اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

در نشست هفتگی با خبرنگاران

قاسمی: به مذاکره با آمریکا فکر نمی‌کنیم/ دیدارهای کری و ظریف رسمی تلقی نمی‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد که در شرایط فعلی و با توجه به وضعیتی که دولت واشنگتن ا ایجاد کرده، ایران به مذاکره با آمریکا فکر نمی‌کند.

قاسمی: به مذاکره با آمریکا فکر نمی‌کنیم/ دیدارهای کری و ظریف رسمی تلقی نمی‌شود

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به سؤالات آنها درباره آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پاسخ داد.

وی در ابتدا ایام تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) را تسلیت گفت و آغاز هفته دفاع مقدس را گرامی داشت و افزود: مردم ایران جانانه در برابر تجاوز ایستادند.
سخنگوی وزارت خارجه یاد ایثارگران جنگ تحمیلی را گرامی داشت و گفت: وزارت خارجه علیرغم اینکه سازمان کوچکی است و تعداد پرسنل زیادی ندارد ولی نقش بسیاری در جنگ تحمیلی داشت و چیزی حدود ۴۰ درصد از خانواده وزارت امور خارجه از ایثارگران هستند.

* ارتباط مستقیمی بین حمله به سرکنسولگری ایران در بصره و سفارت در پاریس وجود ندارد

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره تعرض به سرکنسولگری ایران در بصره و سفارتخانه ایران در پاریس و ارتباط این دو با هم گفت: در هر دو مورد موضع گیری از سوی اینجانب صورت گرفت. تصورم این است ارتباط مستقیم بین این دو حادثه نیست.

وی افزود: حمله به سرکنسولگری جمهوری اسلامی در بصره توسط عناصر مشخصی که وابستگی مشخصی به کشورهای فرامنطقه‌ای داشته‌اند سعی کردند در یک برهه خاص از وضعیت عراق برای تاثیرگذاری بر روابط با ایران و روابط دو ملت و تعهدات داخلی عراق اقدامی را صورت دهند که خوشبختانه همانطور که پیش‌بینی می‌شد با توجه به میزان استحکام روابط و شناخت دو ملت از یکدیگر، به اهداف خودشان نائل نشدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به تعرض صورت گرفته به سفارت ایران در پاریس،‌ یادآور شد: این تعرض توسط گروهی که وابسته به گروهی تروریستی است، انجام شد که ناکام ماند و نتوانستند وارد سفارت شوند و البته صدماتی را به ساختمان سفارت وارد کردند که در این زمینه به طور مستمر وجدیت تمام با دولت فرانسه صحبت کرده و اعتراض لازم صورت گرفت و قول دادند تمهیدی را برقرار  و اقداماتی را در جهت برخورد با عناصر خرابکار و معترض به عمل آورند.

*باید کمی صبور بود

به گزارش فارس، قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا بیان کرد: تصورم این است که ما در مسیر نسبتا درستی حرکت می‌کنیم، تماس‌های مستمر با طرف‌های اروپایی ادامه دارد. طرح‌های قبلی را که تا حدی قابل اجرا نبود یا تضمین‌های لازم را نداشت و نمی‌توانست داشته باشد، کنار گذاشتیم و طرح‌های جایگزینی مجددا مطرح و مکانیسم‌ها در حال فرموله شدن است که بتواند به نوعی همکاریهای اقتصادی ایران و اروپا را رقم بزند.

وی ادامه داد: این تماس‌های فنی بین دستگاه‌های ذیربط کماکان ادامه دارد و با سرعت بیشتری در حال حرکت هستیم و فکر می‌کنم مسیر درستی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: امیدوارم در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار وزرای خارجه ایران و ۱+۴ برگزار و برنامه‌ریزی‌های اولیه در این زمینه انجام شده است. امیدواریم بتوانیم تا حدی به مراحل جدیدتر و نهایی‌تر ورود کنیم، ولی باید کمی صبور بود و نهایتا امیدوارم پیشنهادها و طرح‌های جدیدتری که مطرح شده بتواند موجب رضایتمندی طرف ایرانی باشد و ضمانت‌های لازم را برای ایران فراهم کند.

*ایرانی ملتی صبور است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی با اشاره به مواضع اخیر ظریف درباره روند گفت‌وگوها با اروپا و اینکه آیا وقت کشی اروپایی‌ها در اجرای تعهدات شان صبر ایران را لبریز کرده و آیا رفتار اروپایی‌ها ارتباط معناداری با رفتار آمریکا دارد؟ عنوان کرد: من با این سؤال و تحلیل موافق نیستم. در حوزه دیپلماسی و روابط خارجی می‌توان بر اساس ضرورت و شرایطی که کشور در آن قرار دارد، صحبت‌ها و مواضع مختلفی اتخاذ شود، حتما همانطور که آقای ظریف عنوان کرد کلامی است دقیق و درست و آنچه که من امروز گفتم منافاتی با این اظهارات ندارد و ایرانی ملتی صبور است و ما با درایت و مدیریت لازم این مقطع و مسائل روبرو را طی خواهیم کرد و امیدوارم به نتایج مطلوب و موفقیت‌آمیزی دست یابیم.

* بخش عمده ای از پروسه‌های داخلی و خارجی درباره سفیر جدید ایران در هند طی شده

قاسمی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص عدم تعیین سفرای ایران در هند و چین علیرغم گذشت چندین ماه، گفت: اگر کمی آگاهی سیاسی نسبت به روند تعیین سفرا در جهان و نه صرفا در ایران وجود داشته باشد و پیچیدگی‌ها و مراحل پیچیده‌ای که در کشور فرستنده و پذیرنده سفیر وجود دارد، پروسه تعیین سفرا به طور معمول تا حد زیادی زمان‌بر است و ماه‌ها طول می‌کشد و امر خیلی غیرطبیعی نیست، به اضافه اینکه هم هند و هم چین دو کشور بسیار مهم برای جمهوری اسلامی هستند و وزارت خارجه و دولت تلاش داشتند که هر چه زودتر سفرا برای این دو کشور اعزام شوند.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: در مورد چین یک استثنا ایجاد شد که سفیر جدیدالورود با توجه به پیشنهاد و نیاز دولت برای انجام وظیفه ایشان  در بانک مرکزی بالاجبار به بانک مرکزی تشریف بردند و از همان ابتدا و بعد از قطعی شدن رفتن ایشان به بانک مرکزی، پروسه تعیین سفیر در پکن آغاز شد.

وی گفت: بخش عمده ای از پروسه‌های داخلی و خارجی درباره سفیر جدید ایران در هند طی شده و امیدوارم به زودی سفرای جدید ایران در هند و چین در این دو کشور کار خود را آغاز کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: نبود سفیر در کوتاه‌مدت به معنای تعطیلی سفارت و عدم انجام وظایف محوله به سفارت نیست.

قاسمی با بیان اینکه نقش سفیر مهم و حیاتی است، یادآور شد: این بدان معنا نیست که نقش پرسنل دیگر در سفارتخانه را نادیده بگیریم و بر اساس برخی گفته‌ها که دیروز توسط برخی ناآگاهان مطرح شد، تصور شود که نبود سفیر به معنای تعطیلی سفارت است و یا بیان شود «در نبود سفیر، یک وزیر به آن کشور سفر کرده و نمی‌دانیم چه بلایی سر آن وزیر آمده است»، این ناشی از ناآگاهی و عدم شناخت از مکانیسم سفارت و وزارت خارجه خواهد بود.

وی خطاب به خبرنگاری که سؤال را پرسید، عنوان کرد: دغدغه‌ شما، دغدغه درستی است و امیدوارم به زودی سفرای ما در این دو کشور و سایر کشورها جایگزین شوند.

*درباره سطح حضور در نشست شورای امنیت بعدا اطلاع رسانی می‌شود 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حضور یا عدم حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور در نشست شورای امنیت که قرار است برگزار شود و ریاست آن با ترامپ است عنوان کرد: تصورم تا الان این است که رئیس‌جمهور طبق سنت قبلی به سازمان ملل و نیویورک عزیمت خواهد کرد که فرصت مغتنمی برای جمهوری اسلامی است تا بتواند در سطح ریاست جمهوری و وزیر خارجه دیدارهای متعدد و بسیاری را با سایر مقامات کشورها در حاشیه نشست مجمع داشته باشد و از این فرصت مثل گذشته بهره خواهیم برد.

وی ادامه داد: اینکه نظرات مختلفی درباره حضور رئیس‌جمهور مطرح می‌شود پدیده مبارکی است و می‌تواند به اتخاذ تصمیم مناسب از سوی مسئولان ذیربط در این زمینه کمک کند و در جهت منافع و مصالح کشور باشد.

قاسمی بیان کرد:‌در مورد چگونگی حضور ما در نشست شورای امنیت نمی‌گویم دقیقه 90 ولی نهایتا در زمان خود و بعد از به اتمام رساند بررسی‌های لازم، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و شکل رفتار خود را در قبال جلسه توضیح خواهیم داد.

وی ادامه داد: هنوز اطلاع جزئی از حضار و کشورهایی که در این نشست حضور خواهند داشت و سطح مقامات‌شان ندارم چرا که مسائل مجمع در لحظات آخر و در نزدیکی جلسات قطعی خواهد شد و آن زمان مشخص خواهد شد چه کسانی شرکت خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: نمایندگی جمهور اسلامی در نیویورک برای برنامه‌ریزی دیدارهای رئیس‌جمهور و وزیر خارجه با اندیشکده‌هاو مجامع مختلف و مقامات دیگر کشورها در تلاش است.

*دیدارهای ظریف و کری در ادوار نزدیک نبوده

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه در چند روز گذشته ادعای جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا مبنی بر دیدار با وزیر خارجه ایران در یک سال و نیم اخیر، هیاهوهای بسیاری بخصوص در آمریکا به راه انداخته و جان کری ادعا کرده که در این دیدارها با وزیر خارجه ایران درباره موضوعاتی نظیر فعالیت‌های منطقه‌ای و آزمایش‌های موشکی ایران گفت‌وگو کرده، بیان کرد: من فکر می‌کنم جدلی در ایالات متحده آمریکا وجود دارد، حزب حاکم و اپوزیسیون در حال جدل و بحث و گفت‌وگو هستند و نمی‌دانیم چقدر از این مباحث درست باشد و خیلی به مصلحت ما نیست که به این بحث ورود کنیم و مسئله داخلی آمریکاست.

قاسمی افزود: آنچه من می‌توانم در مورد آن اظهارنظر کنم، این است که این دیدارها در ادوار نزدیک نبوده و همان دیدارهایی است که در گذشته وجود داشته و در زمان مذاکرات برجام با توجه به حضور آمریکا در گروه 1+5 این امکان را فراهم می‌کرد که وزرای خارجه دو کشور با هم در حاشیه اجلاس‌ها گفت‌وگوهایی را داشته باشند همانطور که با سایر کشورها این تماس‌ها انجام می‌شده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: بعد از دورانی که آقای جان کری مسؤولیت وزارت خارجه را نداشته، در برخی اجلاس‌های بین‌المللی مانند اجلاس امنیتی مونیخ یا اجلاس نروژ و نشست‌های دیگری که ایشان حضور داشتند، دیدارهایی بین آقای ظریف و جان کری صورت گرفته که قطعا دیدارهای رسمی تلقی نمی‌شود و آقای کری هم دارای پست و منصبی نبود.

وی افزود: مباحثی که امروز در سیاست داخلی آمریکا مطرح است، مربوط به رقابت‌های داخلی و جنگ داخلی بین احزاب در آمریکاست و  این هم سوژه داغی برای این جدل است. در دوران اخیر چنین دیدارهایی وجود نداشته است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد جزئیات گفتگوهای انجام شده با جان کری تاکید کرد: در همان زمان‌ها در آن خصوص صحبت شده است. ما مسائلی که می‌توانستیم با طرف آمریکایی درباره آن صحبت کنیم، چارچوب‌های آن مشخص بود و عمدتا مسائل ما برجام بوده و نه غیر از برجام و اگر در راهروی یک اجلاس عمومی سلام علیک و سخنی از سوی کری گفته شده از نظر من بعنوان مذاکره تلقی نمی‌شود و به این دست دادن‌ها و یا صحبت در راهروها نباید وقعی گذاشت و جدی گرفت.

قاسمی عنوان کرد: فکر می‌کنم باید صبر کنیم ببینیم این مباحث در آمریکا چگونه پیش می‌رود و سعی نکنیم در دامی که می‌توانند برای ایران و مقامات ایران پهن کنند ورود کنیم و دچار برخی مسائلی که مورد نیاز ما نیست و واقعیت هم ندارد، بشویم.

*حضور مستشاری ایران در سوریه/در عملیات‌ها شرکت نمی‌کنیم

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه پرسید آیا ایران تحت هر شرایطی در عملیات پیش رو در ادلب شرکت خواهد کرد و یا شروطی دارد و برنامه ایران برای جلوگیری از سیاست زمین سوخته‌ای که روحانی به آن اشاره کرد چیست، که وی پاسخ داد: وضعیت سوریه بعد از سالیان متمادی، جنگ فرسایشی و طولانی و مبارزه با تروریسم امروز در وضعیت بسیار خاصی قرار دارد و ادلب به عنوان تنها نقطه‌ای که تروریست‌ها در آنجا حضور دارند و از گروه‌ها و طیف‌های مختلف و مردم در آنجا هستند، به یک موضوع حساس بدل شده است.

وی تصریح کرد: سیاست ایران قطعا در قبال تروریسم و سوریه اعم از حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور روشن است و امیدواریم هر چه زودتر تمام سرزمین سوریه آزاد شود و تمامیت ارضی خود را به صورت کامل بیابد و از لوث هر گروه تروریستی خلاص شود.

قاسمی گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد بحث مسائل انساندوستانه است و ما در کنار سیاست خود در کنار مبارزه با تروریسم و حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه بسیار مصر هستیم که مسئله ادلب به صورتی پاکسازی شود که صدمات و تلفاتی به مردم وارد نشود و این اصل مهم برای ماست که در این خصوص با روسیه و ترکیه و دولت سوریه طی دوران اخیر به صورت مرتب و مکرر در تماس هستیم و این سیاست را دنبال می‌کنیم که نهایتا این نقطه مهم و حساس به شکلی آزاد شود که شاهد تلفات انسانی نباشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره شرط ایران برای ورود به عملیات نظامی بیان کرد: بارها اعلام کرده‌ایم حضور ما مستشاری است و ما در هیچ عملیاتی به آن مفهوم شرکت نمی‌کنیم، کاملا حضور ما مشورتی و کمک به دولت سوریه بنا به درخواست دولت این کشور است و سیاست‌هایمان کاملا روشن است و درباره ادلب آنچه خیلی مهم است مسئله انسانی است که باید تلاش کنیم این معضل و مشکل به شکل درستی حل شود که شاهد تلفات انسانی نباشیم. 

وی افزود: تلاش‌هایی در حال شکل گیری و اقداماتی در حال انجام است که امیدوارم مذاکرات و تماس‌ها ثمربخش باشد و خواسته مهم ما را تا حدی حاصل کند.

*پرونده اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند مفتوح است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند و اقدام متقابل ایران در این زمینه گفت: نمی‌توانیم سیاست‌هایمان را همیشه در جمع اعلام کنیم، این پرونده در کشور مفتوح است و حق اقدام متقابل برای ایران کماکان باقی است و در زمان خود با توجه به مجموعه پارامترهای گوناگون، تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد و آن را به عنوان پرونده باز تلقی می‌کنیم.

*منتظر اخبار جدید درباره دانشجوی ایرانی در استرالیا هستیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درخصوص خبر منتشر شده مبنی بر بازداشت «رضا دهباشی» دانشجوی ایرانی در کویینزلند استرالیا به اتهام ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به ایران و اظهارات قبلی قاسمی مبنی بر اینکه تاکنون خبری در این زمینه دریافت نکرده، اظهار داشت: چیزی جز آنچه گفتم نمی‌توانم اضافه کنم، موضوع تحت بررسی است و توسط سفارت ایران در کانبرا و سفارت استرالیا در تهران دنبال می‌شود؛ منتظر اخبار جدید هستیم. متاسفانه تا این لحظه اطلاعات جدید قابل بیانی دریافت نکرده‌ام.

قاسمی افزود: امیدوارم هر چه زودتر اطلاعات موثق و دقیقی ارائه شود و بتوانم اطلاعات کاملتری بیان کنم.

*سه سفیری که به زودی بازنشسته می‌شوند

وی درباره قانون منع بکارگیری بازنشستگان عنوان کرد که وزارت خارجه در شرایط فعلی تنها سه سفیر دارد که شامل قانون جدید خواهند شد که به زودی بازنشسته می‌شوند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت که از مدت‌ها پیش توجه به این طرح مطرح بود و پیش بینی می‌شد که تصویب خواهد شد و باید به فکر جایگزینی افراد جدید بودیم و بحث صورت گرفته و تا حدود زیادی پیش رفته است. 

{به گزارش فارس، این سه نفر غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک، علی ماجدی سفیر ایران در آلمان و محمدابراهیم طاهریان فرد سفیر ایران در ترکیه هستند.}

*اصلا به مذاکره با آمریکا فکر نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره مذاکره با آمریکا و آیا اگر قرار باشد با آمریکا مذاکره کنیم شروطی دارید و آیا ایران در آینده حاضر است درباره برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای با این کشور مذاکره کند؟ تصریح کرد که ما اصلا به مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی و وضعیتی که ترامپ ایجاد کرده و بطور ناشیانه و غیرمتعهدانه در خروج از برجام تعجیل کرد و شرایط جدیدی را برای دیگر شرکا و ایران ایجاد کرد، فکر نمی‌کنیم و این بحث امروز در دستور کار ما نیست و شرطی هم برای مذاکره نمی‌تواند وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: درباره سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با آنچه به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و توان دفاعی برمی‌گردد و همچنین سیاست‌های منطقه‌ای، ایران بر این سیاست‌ها استوار است و سیاست‌های خود را دقیق، منطقی و درست می‌داند که به نفع مجموعه منطقه، مصالح ایران و مردم ایران زمین است و ما چنین برداشتی نداریم که بتوانیم درباره هر آن چیزی که به توان دفاعی و توانمندی‌های ما برای دفاع از کشور مربوط است، مذاکره کنیم و آنها را روی میز مذاکره بگذاریم.

* نشست سه جانبه ایران، افغانستان و هند در کابل

به گزارش فارس، خبرنگاری درباره نشست سه جانبه معاونان وزرای خارجه ایران، افغانستان و هند در کابل و بحث افزایش تحریم‌های آمریکا علیه برخی کشورهای همسایه ایران از جمله پاکستان از قاسمی پرسید آیا چنین نشست‌هایی می‌تواند در کاهش تحریم‌های آمریکا موثر باشد؟ که وی با بیان اینکه هر کشوری سیاست خود را خودش تعیین می‌کند، اظهار داشت: ما به سیاست کشورهای مستقل احترام می‌گذاریم ولی امیدواریم این نشست‌ها، رایزنی‌ها و تماس‌ها با توجه به مجموعه مسائل منطقه، آمریکا و وضعیت فعلی جهان وجود دارد، بتواند تاثیرات مثبت بیشتری را در قبال ایران و در مخالفت با سیاست‌های قلدرمابانه آمریکا داشته باشد.

* مسلمانان چین

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص توئیت اخیر مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه چین به عنوان خریدار نفت ایران صدها هزار شهروند مسلمان این کشور را آزار و زندانی کرده است و ایران هم در این زمینه سکوت کرده است، گفت: حرف‌های ایشان را خیلی نباید توجه کرد و جدی گرفت و سخنی از زبان حاکمان ناآگاه آمریکا خارج نمی‌شود که از سر صدق و صداقت باشد و نهایتا هدف خاصی را در جهت تخریب چهره ایران و دشمنی با ایران بروز می‌دهند.

وی افزود: آنچه درباره مسائل مسلمانان چین مطرح است، سیاست کلی جمهوری اسلامی همواره از ابتدا و طبق قانون اساسی، حمایت از همه مسلمانان جهان است و این سیاست با قوت تمام ادامه دارد. در تماس با چین در این زمینه صحبت می‌کنیم و تلاش داریم اگر مشکلاتی وجود دارد، بتوانیم در نقش مثبت و فعالی که می‌توانیم در کنار ملت چین داشته باشیم، به آرامش و ایجاد فضای مناسب‌تر خارج از هرگونه فضاسازی که دیگران بخواهند در جهت تحریک جمهوری اسلامی یا برآشوباندن سایر کشورها علیه ایران، اقدام کنند، بپردازیم.

* تماس‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان درباره خبرها مبنی بر تلاش روسیه برای تصاحب سهم ایران در بازار نفت، عنوان کرد: برخی اظهارنظرها در برخی رسانه‌ها منتشر شد که با آن موافق نیستم، با روسیه در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی مثل سایر حوزه‌ها همکاری‌های خوبی داریم و مشاورت‌های ما در حوزه اقتصادی و انرژی انجام می‌شود و در تماس هستیم و دیدگاه‌های طرفین شنیده می‌شود و همکاری‌های لازم در مواقع لازم انجام می‌شود.

وی افزود: نمی‌توانم این تعبیر را به کار ببرم که اقدام روسیه علیه ایران و تصاحب بازارهای ایران است و این با همکاری‌های دیگر ما متفاوت است. مقامات رسمی نفتی ما در این خصوص توضیحاتی را ارائه خواهند داد که مهم است و شاید دقیق‌تر از آنچه که من الان بیان کردم.

* اختلاف نظری بین روحانی و ظریف درباره حضور در مجمع نیست

قاسمی درباره حضور روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل و مباحث مطرح شده مبنی بر اختلاف نظر روحانی و ظریف در این زمینه نیز گفت: وزارت خارجه همه دیدگاه‌ها را دریافت می‌کنیم و براساس مصالح کشور و مقتضیات و انواع پارامترها حول و حوش اجلاس، تصمیم گیری خواهیم کرد. 

وی افزود: حضور در مجمع امر جدیدی نیست و مسبوق به سابقه است و فرصت بسیار مهمی برای استفاده از ابزار مهم دیپلماسی برای ایران است که حتما از آن استفاده خواهیم کرد و فرصت مغتنمی برای بیان دیدگا‌ه‌های ایران می‌دانیم و در دیدارهای دوجانبه درباره مسائل مختلف از جمله برجام گفت‌وگو خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به آنچه در فضای مجازی درباره اختلاف نظر ظریف و روحانی منتشر شده را نادرست و غلط خواند و گفت: چنین اختلاف دیدگاه‌های وجود نداشته و همان زمان که این بحث مطرح شد، آن را تکذیب کردیم. هر آنچه هست همدلی و همزبانی است و از قبل این همکاری‌ها و همدلی بین مقامات عالی در حوزه سیاست خارجی است که می‌توانیم گام‌هایی را به جلو برداریم.

* عبور مهاجران غیرقانونی افغان از مرزهای ایران 

خبرنگاری به حضور بیش از 100 مهاجر غیرقانونی افغانستان در شهرهای مختلف ترکیه که گفته می شود از مرزهای ایران به ترکیه رفته‌اند اشاره کرد و درباره اقدامات جدی ایران برای ممانعت از این قضیه سؤال کرد که قاسمی با اشاره به مرزهای طولانی ایران با برخی از کشورهای منطقه، گفت: ما چالش‌ها و دشواری‌هایی را با این مرزها داشتیم و خواهیم داشت و اینکه به چه تعدد و چگونه و طی چه سازوکار و مکانیسمی افغان‌ها به ایران می‌آیند و به ترکیه سفر می‌کنند، اطلاع ریز فنی ندارم و وزارت کشور و بخش‌های ذیربط در این زمینه می‌توانند اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهند.

* سفر سازنده عراقچی به کابل

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخی درباره سفر عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران به کابل و شرکت در نشست سه جانبه با همتایان افغان و هندی خود، این اجلاس را مهم و سفر را سازنده و مفید خواند و گفت: درباره همکاری‌های دو و چندجانبه و سند جامع همکاری‌های ایران و افغانستان و قرارهایی که باید در این مورد گذاشته می‌شد، صحبت شد درباره بندر چابهار و نوع همکاری‌ها گفت‌وگوهای سازنده‌ای انجام شد و امیدوارم بتوانند براساس توافقات حاصله در این اجلاس، همکاری‌های ما تاثیرات بسزایی در ثبات و امنیت منطقه بگذارد. 

وی درباره توقف واردات برخی کالاها از ایران توسط افغانستان و یا بحث واردات نفت ایران توسط هند هم بیان کرد: درباره برخی محدودیت‌ها و ممانعت از ورود و خروج کالا که در برخی رسانه‌ها مطرح است، موضوع در دست بررسی است و فکر می‌کنم سوء تفاهماتی وجود داشته یا به وجود آمده که ناشی از برخی مسائل مرزی است که فکر می‌کنم با مذاکراتی که از یکی دو روز گذشته در حال انجام است، شاهد حل این مسئله باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: این مباحثی که در رسانه‌ها خیلی مربوط به تحریم نمی‌دانم، مسائل دوجانبه‌ای است که با مذاکره بین ارگان‌های ذیربط باید حل و فصل شود.

* مکانیسم‌هایی که در دست بررسی است

خبرنگاری با اشاره به اعلام آلمان مبنی بر تشکیل شبکه سوئیفت برای ایران گفت: جزییات آن را نمی‌توانم توضیح بدهم، در این خصوص که برمی‌گردد به بحث روابط پولی و بانکی ایران و اتحادیه اروپا و کشورهای عمده اروپایی که طرح‌هایی مطرح شده و بین متخصصان در این زمینه بحث‌هایی صورت گرفته که فکر می‌کنم ادامه دارد و خوشبینی‌هایی وجود دارد که مکانیسم‌هایی جدیدی که الان در دست بررسی است بتواند تا حد زیادی برخی از مشکلات را از بین برد و برخی ضمانت‌های لازم را برای ما تأمین کند و بتواند رضایت ایران را به همراه داشته باشد.

وی افزود: هنوز تا نهایی شدن آن کار هست و این مسائل پیچیده‌ای است و اینها بدیع است و شاید با مقداری خلاقیت باید صورت بگیرد و معمولا کارهای جدید به مسائل فنی زیادی برخورد می‌کند که باید به آنها توجه کرد و نهایتا اطمینان یافت که این مکانیسم‌ها می‌تواند آنچه مطلوب ایران است را تأمین کند.

* سفر آبه در دستور کار ایران و ژاپن برای کوتاه مدت نبوده

قاسمی درباره سفر شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن به تهران که سؤال یکی از خبرنگاران بود با بیان اینکه پیش از این هم عنوان شد که چنین سفری در دستور کار دو کشور برای کوتاه مدت نبوده است، درباره دیدار آبه و روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد: با توجه به حضور رئیس جمهور ایران در نیویورک این احتمال وجود دارد که چنین دیداری صورت بگیرد.

* در قبال آسیای میانه و قفقاز منفعل عمل نمی‌کنیم

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره لغو سفر روحانی به ازبکستان که گفته می‌شد 25 مرداد باید انجام می‌شد و انفعال دستگاه دیپلماسی در حوزه آسیای میانه نیز بیان کرد: فکر نمی‌کنم وزارت خارجه در قبال آسیای میانه و قفقاز منفعل عمل می‌کند. ما روابط گسترده‌ای با اکثر کشورها داریم و آن چیزی که در مورد ازبکستان مطرح شد را ترجیح می‌دهم از سخنگویان و بخش ارتباطات ریاست جمهوری بپرسید.

*هذیان گویی‌های صهیونیست‌ها

قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای شبکه دو رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه این رژیم در حملاتی به فرودگاه دمشق یک فروند بوئینگ ایران که اسلحه حمل می‌کرده را منهدم کرده است، گفت: بحث خیلی پیچیده و غامضی نیست، گوینده این اخبار رژیم صهیونیستی و مقامات آن هستند و کار امروز و دیروز نیست و چهار دهه است به اشکال مختلف در کار تخریب وجهه جمهوری اسلامی و اثرگذاری بر سیاست خارجی ایران در منطقه و سایر نقاط جهان هستند و برای این کار تلاش زیادی می‌کنند.

وی با بیان اینکه دروغ پردازی و هذیان گویی مقامات این رژیم نه جدید است و نه انتهای آن است، اظهار داشت: با این رژیم و ماهیتش آشنا هستیم و تصور می‌کنم نباید این را جدی گرفت و این خبر هم دروغ پردازی و برای اعمال فشار بر دولت سوریه و جبهه مقاومت است.

* خبر مزخرف و کذب

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای روزنامه الجریده کویت مبنی بر دیدار سردار سلیمانی و نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش با محور کاهش تنش‌ها در عراق بیان کرد: این خبر مزخرف، دروغ و قابل تکذیب است. یک جریده‌ها و روزنامه‌هایی است که نباید اسمشان را به زبان آورد و شما به روزنامه‌ای استناد کردید که درباره ایران به صورت مکرر به جعل خبر مشغول است و بدون داشتن نمایندگی در ایران اخبار جعلی خود را به نقل از دفترش در تهران منتشر می‌کند و معمولا همه اخبارش کذب و نادرست و جهت دار در جهت تخریب فضای داخل کشور است.

*هرگونه کاهلی غیرقابل گذشت است

وی همچنین در پاسخ به سؤالی گفت که ایران پیگیر خسارات وارده به سفارتخانه‌های ایران است که در چند روز گذشته مورد تعرض قرار گرفتند و افزود:‌دولت‌های این کشورها موظفند امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های ما را تأمین کنند و هرگونه کاهلی و سهل انگاری و خطا از جانب آنها غیرقابل گذشت است و با جدیت تمام برخورد می‌کنیم و در مورد یکی دو حادثه اخیر با جدیت تمام و در تمام اشکال پیگیری شده است.

*تماس ما با کشورهای اروپایی مستمر است 

خبرنگاری با اشاره به اصرار آلمان برای حفظ مراودات مالی با ایران از قاسمی پرسید که آیا ایران برنامه‌ای برای دیدار با مقامات آلمانی با هدف تسریع در روند مذاکرات با اروپایی‌ها دارد؟ که وی گفت: تماس ما با کشورهای اروپایی مستمر است و نظرات آنها را می‌شنویم و دیدگاه‌ هایمان را مطرح می‌کنیم. نشست وزرای خارجه ایران و 1+4 را در حاشیه اجلاس مجمع عمومی خواهیم داشت؛ ولی در مورد سفرهای سطح بالا اگر مدنظر شماست که سفری تنظیم شده و تاریخ مشخصی وجود دارد و یا دیداری در دستور کار است، اطلاعات من حاکی از این است که دستور کاری وجود ندارد.

* حمایت‌های آمریکا از گروه‌های تروریستی

خبرنگاری درباره نقش آمریکا در حمایت از اهداف گروهک تروریستی منافقین سؤال کرد که قاسمی با بیان اینکه گروه‌های تروریستی و معاند بدون شک در حد وسیعی از حمایت‌های آمریکا برخوردارند و بدون حمایت آنها نمی‌توانند حیات و زیست داشته باشند، این امری روشن و واضح است.

وی درباره توئیت ظریف و اعتراض به مدیر توئیتر نیز گفت: این توئیت هم مثل همه توئیت‌های ایشان آثار خود را خواهد داشت و باید در این جهت همه تلاش کنیم که گردانندگان توئیتر به این مسئله توجه بیشتری کنند که در دام چگونه گروه‌های تروریستی اسیر شده‌اند و آگاهانه و ناآگاهانه در خدمت تروریسم، خشونت و ترور قرار دارند.

قاسمی افزود: این نوع افشاگری‌ها و بیانات می‌تواند تاثیرات بسیاری داشته باشد ولی بی شک آمریکا تلاش می‌کند از این نوع ابزار در جهت منافع خود حمایت کند و  با ایجاد تشویش بر افکار عمومی مردم ایران تاثیر داشته باشد که با شعور و آگاهی و درایتی که در مردم ایران وجود دارد این رفتار و اقدامات اثر چندانی نخواهد داشت و امروز شاهدیم سرخوردگی در گروه‌های تروریست بعد از این همه تلاش و حمایت‌های مالی و لجستیک به وجود آمده و احساس کرده‌اند به میزانی که تلاش کردند نتوانستند تاثیری بر جامعه ایران داشته باشند. 

* حمله به سرکنسولگری ایران در بصره

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان این نشست و در پاسخ به سؤالی درباره حمله به سرکنسولگری ایران در بصره عنوان کرد: مقامات عالی عراق، مردم و دولت این کشور از این واقعه بسیار متاسف بودند و در حد توان تلاش‌های بسیاری را انجام و تعدادی از مهاجمان دستگیر و سرنخ‌هایی را از صحبت‌هایی که با متعرضان داشتند، به دست آوردند و آنگونه که خود ما براساس برخی اطلاعات از ابتدا داشتیم، تصور ما این بود که این جریان هدایت شده و معناداری بوده و با امضای بسیار مشخصی از جانب کشورهای مشخصی دنبال شد که خوشبختانه نتوانست آثار مطلوب بانیان این حرکت زشت را به سرانجام برساند.

وی افزود: بعدا قرار است گزارش نهایی از عراق دریافت کنیم و در صورتی که قابل انتشار باشد، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول