیان این‌که نظارت نیز باید به درستی صورت گیرد تا کسانی که اجناس بسته‌بندی را با ارز دولتی خریده‌اند، آن را به تولیدکننده عرضه کنند، می‌گوید: اختلاف و اختلال در حمل‌ونقل نیز یکی دیگر از عوامل کاهش عرضه رب گوجه فرنگی به بازارهای مصرف است.

تولید 469 هزار تن گوجه فرنگی در خراسان رضوی

مدیر زراعت  سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: سطح زیر کشت گوجه فرنگی در استان، 11 هزار و 157 تن است که با میانگین برداشت حدود 42 تن در هکتار، پیش‌بینی می‌شود 469 هزار تن گوجه فرنگی از این سطح برداشت شود.

علیرضا نیکپور ادامه داد: شهرستان‌های مشهد، فریمان، تربت جام، چناران و نیشابور، بیشترین سطح زیر کشت گوجه فرنگی در استان را به خود اختصاص داده‌اند که امیدواریم با برداشت و عرضه به موقع محصولات کشت شده به بازار، قیمت‌ها کاهش یابد.

با این وجود به نظر می‌رسد افزایش قیمت گوجه و به دنبال آن فرآورده‌های آن، بیش از آن که معلول میزان تولید و کمبود محصول در بازار باشد، ریشه‌های مدیریتی چه در حوزه کشت، چه حوزه برداشت و چه مدیریت توزیع این محصول دارد.

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول