اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اروپا برای دوران عدم حصول توافق برگزیت آماده می‌شود

برآورد نشست اخیر مقامات اروپایی در اتریش حاکی از این است که امکان دستیابی به توافق در زمینه برگزیت بسیار کم است و اروپایی‌ها خود را برای دوران عدم حصول توافق آماده می‌کنند.

اروپا برای دوران عدم حصول توافق برگزیت آماده می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اگرچه جو دوستانه‌ای بر نشست روز پنجشنبه شهر«زالسبورگ» واقع در اتریش حکمفرما بود اما به نظر می‌رسد که مواضع بریتانیا و اتحادیه اروپا در زمینه دستیابی به توافقی برای حل اختلافات موجود در زمینه برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) به هم نزدیک نشده‌اند. مسایلی مانند ایجاد مرز میان ایرلند و چگونگی مدیریت روابط بازرگانی با لندن از دیگر مواردی بودند که همچنان درباره آنها اختلاف وجود دارد.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، این نشست اگرچه غیر رسمی بود اما مشخص شد امکان اینکه نتوان تا ۳۱ مارس ۲۰۱۹ در زمینه برگزیت به توافقی دست یافت، قوت گرفته است. «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا در این مورد گفت: «همگی دیدگاه‌های خود را در حالی که موارد مثبتی در این پیشنهادها وجود دارد، مطرح کردند. چارچوب پیشنهاد شده برای همکاری اقتصادی کارایی نخواهد داشت چرا که امکان نقض بازار واحد وجود دارد.»

با این حال «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس گفته است که برنامه وی،  تنها برنامه جدی و قابل اعتماد است که مطرح شده است. می همچنین تاکید دارد که وی به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد که بریتانیا به دو منطقه تقسیم شود. نخست‌وزیر انگلیس گفته است که پیشنهاد خود در زمینه مرزهای ایرلند را به زودی ارائه خواهد داد.  پیشنهاد کنونی را فقط می‌توان در شرایطی که توافقی  به دست نیاید، اجرایی کرد و هر دو طرف امیدوارند که به توافقی برسند که در قالب آن بتوان مسایل موجود را حل کرد. 

با توجه به موضع‌گیری‌های مشابه می در هفته‌های گذشته، «مارک روته» نخست‌وزیر هلند هم گفته که اتحادیه اروپا بیشتر خود را برای شرایطی که توافقی به دست نیاید، آماده می‌کند. «لئو وارادکر» نخست‌وزیر ایرلند گفت که دولت وی هم  برای شرایط عدم حصول توافق کاملا آمادگی دارد.

«کریس گریلینگ» وزیر حمل‌و نقل ایرلند به شبکه خبری بی‌. بی. سی. گفت: «در صورتی که سران اروپایی موضع متعادلی در زمینه مرز ایرلند اتخاذ نکنند، بریتانیا اتحادیه اروپا را بدون دستیابی به توافقی ترک خواهد کرد. در شرایط کنونی  آنچه که اتحادیه اروپا می‌خواهند و در زمینه ایرلند شمالی هم امکان ندارد که با دولت بریتانیا به توافق برسند و در صورتی که آنها به این موضع پایبند باشند، توافقی به دست نخواهد آمد.»

وی در عین حال افزود: «لحن تندی در این زمینه وجود دارد و در نهایت معامله انجام می‌شود و من همچنان مطمئنم که ما توافق خواهیم کرد.»

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفته است: «در نشست امروز مشخص شد که ما تا ماه اکتبر باید به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برسیم و سپس همه چیز را در ماه نوامبر نهایی کنیم. مسایل مشترک زیادی در مورد موارد بنیادی (طرح بریتانیا) وجود دارد به خصوص در ارتباط با امنیت داخلی و همکاری خارجی و دیگر مسایل، اما همچنان کار زیادی در مورد آینده روابط باقی مانده است.»

موضع‌گیری مقامات اروپایی در شرایطی است که اتحادیه اروپا، بریتانیا را متهم کرده است که می‌خواهد از شرایط به وجود آمده به نفع خود حداکثر بهره‌برداری را داشته باشد.

نشست رسمی مقامات اروپایی که برای ۱۸ و ۱۹ اکتبر (۲۶ و ۲۷ مهرماه) برنامه‌ریزی شده است به عنوان آخرین شانس به منظور دستیابی به توافق رسیمی برگزیت محسوب می‌شود. در نهایت هر طرحی که به دست آید باید به تصویت پارلمان انگلیس، پارلمان اروپا و نهادهای مشابه ۲۷ کشور اروپایی برسد. با این همه، مقامات هم‌اکنون در تلاشند تا زمان لازم را تمدید کنند.

پیشتر اتحادیه اروپا آمادگی دارد تا پیشنهاد خود در زمینه اینکه چطور مرزها میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی در ارتباط با برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) مدیریت شود را اصلاح کند.

قرار است در شش ماه آینده بریتانیا اتحادیه اروپا را در قالب توافق «برگزیت» (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) ترک کند. با این حال مذاکرات در این راستا پیشرفتی نداشته است و همین موضوع به خودی خود به یکی از تنش‌های اصلی میان لندن و بروکسل تبدیل شده است.

مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی) سال ۲۰۱۶ با شرکت در یک همه‌پرسی رای به خروج از اتحادیه اروپا دادند. مذاکرات خروج این کشور از اتحادیه اروپا اوایل سال ۲۰۱۷ آغاز شد، اما بروکسل و لندن تاکنون از دستیابی به توافقی درباره جزئیات خروج انگلیس از اتحادیه ناموفق بوده‌اند.

انتهای‌پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول