اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ملاقات «رحمان» با سران قرقیزستان، ارمنستان و قزاقستان

رئیس جمهور تاجیکستان در حاشیه نشست شورای سران کشورهای عضو همسود با مقامات ارشد قرقیزستان، ارمنستان و قزاقستان دیدار و گفت و گو کرد.

ملاقات «رحمان» با سران قرقیزستان، ارمنستان و قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان»رئیس جمهور تاجیکستان در حاشیه نشست شورای سران کشورهای همسود با «سورانبایف جین بیک اف» رئیس جمهور قرقیزستان، «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان و «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان ملاقات کرد.

طی دیدار رحمان و جین بیک اف مسائل مربوط به توسعه همکاری در عرصه سیاسی، تجاری، اقتصادی، علمی، فنی، فرهنگی و انسانی مورد بررسی قرار گرفت.

رحمان در ابتدای این دیدار با استقبال گرم از همتای قرقیزی خود ابراز اطمینان کرد که دیدار امروزه یک گام مهم دیگری در حل و فصل مسائل مربوط به توسعه همکاری حسن همجواری میان دو کشورخواهد شد.

سران دو کشور طی این ملاقات بر اهمیت نقش فعال سازی کار کمیسیون بین دولتی در زمینه توسعه همکاری‌های تجاری، اقتصادی، افزایش گردش مالی، استفاده از فرصت های همکاری، استفاده موثر از ذخایر آب و انرژی، اجرای بموقع پروژه کاسا-1000، ایجاد مکانیزم های مشترک برای فرآوری سبزیجات و میوجات و تقویت روابط در حوزه حمل و نقل میان دو کشور تاکید کردند.

تاجیکستان و قرقیزستان دارای مرز مشترک می باشند و دو طرف خواستار حل و فصل سریع مسائل مربوط به مرز های دولتی میان دو کشور شدند.

در جریان این دیدار همچنین در خصوص سایر مسائل مورد علاقه دو طرف بحث و گفت و گو صورت گرفت.

همچنین رئیس جمهور تاجیکستان طی این روز در محل «قصر ملت» با «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان که برای نخستین بار به تاجیکستان سفر کرده دیدار کرد.

در جریان این ملاقات مسائل مربوط به توسعه همکاری های تجاری، اقتصادی، ماشین سازی، نساجی، صنعت معدن، پردازش محصولات کشاورزی، واردات فن آوری های جدید صنعت نور، ایجاد شرکتهای مشترک استخراج سنگهای گران بها و تولید جواهرات، فن آوری های ارتباطی، ارائه خدمات مالی و بانکی و مدیریت حوزه انرژی مورد بررسی قرار گرفت.

طی این دیدار همچنین بر گسترش همکاریدر حوزه انسانی، فرهنگی، علمی، آموزش و پرورش، بهداشت و گردشگری میان دو کشور تاکید شد.

طرفین دو خصوص مسائل مربوط به مبارزه مشترک علیه تروریسم بین المللی، افراطگرایی، قاچاق مواد مخدر و سایر تهدیدات جهان معاصر بحث و تبادل نظر کردند.

در پایان این دیدار رئیس جمهور تاجیکستان نخست وزیر ارمنستان را برای انجام سفر رسمی به این کشور در هر فرصت مناسب دعوت کرد.

علاوه بر طول این روز رئیس جمهور تاجیکستان با همتای قزاقی خود دیدار و «آستانه» را یکی از شرکای اصلی «دوشنبه» خوانده بر علاقه مندی این کشور بابت تداوم مشارکت و گفت و گوی سازنده استراتژیک با آستانه ابراز علاقه مندی کرد.

دو جانب طی سخانی از سطح همکاری و همگرایی کشورهای در چارچوب جامعه همسود ابراز رضایت و تاکید کردند که نتایج نشست شورای سران کشورهای همسود  انگیزه ای برای تقویت بیشتر همکاری موثر میان کشور می باشد.

رحمان گفت که روابط با قزاقستان موقعیت خاصی را در سیاست خارجی تاجیکستان کسب کرده و «آستانه» از لحاظ مبادله تجاری با «دوشنبه» در جایگاه دوم قرار گرفته است.

طی این ملاقات فعالیت موثر کمیسیون بین دولتی همکاری های تجاری و اقتصادی میان دو کشور مثبت و امضا توافقنامه در زمینه ایجاد شورای کسب و کار در راستای اجرای توافقات و اسناد به امضا رسیده به عنوان یک گام مهم ارزیابی شد.

توسعه همکاری و جذب سرمایه گذاری های قزاقی، استفاده موثر از ذخایر آب و انرژی، تقویت همکرای های اقتصادی، فرهنگی، انسانی، آموزش و پرورش و ایجاد سهمیه ها برای دانشجویان دو کشور از جمله حوزههای اولویت دار در روابط دو کشور عنوان شدند.

در جریان این ملاقات طرفین همچنین مسائل مهم جامعه جهانی، جلوگیری و مبارزه مشترک با تهدیدات و خطارات از جمله مبارزه با تروریسم، افراطگرایی، افراطگرایی مذهبی و سیاسی، قاچاق مواد مخدر و سازمان های جنایی فرامیی را مورد بررسی قرار دادند.

رؤسای جمهور قرقیزستان، قزاقستان و نخست وزیر ارمنستان پایان روز گذشته به منظور شرکت در نشست سران کشورهای همسود وارد «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان شدند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول