اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

قائمی در گفت‌وگو با فارس:

کمیسیون ماده 10 احزاب تخلف کرده است/ موافقان استعفای «کروبی» امروز مدافع وی شده‌اند

عضو هیأت منصفه حزب اعتماد ملی گفت: ما به کمیسیون ماده 10 احزاب اعتراض داریم چون مستندات آنها به هیچ وجه گویای تشکیل کنگره به معنای واقعی خود نیست.

کمیسیون ماده 10 احزاب تخلف کرده است/ موافقان استعفای «کروبی» امروز مدافع وی شده‌اند

قربانعلی قائمی عضو هیأت منصفه حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به وضعیت پیش‌روی برگزاری کنگره حزب متبوع خود اظهار داشت: از نظر ما به عنوان کسانی که مکاتباتی را با کمیسیون ماده 10 احزاب داشته و پیگیری‌های حقوقی کرده‌ایم، همان کسانی که کنگره اول را به صورت نیمه‌تمام برگزار کردند و اعضای کنگره اول بودند باید کنگره را تمام کنند ولی از اتفاقات پیش‌رو خبری نداریم.

قائمی با اشاره به نگاه بخشی از اعضای حزب اعتماد ملی در مورد کنگره اول، خاطرنشان کرد: این نگاه معتقد بود همانطور که مقدمات افتتاحیه کنگره به وجود آمد و باید اعضای حزب در مورد دستور جلسات مجمع عمومی تصمیم‌گیری کنند،‌ نتوانستند افراد مدعو را از اعضای رسمی کنگره جدا کنند، پس عملاً کنگره وارد دستور کار نشد. 

عضو هیأت منصفه حزب اعتماد ملی افزود: این نگاه بر این باور بود که کنگره باید در جلسه دیگری با حضور اعضای رسمی به رسمیت برسد و وارد دستور کار شود.

وی با اشاره به نگاه بخشی دیگر از اعضای اعتماد ملی به کنگره این حزب گفت: نگاه دوم تلاش می‌‌کرد این را اثبات کند که این کنگره مصوبه، اساسنامه و مرامنامه داشته و اعضای شورای مرکزی تثبیت شده‌اند و موضوع تمام است. بعد از آن هم جلسه شورای مرکزی خود را که معتقد بودند تثبیت شده، تشکیل دادند و ارکان حزب را تغییر دادند.

عضو هیأت منصفه حزب اعتماد ملی ادامه داد: نگاه اول مستند به قانون از طریق کمیسیون ماده 10 احزاب و مرجع قضایی پیگیری کرد و نهایتاً در دستور کار کمیسیون ماده 10 قرار گرفت و گزارش بازرسین حزب که رسماً اعلام کرده بودند این کنگره نیمه‌تمام است، در دستور کار کمیسیون قرار گرفت. 

قائمی ضمن اشاره به مصوبه کمیسیون ماده 10 احزاب در مورد کنگره اعتماد ملی گفت: آن مصوبه بر این تأکید داشت که این کنگره نیمه‌تمام بوده و اعضای شورای مرکزی انتخاب نشدند ولی اساسنامه و مرامنامه تصویب شده است. این در حالی است که وقتی کنگره نیمه‌تمام است، نمی‌تواند یک مصوبه داشته باشد و مصوبه‌ای دیگر نداشته باشد. ما به کمیسیون ماده 10 احزاب اعتراض داریم و مستندات آنها به هیچ وجه گویای تشکیل کنگره به معنای واقعی خود نیست.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون نظر کمیسیون ماده 10 پیرامون نتیجه کنگره حزب اعتماد ملی گفت: کمیسیون ماده 10 تخلف انجام داده چون برگه‌های آرای کنگره نیمه‌تمام توسط نماینده ناظر کمیسیون ماده 10 بدون رأی‌گیری برده شده و این یعنی هیچ رأی‌گیری صورت نگرفته است. وقتی کنگره وارد دستور کار نشده و نماینده ناظر وزارت کشور جلسه را ترک کرده،‌ چه کسی این کار را انجام داده است؟ 

قائمی اظهار داشت: این موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود و اخیراً هم مرجع قضایی اسناد مربوطه را از کمیسیون ماده 10 احزاب کتباً خواسته و ما منتظر اعلام نظر آن هستیم.

عضو هیأت منصفه حزب اعتماد ملی تأکید کرد: آنهایی که قبل از رأی کمیسیون ماده 10 کنگره را تمام شده می‌دانستند، چرخش سیاسی انجام دادند و بدون اینکه بگویند اشتباه کردیم و به سندسازی‌هایی اشاره کنند که مورد تأیید کمیسیون ماده قرار نگرفته، مسیر تشکیل کنگره را دنبال می‌کنند و شاهدیم که قانون احزاب و مرّ اساسنامه و مرامنامه در خصوص مصوبات به هیچ وجه لحاظ نشده است. 

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون اظهارات حجت نظری یکی از اعضای حزب اعتماد ملی پیرامون تلاش در جهت ابقای کروبی به عنوان دبیرکل حزب خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای که  امروز مدعی حمایت از کروبی هست، عموما کسانی هستند که در دی ماه سال 96 روی استعفای کروبی کار کردند و حتی از رسانه‌هایی مثل بی‌بی‌سی گفتند که این یک فرمان تشکیلاتی است و استعفای کروبی را پذیرفته شده تلقی کردند ولی بعد شورای مرکزی آن استعفا را رد کرد. 

قائمی در همین راستا ادامه داد: آنها که آن موقع مدافع استعفای کروبی بودند امروز 180 درجه چرخش کردند و می‌گویند دیگران به دنبال حذف کروبی‌اند.

عضو هیأت منصفه حزب اعتماد ملی با این حال تأکید کرد: به عنوان یک عنصر سیاسی و حزبی می‌گویم که در چارچوب احزاب و تشکل‌های سیاسی قطعاً فردمحور نیستیم و اگر فردمحور بودیم تن به کار جمعی و تشکیلاتی نمی‌دادیم. این ضوابط، مقررات و آیین‌نامه‌هاست که ما را در فعالیت‌های حزبی جهت می‌دهد نه افراد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول