اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

طهرانچی در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس:

دفاع با قطعنامه ۵۹۸ آغاز شد/ جهاد علمی بسیجی می‌خواهد

سرپرست دانشگاه آزاد گفت: جبهه دفاع با قطعنامه ۵۹۸ تمام نشد بلکه آغاز شد.

دفاع با قطعنامه ۵۹۸ آغاز شد/ جهاد علمی بسیجی می‌خواهد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در همایش گرامیداشت هفته دفاع مقدس با عنوان «دفاع همچنان باقی است» که در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، گفت: بزرگ بسیجی ایران اسلامی مقام معظم رهبری است و امیدواریم که پیرو راستینی برای ایشان باشیم. 

وی افزود: تاریخ دفاع مقدس تاریخ این ملت است و درست است که نسل ما آن را بخشی از زندگی خود می‌بیند، ولی برای جوانانی که بعد از سال ۷۰ به دنیا آمدند، هشت سال دفاع مقدس فقط خبر و اثر بوده است و از آن موضوعات می‌شنوند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت:‌ برخی اوقات می‌گویند چرا اینقدر به گذشته تأکید می‌کنید، در حالی که پاسخ آنها این است که آینده متصل به گذشته و تاریخ است و کسی که آلزایمر و فراموشی داشته باشد، آینده‌ای هم برای آن وجود ندارد، لذا جامعه‌ای که تاریخ خود را فراموش کند، تصور داشتن آینده هم غیرقابل باور است. 

وی خاطرنشان کرد: آینده هر ملت براساس گذشته آن بنا می شود، لذا دفاع مقدس بخشی از آینده ماست نه مربوط به دیروز. همانطور که قیام حسینی بخشی از آینده ما محسوب می‌شود نه تاریخ. 

تهرانچی تصریح کرد: دفاع مقدس را برای ساخت آینده خود پاس می‌داریم نه گذشته‌مان، ضمن اینکه الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت و مسیر آن از گذشته شروع شده و با دقت به آن، آینده‌مان را خواهیم ساخت. 

وی با اشاره به چهل ساله شدن انقلاب اسلامی ایران گفت: ۲۲ بهمن سال جاری که فرا برسد انقلابمان چهل ساله می‌شود و با توجه به اینکه در قرآن چهل سالگی افراد زمان بلوغ بوده و آن را مسیر تحول انسان می‌دانند، انقلاب‌مان هم به بلوغ رسیده است. 

وی گفت:‌ وظیفه انقلاب اسلامی ایران وقتی به چهل سالگی رسیده است، دستگیری از محرومین دنیا مانند محرومین یمن، لبنان، عراق، سوریه و فلسطین است و همین دستگیری منجر به آن شد که مدافعین حرم در دنیا شناخته شوند. 

این استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به حضور منطقه ای جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: حضور در منطقه برای ایران الزام شده، نه به خواست ما بلکه به خواست آنهایی که حیات و امنیت‌شان را در گرو کمک ایران اسلامی می‌دانند. 

وی افزود: امروز دشمن با وجهه تمدن غربی خود، فرهنگ ایران اسلامی را نشانه رفته است و همین فرهنگ غربی که هویت دین‌ ستیزانه دارد می‌کوشد هویت علم و آموزش ایران را نشانه‌گیری کند و به همین دلیل استاد دانشگاهی که در مسیر رفتن به دانشگاه پایان‌نامه دانشجویی را قرائت می‌کند مطالعه می‌کند را به شهادت می‌رساند. 

تهرانچی با اشاره به دو مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۵ در مجله نیچر در اروپا چاپ شده است، گفت: براساس متن این دو مقاله، نویسنده به دو موضوع رژه بزرگ ایرانیان و همچنین مرجعیت ایران با ارتقاء علم و فناوری در این سرزمین اشاره کرده و گفته است که این مرجعیت علمی در حال تحقق یافتن است که نویسنده پیشنهاد می‌کند با اغتشاشات سیاسی و تحریم‌ها باید مانع بزرگ شدن ایران شد، در حالی که در آن ایام هنوز تحریم‌ها جدی نشده و فتنه ۸۸ رخ نداده بود. 

تهرانچی در ادامه به متن این مقاله منتشرشده در مجله نیچر اشاره دیگری کرد و گفت: نویسنده در این مقاله به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه علم، دانش و فناوری اشاره کرده است و نوشته بسیاری از محققان و اساتید دانشگاه‌های ایرانی همان رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و انقلابیون ارزشی هستند که تلاش می‌کنند مرجعیت علمی ایران در دنیا مجددا بازگردد. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت:‌ جبهه دفاع با قطعنامه ۵۹۸ تمام نشده بلکه تازه این مسیر آغاز شده است و این جبهه تغییر نام پیدا کرده و نامش شده است «جبهه علمی، جبهه فرهنگی و جبهه آموزشی».

وی در پایان گفت:‌ امروز یکی از سازمان‌های رزم و پیشرو، دانشگاه محسوب می‌شود که دانشگاه آزاد اسلامی هم در این زمره است، لذا جهاد در این کشور و به ویژه جهاد علمی در تمامی امورات بسیجی می‌خواهد به خصوص در شرایط فعلی. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول