اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست سمنان خبر داد

ثبت تصاویر بی‌نظیر از 3 قلاده پلنگ ایرانی در منطقه پرور

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از مشاهده و ثبت تصاویر بی‌نظیر از سه قلاده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت‌شده پرور خبر داد.

ثبت تصاویر بی‌نظیر از 3 قلاده پلنگ ایرانی در منطقه پرور

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، عباسعلی دامن‌گیر اظهار کرد: یکی از علاقه‌مندان و عکاسان محیط زیست که به همراه محیط‌بانان منطقه حفاظت‌شده پرور در حال گشت‌زنی در منطقه بود، موفق به مشاهده سه قلاده پلنگ ایرانی شد و توانست بی‌نظیرترین تصاویر را از این‌ گونه ارزشمند جانوری ثبت و ضبط کند.

وی ادامه داد: دو نکته مهم و حائز اهمیت در این تصاویر وجود دارد که یکی جثه مناسب این‌ گونه‌های گوشت‌خوار است که افزایش و جمعیت مناسب گونه‌های دیگر جانوری را نشان می‌دهد که غذای این حیوان گوشت‌خوار را تأمین می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان اضافه کرد: نکته دیگر آرامش عجیب این‌ گونه‌های ارزشمند جانوری در مواجه با محیط‌بانان و عکاس طبیعت است که بدون هیچ‌گونه ترس و اضطرابی به نظاره آنان نشسته‌اند؛ این مهم نیز امنیت بالای منطقه را نشان می‌دهد که موجبات حفظ آرامش حیواناتی نظیر پلنگ ایرانی را فراهم آورده است.

به گزارش فارس؛ فیلم‌برداری از پلنگ در طبیعت به خاطر تراکم پایین و رفتار مخفی‌کارانه این جانور بسیار دشوار است و مطابق آخرین ارزیابی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در سال 2008، پلنگ در فهرست سرخ و به‌عنوان گونه در خطر انقراض قرار دارد.

کاهش طعمه به دلیل شکار غیرمجاز، تغییر زیستگاه‌ها به دلیل فعالیت‌های جاده‌سازی و معادن، آتش‌سوزی، چرای دام‌های اهلی و شکار این‌ گونه توسط شکارچیان به خاطر پوست آن از عوامل در معرض خطر انقراض قرار گرفتن این‌گونه است؛ کشور ایران از مهم‌ترین پناهگاه‌های جمعیت پلنگ در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول