اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نخست‌وزیر پیشین لبنان مطرح کرد

قانون انتخاباتی جدید لبنان جایگاه احزاب اهل‌سنت را تضغیف کرد

نخست‌وزیر پیشین لبنان در گفت‌وگو با روزنامه‌ای عربستانی به پیروزی جریان‌های شیعی در پارلمان لبنان پرداخت و به شکست جریان سنی اذعان کرد.

قانون انتخاباتی جدید لبنان جایگاه احزاب اهل‌سنت را تضغیف کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خردادماه سال 1396 بود که پارلمان لبنان پس از حدود یک دهه چانه‌زنی میان احزاب و گروه‌های این کشور، قانونی جدید برای انتخابات معروف به «تناسبی» تصویب کرد و انتخابات لبنان 16 اردیبهشت‌ماه سال جاری (1397) بر اساس همین قانون برگزار شد.

حزب‌الله و جنبش امل موفق شدند در این انتخابات تمام 27 کرسی ویژه شیعیان در پارلمان را کسب کنند اما جنبش «المستقبل» (سنی‌مذهب‌ها) چندین کرسی خود در پارلمان را از دست داد.

سعد الحریری در سوم خرداد با 111 رأی مأمور به تشکیل کابینه شد اما این موضوع به دلیل اختلافات بر سر سهمیه‌های وزارتی، تا کنون عملی نشده است.

 «تمام سلام» نخست‌وزیر پیشین لبنان در همین راستا به روزنامه «الشرق‌الاوسط» گفت: قانون کنونی انتخابات منجر به تضعیف جریان سنی در لبنان شد، جریانی که از بزرگترین بازندگان در این انتخابات بود. جریان شیعی تقریبا تمام کرسی‌های شیعه پارلمان را از آن خود کرد و دو جریان مسیحی قویتر یعنی «جریان ملی آزاد و القوات‌اللبنانیه» کرسی‌های مسیحی را تقسیم کردند و یک وضعیت پارلمانی متشکل از سنی‌های معارض متحد با جریان 8 مارس ایجاد شده است.

نخست‌وزیر پیشین لبنان در ادامه به تشکیل دولت جدید پرداخت و در اتهام‌زنی‌هایی به ایران ادعا کرد: بخش بسیاری از دلایل تأخیر در تشکیل دولت مربوط به سهم‌خواهی‌هاست اما بخش اصلی آن «منطقه‌ای و خارجی» است زیرا ایران منتظر تغییرات منطقه ای برای تصمیم گرفتن در تسهیل تشکیل دولت است و زمانی که تشخیص دهد زمان استفاده از برگه لبنان فرا رسیده به حزب‌الله برای تسهیل این روند و تشکیل دولت سفارش می‌کند. به نظر می‌رسد ایران منتظر روشن شدن وضعیت در سوریه در سایه توافق روسی-ترکی و نقش آمریکایی-روسی است.

این اتهامات تمام سلام در حالی بیان می‌شود که حزب الله بارها بر عزم راسخ خود برای تشکیل هر چه سریعتر دولت تأکید کرده است (جزئیات بیشتر) و برخی گزارش‌ها اعلام کرده‌اند مداخلات عربستان منجر به تعویق در تشکیل دولت لبنان شده است.

در همین راستا، وبگاه خبری «لبنان دیبایت» نوشت « نور امیدی در افق (سیاسی لبنان)‌ مبنی بر تشکیل سریع دولت دیده نمی‌شود و از سوی دیگر در راستای نبود متنی قانونی که دوره نخست‌وزیری سعد الحریری برای دولت پیشبرد را مشخص کند به نظر می‌رسد او تا مدت نامحدود نخست‌وزیر مکلف باقی خواهد ماند».

این منبع خبری افزود که این مدت نامحدود به خارج (از لبنان) بستگی دارد و اشارات مخفی و آشکار به سمت عربستان سعودی است و رضایت ریاض از سعد الحریری با علامت‌سوال‌های بسیاری روبه‌روست. یک دیپلمات عربستانی به دوست لبنانی خود که درباره موعد تشکیل دولت از وی سوال کرده، گفته است سعد الحریری نخست‌وزیر نیست او تا این ساعت نخست‌وزیر مکلف است (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول