اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وابسته فرهنگی ایران در نخجوان:

شهریار آینه تمام نمای فرهنگ و هویت ایرانی است

وابسته فرهنگی ایران در جمهوری نخجوان با بیان اینکه شهریار در قرن اخیر یکی از آینه‌های تمام نمای فرهنگ و هویت اصیل ایرانی است، گفت: استاد شهریار از منظرهای گوناگون نماد و سمبل هویت اصیل ایرانی مردم این خطه است.

شهریار آینه تمام نمای فرهنگ و هویت ایرانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدرضا پاکروان بعد از ظهر امروز در آیین اهدای چهارمین جشنواره بین‎المللی نشان فرهنگی شهریار در دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه آذربایجان همواره مدافع هویت و اصالت ایرانی و ایرانیان بوده است، اظهار کرد: بزرگان و فرزانگان آن بی‌شک پرچمدار این جبهه دفاع بوده‌اند که استاد شهریار در شعر و ادب معاصر آذربایجان از جمله این فرزانگان است که با شعر و ادب به مصاف بیگانگان آمد.

وابسته فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نخجوان در بخش دیگر سخنان خود افزود: بدون تردید در دنیای پیچیده کنونی با توجه به شبیخون بی‌امان و نرم فرهنگی به صورت علمی و برنامه‌ریزی شده از سوی استکبار جهانی و لیبرالیسم غربی برای بی‌هویت ساختن جوانان و مردم سایر ملل با عنایت به اینکه هر ملتی و سرزمینی به بزرگان، اندیشمندان و خردمندان خودشناخته شده و نسل‌ها برای رهایی از هرگونه بی‌هویتی، نیازمند داشتن الگوهای ملموس و حقیقی هستند.

به گفته وی با الگوهایی که اغلب با الهام و جان گرفتن از کلام الهی، اولیاء، اوصیاء و معنویت در بستر تاریخی جاودانه شده‌اند، یکی از شاخص‌ترین این الگوها در عصر حاضر شهریار شیرین سخن است.

وابسته فرهنگی ایران در جمهوری نخجوان تصریح کرد: شهریار به جهت شاهکار آفرینی گوناگون در دو زبان فارسی و ترکی، نیاز به تحلیل و تکریم هوشمندانه و بازشناسی جامع‌الاطراف در داخل و نیز شناساندن دقیق و عملی و مستمر به سایر ملل به خصوص در کشورهای همسایه و همجوار منطقه دارد.

وی اضافه کرد: در پاسداشت شهریار همین امر کفایت می‌کند که مقام معظم رهبری که خود چشمه فیاضی از شعر و ادب و عرفان به شمار می‌آیند و  با شهریار دیدارهایی داشته‌اند و شعرش را نیز تحسین کرده‌اند، در این زمینه می‌فرمایند که شهریار یک شاعر اسلامی و انقلابی بود. شهریار قطعا ماندنی است و حضور شهریار در هر کشوری و بین هر ملتی حضور مبارک و مفیدی است.

پاکروان در ادامه ضمن قدردانی از برگزاری این جشنواره در سطح بین‌المللی از سوی دانشگاه تبریز یادآور شد: دانشگاه تبریز با برگزازی چنین آیین‌های و به خصوص با این سابقه و تجارب گران‌سنگ علمی و دانشگاهی بی‌گمان پل اعتماد ارتباطی بین اندیشمندان و فرهیختگان ایران و سایر کشورهای همجوار و همسایه است.

به گفته وی، دانشگاه تبریز با چنین اقدامی می‌تواند جایگاه علمی ایران را در جهان ارتقاء بخشد و ضروری است دانشگاه‌های مختلف منطقه نیز برای تعامل و تبادل علمی با یکدیگر بیش از پیش تلاش و همکاری نظامندی داشته باشند.

وی در خاتمه برای ارتقای شهریارشناسی راهکارهایی پیشنهاد کرد که از مهم‌ترین آنها می‌توان  به  برنامه‌ریزی و بسترسازی برای ارتقاء جشنواره نشان شهریار از سطح کنونی به نشان ملی و ایجاد بنیاد بین‌المللی شهریار، بهره گرفتن از توانایی بالای هنرمندان، استفاده از انجمن‌های دوستی مابین کشورها و رایزنان فرهنگی ایران  در بیش از هشتاد و پنج  نمایندگی فرهنگی کشورمان در خارج از کشور، بهره مندی از طرح جایزه  کتاب با عنوان  استاد شهریار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و ... اشاره  کرد.

گزارش فارس حاکی است، چهارمین جشنواره بین‎المللی نشان فرهنگی شهریار به میزبانی دانشگاه تبریز، نشان بین‎المللی فرهنگی شهریار به پروفسور«عدنان قره اسماعیل اوغلو» از دانشگاه کریک قلعه ترکیه، پروفسور «حسن چیفتچی» از دانشگاه بینگول ترکیه، پروفسور سلیم اوغلو از جمهوری آذربایجان، پروفسور آرمانوش کوزومویان از جمهوری ارمنستان و«ابراهیم اقبالی» عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز اهدا شد و همچنین در این آیین از منصور آیرم سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان و محمد طاهری خسروشاهی دانشجوی دکترای ادبیات فارسی با اهدای لوح و تندیس تشویق و تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول