اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان جدید عراق شد

در نشست امروز پارلمان عراق که به منظور انتخاب هیأت رئیسه جدید برگزار شد، استاندار سابق الانبار (37 ساله) برای ریاست جدید پارلمان انتخاب شد.

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان جدید عراق شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشست پارلمان جدید عراق، امروز ( شنبه؛ 15 سپتامبر) با هدف انتخاب هیأت رئیسه‌ جدید، برگزار شد و سرانجام «محمد الحلبوسی» استاندار سابق «الانبار» به عنوان رئیس جدید با 169 رای انتخاب شد.

بر اساس این گزارش، این نشست به ریاست «محمد علی زینی» رئیس سِنی پارلمان آغاز شد و آن دسته از نمایندگانی که در نشست پیشین از ادای سوگند به دلیل عدم حضور جا مانده بودند، سوگند یاد کردند.

از زمان سقوط صدام در سال 2003 تا کنون، عرف سیاسی در عراق این‌گونه است که پست ریاست پارلمان به یک شخصیت سنی واگذار شود و در مقابل ریاست جمهوری به کردها و نخست‌وزیری به احزاب شیعه اختصاص یابد.

پیش از نشست امروز پارلمان عراق، اسامی چند نماینده برای تصدی پست ریاست پارلمان طرح شده بود؛ «محمد تمیم»، «اسامة النجیفی»، «احمد الجبوری»، «محمد الحلبوسی»، «طلال الزوبعی»، «رشید العزاوی» و «احمد الجبوری» و «خالد العبیدی» و «رعد الدهلکی».

شمار نمایندگان حاضر در نشست پارلمان

نشست امروز پارلمان عراق با حضور 251 نماینده آغاز شد و در هنگام رای‌گیری این تعداد به 298 نفر رسید.

انصراف «محمد تمیم» و «احمد الجبوری» از نامزدی ریاست پارلمان

«محمد تمیم» و «احمد الجبوری» از نامزدی برای ریاست پارلمان انصراف دادند.

اخبار پارلمان پیش از روشن شدن نتیجه نهایی

رقابت شش نامزد برای تصدی ریاست پارلمان

بر اساس این گزارش در حال حاضر شش نماینده عراقی برای تصدی پست ریاست پارلمان با یکدیگر رقابت خواهند کرد و قرار است  در نشست امروز، برای انتخاب رئیس پارلمان و معاونانش، به طور محرمانه رای‌گیری شود. در صورتی که هیچ‌یک از این نامزدها، حائز اکثریت آراء (نصف+1 رأی) نشود، انتخاب هیأت رئیسه پارلمان به جلسه بعد، موکول خواهد شد.

خروج نمایندگان ائتلاف «سائرون» و حزب «بارزانی» از پارلمان و بازگشت آنها

منابع آگاه محلی از خروج نمایندگان ائتلاف «سائرون» و حزب دموکرات کردستان از نشست امروز پارلمان خبر دادند. اما ساعتی پس از انتشار این خبر، ابتدا نمایندگان حزب دموکرات و سپس نمایندگان سائرون به سالن رای‌گیری بازگشتند تا در پروسه انتخاب رئیس پارلمان و معاونانش شرکت کنند.

انصراف دو نامزد دیگر ریاست پارلمان عراق

خبرنگار شبکه المیادین اعلام کرد که «طلال الزوبعی» و «رعد الدهلکی» دو نامزد دیگر ریاست پارلمان، از این نامزدی انصراف دادند.

نامزدهای ائتلاف سائرون و حزب دموکرات کردستان برای دو معاونت رئیس پارلمان عراق

منابع آگاه محلی از نامزدی «حسن الکعبی» از ائتلاف سائرون و «بشیر الحداد» از حزب دموکرات کردستان برای معاون اولی و دومی رئیس پارلمان عراق خبر دادند.

رقابت اصلی میان دو نامزد ریاست پارلمان است

در حالی که رای‌گیری برای ریاست پارلمان عراق؛ به دور از چشم رسانه‌ها در حال انجام است، برخی منابع آگاه می‌گویند که رقابت اصلی میان «خالد العبیدی» از ائتلاف «النصر» و «محمد الحلبوسی» است و الحلبوسی از شانس بیشتری در مقایسه با وزیر دفاع سابق عراق برای رسیدن به این پست برخوردار است. رای‌گیری به پایان رسیده است و شمارش آراء در حال انجام است.

پایگاه خبری «بغداد الیوم» تصویری از لحظه شمارش آراء هر یک از نامزدهای ریاست پارلمان را منتشر کرد که بیانگر پیشنهادی الحلبوسی است.

عکسی که پس از پایان شمارش آراء در رسانه‌های عراقی منتشر شد:

 

اعلام پیروزی «محمد الحلبوسی» در رقابت برای تصدی ریاست پارلمان

رسانه‌های عراقی اعلام کردند که الحلبوسی با کسب 169 رای، سرانجام به عنوان رئیس پارلمان جدید عراق انتخاب شد.

انتهای پیام/غ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول