اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

در مقاله‌ای برای «کامرسانت» روسیه

اردوغان: ابتکارعمل ایران و روسیه در روند آستانه مسیر حل بحران سوریه را هموار کرد

رئیس‌جمهور ترکیه در مقاله‌ای برای روزنامه «کامرسانت» روسیه تأکید کرد، ابتکارعمل ایران و روسیه در تشکیل روند آستانه، مسیر دستیابی به راه‌حل برای بحران سوریه را هموار کرده است.

اردوغان: ابتکارعمل ایران و روسیه در روند آستانه مسیر حل بحران سوریه را هموار کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) تأکید کرد، روند آستانه که با مشارکت روسیه و ایران شکل گرفته است، زمینه را برای حل بحران هشت ساله سوریه فراهم کرده است. وی در بخش دیگری از اظهاراتش تأکید کرد که آنکارا قصد دارد برای حفظ معارضان به‌اصطلاح «میانه‌رو» در روند سیاسی سوریه تلاش کند، ضمن اینکه در همکاری با روسیه، در مناطقی که معارضان سوری و نیروهای دولت سوریه حضور دارند، تروریست‌ها اجازه نخواهند یافت به فعالیت خود ادامه دهند.

رئیس‌جمهور ترکیه در مقاله‌ای که برای روزنامه «کامرسانت» روسیه با عنوان «ترکیه تشکل‌های تروریستی در مرز خود را تاب نخواهد آورد»، نوشت: «طی مذاکرات من با دوست عزیزم «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، ما به توافقات مهمی درباره جلوگیری از یک بحران انسانی جدید در سورسیه رسیدیم. ترکیه به عنوان کشوری که از ابتدای آغاز بحران سوریه، تلاش‌های بسیاری را صورت داده و از هر فرصتی استفاده کرده تا این موضوع تضمین شود که بحران انسانی در این کشور همسایه بدتر نخواهد شد، به جهان نشان داده که اهمیت بسیاری برای مشارکت در مذاکرات سازنده با طرف‌های درگیری قائل است. روسیه یکی از مهمترین کشورهایی است که ما در این فرایند با آن همکاری داریم».

این مقاله می‌افزاید:‌ «روند آستانه که چند پیش به صورت مشترک با ابتکارعمل روسیه و ایران به اجرا درآمد، مسیر را برای حل بحران سوریه که حدود هشت سال به طول انجامیده بود، هموار کرده است.با اعتقاد به این مسئله که ما باید مسئولیت‌پذیری نشان دهیم، اقدامات بسیاری برای حل این بحران صورت دادیم. ما اختلافات در دیدگاه‌ها و رویکردها داریم اما سعی خواهیم کرد که زمینه‌های مشترک را شناسایی کنیم و روی اختلافات متمرکز نشویم. من معتقدم که این همکاری ادامه خواهد یافت تا به صورت فعال توسعه یابد».

رئیس‌جمهور ترکیه ادامه داد: «طی مذاکرات درباره ادلب در شهر سوچی، ما تصمیم گرفتیم تا منطقه‌ای غیرنظامی میان مناطق تحت کنترل نیروهای معارض و نیروهای دولت سوریه ایجاد کنیم. معارضان همچنان در مناطق تحت اشغال خواهند ماند. ما این مسئله را تضمین خواهیم کرد که گروه‌های افراطی که با همراهی روسیه مشخص کنیم نخواهند توانست در این منطقه فعالیت کنند».

ترکیه وجود تروریسم در مرزهای خود را تحمیل نمی‌کند

این مقاله می‌افزاد: «یک واقعیت بسیار مهم در اینجا وجود دارد که ما از همان ابتدا نیز درباره آن صحبت کردیم و آن این واقعیت است که تحت هیچ شرایطی ترکیه وجود تروریسم را در هیچ کجا در مرزهای خود تحمل نخواهد کرد. ترکیه قبلا نیز مکررا این عزم و اراده خود را در آفریقا، جرابلس و ادلب نشان داده بود. موضع ترکیه که همواره اعلام شده و به آن نیز متعهد بوده، مبارزه با تمام سازمان‌های تروریستی و عمدتا با داعش است. من مایلم تأکید کنم که کشور ترکیه که 40 سال در حال مبارزه با تروریسم بوده، هیچ سازشی با ساختارهای تروریستی نخواهد کرد و به اقدام قاطعانه در راستای این موضع ادامه خواهد داد».

رئیس‌جمهور روسیه همچنین تأکید کرد: «مبارزات ما با این ساختارهای تروریستی که مستقیما امنیت ترکیه را تهدید می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. طی گفت‌وگوهای اخیر، ما صراحتا تمام طرف‌های ذیربط را مطلع ساختیم و مطلع خواهیم ساخت که اهمیت بسیاری برای آزادسازی مناطق تحت کنترل «حزب اتحاد دموکراتیک» (PYD) و «نیروهای دموکراتیک سوریه» (SDF) از وجود تروریست‌ها قائلیم. متأسفانه ما شاهد حمایت بیش از حدی هستیم که اخیرا بروز یافته به ویژه از جانب آمریکا برای نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک و نیروهای دموکراتیک سوریه. چنین گام‌هایی با بر هم زدن توازن منطقه و صلح میان مردمان آن، باید متوقف شود. اما همچنین به حمایت روسیه در تقابلات ترکیه با سازمان‌های تروریستی نظیر «پ ک ک» امیدوار هستیم. من معتقدم که کشورهای همسایه ما نیز باید دیدگاه مشترکی درباره شرایطی که امنیت یکدیگر را تهدید می‌کند، داشته باشند.»

تلاش ترکیه برای حفظ معارضان به‌اصطلاح «میانه‌رو» در فرایند سیاسی سوریه

اردوغان ادامه داد: «همانطور که مشخص است، ترکیه در مسئله ادلب از همان ابتدا تلاش کرد تا امنیت شهروندان غیرنظامی را تأمین کرده و از مرزهای مناطق کاهش تنش حفاظت کرده و معارضان میانه‌رو را نیز در صحنه نگه دارد. کشورهای مختلف می‌توانند رویکرد خودشان را در قبال معارضان میانه‌رو داشته باشند. با این وجود، ما بر این باوریم که معارضان میانه‌رو باید در روند تصمیمات سیاسی سوریه باقی بمانند. چرا که بر این باوریم این مسئله برای عملکرد عادی مذاکرات آستانه و ژنو ضروری است.»

این مقاله می‌افزاید: «رژیم اسد، متأسفانه تبلیغاتی را علیه ترکیه مطرح کرده و تهمت‌هایی را علیه آنکارا عنوان داشته که به نظر می‌رسد دمشق توجهی به فعالیت‌های ترکیه با هدف دستیابی به صلح در این کشور، بازگشت میلیون‌ها نفر از مردم سوریه به خانه‌هایشان ندارد و اتهامات بی‌اساسی را علیه ما مطرح می‌کند. ما به این اتهامات توجهی نخواهیم داشت ... و به مسیری که برای صلح و آرامش مردم سوریه مناسب می‌دانیم ادامه خواهیم داد».

در ادامه این مقاله آمده است: «بدون شک، بحران سوریه یک فاجعه انسانی بوجود آورده که عواقب آن سال‌ها بعد مشخص خواهد شد. ترکیه برادروار مرزهای خود را به روی بیش از 3.5 میلیون پناهجو که مجبور به ترک کشورشان شده بودند، باز کرده است. ما نمی توانستیم غیر از این در قبال برادرانمان که سعی داشتند زندگی‌شان نجات دهند رفتار کنیم... همانطور که می‌دانید، ترکیه به تنها تمام هزینه‌های ضروری برای حفظ زندگی و جان آنها را متقبل شده است. متأسفانه با وجود تمام درخواست‌های ما جامعه بین‌المللی هیچ کار ملموسی برای تحمل بخشی از این فشار که روی کشور ما بوده، انجام نداده است. من مایلم یک بار دیگر تأکید کنم که این امر اشتباه است که این مسئله را که زخم در حال خونریزی جهان شده، تنها مشکل ترکیه بدانیم.»

رئیس‌جمهور ترکیه در پایان مقاله خود برای این روزنامه روس نوشت: «برای جمع‌بندی مایلم تأکید کنم که من خرسندم از اینکه روابط ما با روسیه اخیرا بر اساس حسن نیت، منافع مشترک و احترام متقابل توسعه یافته است. ما اقدامات لازم برای توسعه، اول، پروژه‌های حوزه انرژی مشترک و رشد سرمایه‌گذاری متقابل و نیز روابط انسانی و فرهنگی را بر خواهیم داشت. ما به برداشتن گام‌های بیشتر در این زمینه ادامه نیز خواهیم داد. من معتقدم که مردم روسیه و روسیه که در منطقه مشترکی قرار گرفته‌اند و صدها سال مسائل تاریخی مشترک داشته‌اند، باید روابطی نزدیک، عمیق و صمیمانه‌ای داشته باشند. من مایلم تأکید کنم که ما همواره از فعالیت‌هایی در جهت دستیابی و نیل به این هدف مشترک حمایت خواهیم کرد».

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول