اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد

تسریع صدور روادید و رفع مشکلات بانکی لازمه توسعه تجارت ایران و عراق

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: برای توسعه روابط تجاری ایران و عراق حل مشکلات بانکی و تسهیل حضور روادید تجاری و کاری از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

تسریع صدور روادید و رفع مشکلات بانکی لازمه توسعه تجارت ایران و عراق

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، غلامحسین شافعی امروز در نشست تجاری ایران و عراق گفت: روابط ایران و عراق دیرینه، تاریخی و استراتژیک است، عراق یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران در منطقه و جهان به شمار می‌رود و بخش خصوصی ایران همواره در پی توسعه روابط اقتصادی از طریق انتقال تجارب، تکنولوژی و سرمایه‌گذاری در تولید در کشور عراق بوده است. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه برخی از مشکلات همچنان مانع افزایش سطح مناسبات اقتصادی بین دو کشور است، افزود: این مشکلات عبارتند از ؛ عدم وجود روابط بانکی و مبادلات بانکی و همچنین پوشش بیمه‌ای بین دو کشور است که برای توسعه اقتصادی دو کشور امری لازم است.

شافعی بیان داشت: همچنین تسهیل، رفت و آمد تجاری یکی از عوامل مؤثر در توسعه روابط اقتصادی است، بنابراین لازم است تا صدور روابط تجاری و کاری و همچنین صدور روابط چندبار ورود، مخصوصا برای کارگران و مهندسان ایرانی تسهیل شود و امیدوارم که کشور عراق به آن توجه کند. 

وی بیان داشت: همچنین موضوع اختلافات تجاری بین دو کشور همچنین مسئله مطالبه پیمانکاران در بخش خدمات فنی و مهندسی موضوعی است که اتاق‌های بازرگانی دو کشور باید در رفع آن تلاش کنند. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: در سالهای اخیر علی‌رغم شرایط نامساعد منطقه و جنگ با داعش و علی‌رغم موانع و مشکلات فراوان و مسائل سیاسی، روابط تجاری بین دو کشور با قوت ادامه یافته و امروز با تلاش مردم عراق و توجه مردم ایران شرایط بهتری برای آینده روابط تجاری دو کشور متصور است. 

وی با بیان اینکه عمده روابط اقتصادی بین ایران و عراق، روابط بین بخش‌های خصوصی دو کشور است، بیان داشت: بنابراین این روابط چندان نمی‌تواند از نوسانات سیاسی تأثیرپذیر باشد، اما بی‌تأثیر از آن هم نیست. 

شافعی گفت: در این مقطع تجار کشور هوشیارانه باید عمل کنند تا با همدلی و همکاری با یکدیگر بتوانیم در مسیر توسعه روابط اقتصادی با سرمایه‌گذاری مشترک گام‌های مؤثری برداریم و اتاق بازرگانی همپای برادران عراقی جهت تحکیم و مناسبات تجاری بیش از گذشته قدم برخواهد داشت. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه همکاری در زمینه صنایع پتروشیمی، حمل و نقل، توریسم‌درمانی، خدمات فنی و مهندسی از جمله زمینه‌هایی برای فعالیت تجاری به شمار می‌رود، گفت: برگزاری سمینارهای روز اقتصاد ایران و عراق و شرکت در نمایشگاه‌ها هم می‌تواند موجبات روابط اقتصادی بیشتر بین دو کشور را فراهم آورد و در این راستا اتحادیه‌ها و تشکل‌های زیرمجموعه اتاق ایران آماده‌اند تا با کمک اتاق بازرگانی ایران و عراق و با استفاده از ظرفیت‌های به وجود آمده،‌ نهایت استفاده از این ظرفیت‌ها را به عمل آورند. 

وی افزود: با توجه به اشتراکات عمیق بین دو کشور، کشور عراق می‌تواند از خدمات گردشگری سلامت ایران نیز برخوردار باشد و کادر مجرب پزشکی ایران هم آماده ارائه خدمات ارزنده‌ای به گردشگران عراقی در بخش سلامت است. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول