اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همدان

امروز انجام شد

تزریق واکسن هپاتیت B برای اهداکنندگان مستمر خون در همدان

آیین افتتاحیه تزریق واکسن هپاتیت B برای اهداکنندگان مستمر خون در مرکز خدمات جامع سلامت کوی خاتم برگزار شد.

تزریق واکسن هپاتیت B برای اهداکنندگان مستمر خون در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، پیش از ظهر امروز آیین افتتاحیه تزریق واکسن هپاتیت B برای اهداکنندگان مستمر خون در مرکز خدمات جامع سلامت کوی خاتم برگزار شد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان اظهار کرد: بیماری هپاتیت یک بیماری عفونی نسبتاً شایع در همه جوامع است که در برخی از مناطق بار اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی زیادی بر دوش کشورهای درگیر تحمیل می‌کند.

محمد خیراندیش با بیان اینکه هپاتیت به معنای التهاب کبد بوده که منجر به مختل شدن فعالیت‌های آن می‌شود، ادامه داد: یکی از علل ایجاد این بیماری آلودگی به ویروس هپاتیت B است و از راه‌های مختلفی از جمله از طریق مادر آلوده به نوزاد، استفاده از سرنگ و وسایل تیز و برنده مشترک به خصوص در بین معتادان تزریقی مواد، ارتباط جنسی محافظت نشده با بیمار مبتلا به هپاتیت و تماس غیر ایمن با خون و فرآورده‌های خونی آنان و اقداماتی نظیر خالکوبی، حجامت و دریافت خدمات دندانپزشکی در مراکزی که به صورت غیرمجاز خدمات ارائه می‌کنند، منتقل می‌شود.

وی توضیحاتی در خصوص برنامه حذف هپاتیت ویروسی بیان کرد و گفت: زمان اجرای این واکسیناسیون از ابتدای مهرماه تا پایان بهمن‌ماه 97 است و در پنج مرکز خدمات جامع سلامت شامل شهید دیباج، شهدا، کوی خانم، سمیعی 5 و بانو نظری انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با خیرمقدم به مدیرکل انتقال خون استان گفت: استان همدان جزو استان‌های دارای سالم‌ترین فرآورده‌های خونی است و قسمت عمده خون اهدا شده توسط اهداکنندگان مستمر است.

جلال‌الدین امیری خود را از اهداکنندگان مستمر خون دانست و گفت: واکسن هپاتیت B از بی ضرر‌ترین و کم‌عارضه‌ترین واکسن‌ها است و شایع ترین عارضه آن درد محدود در 24 ساعت اول است.

وی با بیان اینکه تفاهمنامه‌ای در وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون کشور برای تزریق واکسن هپاتیت B برای اهداکنندگان مستمر خون منعقد شده است، اظهار کرد: همدان جزو اولین استان‌های اجراکننده این برنامه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه 60 میلیون تومان هزینه تزریق واکسن هپاتیت B برای 6 هزار نفر اهداکننده مستمر خون است، گفت: هپاتیت B برای سیستم بهداشت هزینه‌بر و برای بیمار و خانواده وی آسیب‌زا است.

وی اظهار کرد: برنامه انتقال خون مشترک برای فرهنگسازی در این زمینه در دستور کار است و انتقال خون برای افراد سالم عارضه‌ای ندارد.

امیری در خصوص اجرای برنامه واکسیناسیون اهداکنندگان مستمر خون توضیح داد و گفت: تمام واکسن‌ها از طریق انسیتو پاستور تهران تامین شده و مراحل نگهداری و تزریق واکسن مطابق استانداردهای بین‌المللی است.

وی افزود: برنامه واکسیناسیون در مراکز معرفی شده به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود و بدین منظور اهداکنندگان مستمر باید با در دست داشتن کارت شناسایی معتبر و معرفی‌نامه از جانب سازمان انتقال خون و کارت واکسیناسیون به یکی از مراکز معرفی شده، مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطر‌نشان کرد: برای ایجاد ایمنی، واکسیناسیون در سه نوبت به ترتیب در نوبت اول در زمان مراجعه فرد، نوبت دوم یک ماه پس از مراجعه اول و نوبت سوم 6  ماه پس از مراجعه اول انجام می‌شود.

وی هدف از این اقدام را به صفر رساندن هپاتیت B در اهداکنندگان خون دانست و گفت: در این برنامه بیماری هپاتیت با توجه به گستردگی آن در اهداکنندگان خون به صفر می‌رسد.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان همدان نیز با تشکر از زحمات همکاران معاونت بهداشتی اظهار کرد: بعد از مطرح شدن این موضوع به صورت کشوری برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای استانی برنامه افتتاحیه تزریق واکسن هپاتیت B برای اهداکنندگان مستمر خون انجام شد.

افشین محمدی در خصوص وضعیت اهدای خون در استان و ‌کشور و چرایی اجرای این واکسیناسیون گفت: هم اکنون اجباری برای تامین خون و فرآورده های خونی برای بیمار ان بستری نیست.

وی افزود: در کشور ما آلودگی به هپاتیت B یک تا دو درصد است و در استان همدان هم میزان ناقل بودن هپاتیت در محدوده کشوری قرار دارد.

مدیرکل سازمان انتقال خون همدان با بیان اینکه واکسن هپاتیت B درمان ندارد گفت: سازمان انتقال خون در قالب تفاهمنامه‌ای با وزارت بهداشت وا‌کسیناسیون اهداکنندگان مستمر و با سابقه را شروع می‌کند و سپس پروژه‌های دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر 1000 نفر 25 نفر خون اهدا می‌کنند یادآور شد: استان همدان همراه با سمنان بالاترین شاخص اهداکنندگان مستمر خون را دارد و بدون چشمداشت خالصانه خون اهدا می‌کنند.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان همدان از مراجعه تعداد 270  نفر در طی یک روز به مراکز بهداشت شهرستان همدان خبر داد و افزود: بعد از غربالگری اهدا‌کنندگان مستمر خون واکسیناسیون برای حدود 6 هزار واکسیناسیون از آنان انجام می‌شود و هر هفته گزارشی از تعداد مراجع کنندگان اعلام می‌شود.

انتهای پیام/ 89050/ 40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول