اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

فارس گزارش می‌دهد

دانشجویان بورسیه همچنان قربانی تسویه حساب‌های سیاسی

هر چند که از نگاه وزیر علوم وضعیت تک تک افراد بورسیه دولت دهم مشخص و مشکل آنها حل شده است اما بورسیه‌ها همچنان در باتلاق سیاسی که برایشان درست شده است دست و پا می‌زنند.

دانشجویان بورسیه همچنان قربانی تسویه حساب‌های سیاسی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سال تحصیلی جدید در حالی آغاز می‌شود که قصه پر غصه بورسیه‌ها همچنان ادامه دارد، قصه‌ای که با یک بازی سیاسی از چهارم خردادماه سال 93 آغاز شد.

فشار به دانشجویان بورسیه تا جایی پیش رفت که، تیرماه 94 رهبر انقلاب نخستین تذکر علنی را برای رسیدگی به وضع بورسیه‌ها صادر کردند. این هشدار بعدها هم تکرار شد! آخرین آن مربوط به 12 تیرماه 96 و در دیدار مسئولان ارشد قضایی با رهبر معظم انقلاب است که در آنجا ایشان بازهم از تضییع حق جوانان نخبه بورسیه ابراز نارضایتی کردند.

سخن صریح مقام معظم رهبری به مسئولان قضایی این بود :« در موضوع بورسیه‌ها، موضوع به‌درستی پیگیری نشد و آن کاری که باید انجام می‌شد، محقق نگردید.»

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آغازین روزهای سکان‌داری این وزارتخانه قول حل مشکل بورسیه‌ها را داد و از حل مشکلاتشان گفت. تا جایی که بورسیه‌ها با وعده‌های وزیر دلگرم شدند.

غلامی در نخستین واکنش خود از تلاش برای جذب و ورود فارغ التحصیلان بورسیه به تدریج در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: مشکل آنها در بررسی پرونده‌ها کاملاً حل شده است و وضعیت افراد معلوم است. 

وزیر علوم گفت: تعدادی از این افراد بعد از فارغ التحصیلی جذب دانشگاه‌ها شده‌اند، به دلیل گذشت زمان و محدودیت‌هایی که در استخدام هیات علمی در دانشگاه ها ایجاد شده است، این بررسی طول می‌کشد ولی وزارت علوم در حال انجام این قضیه است. این دانشجویان به وزارت علوم مراجعه کرده‌ و با همکاران ما نیز صحبت کرده‌اند. در حال تلاش هستیم جذب و ورود فارغ التحصیلان بورسیه به دانشگاه‌ها به تدریج انجام گیرد.

پس از آن نیز غلامی در مصاحبه‌های مختلف از پیگیری‌ها برای حل مشکل بورسیه‌ها خبر داد به طوریکه دانشجویان بورسیه به یک عزم جزم در وزارتخانه برای حل مشکل‌شان امیدوار شدند.

هنوز چندی از انتشار صحبت‌های وزیر نگذشته بود که محمدرضا رضوان‌طلب رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم نیز تاکید کرد این وزارتخانه نمی‌خواهد مسئله جذب بورسیه‌ها به یک چالش در نظام آموزش عالی تبدیل شود و از دانشگاه‌ها خواست تقاضای عضویت بورسیه‌ها را با نگاه مثبت بپذیرند و آنان را در بررسی و رقابت عادلانه با سایر متقاضیان بدون هرگونه بدبینی و پیش داوری نسبت به آنان سهیم کنند.

رضوان‌طلب خاطرنشان کرد: البته این به معنای آن نیست که تقاضا یا پذیرش بورسیه به معنای تقاضا یا پذیرش عضویت هیأت علمی باشد یا تعهدی از سوی وزارت علوم بر پذیرش پذیرفتگان بورس به عنوان عضو هیأت علمی وجود داشته باشد، ولی در یک منظومه مدیریتی گذشته و حال این گونه پیش‌بینی شده است که سرمایه‌گذاری دولت برای اعطای بورسیه به افراد دارای استعداد برتر هدر نرود و حتی الامکان از وجود این افراد پس از دوره تحصیل استفاده شود. حتی دانشگاه‌ها و موسساتی که به آنان جایابی نداده‌اند اما به گرایش و تخصص آنان نیاز دارند، باید جذب این افراد را در اولویت قرار دهند.

وزیر علوم در روز ۲۹ بهمن ۹۶ نیز در نشست با فراکسیون  نمایندگان ولایی  با بیان اینکه مشکل کلی در بورسیه‌ها حل شده است، گفت: از نظر من و وزارت علوم وضعیت تک تک افراد بورسیه شده حل شده که ۲۱ نفر از آن ها به دلیل آنکه سوابقشان از لحاظ قانون تطبیق نداشته محروم از تحصیل شد‌ اند و بدون هیچ مشکلی رفته‌اند ولی دو گروه دیگر باقی مانده است.

وی افزود: یک گروه از بورسیه‌ها آن‌هایی هستند که هنوز تحصیلاتشان تمام نشده است، بخشی از گروه دیگری که تحصیلات آن ها تمام شده مشغول به کار شدند ولی بخش دیگری از فارغ التحصیلان به دلیل آن که بورسیه هستند منتظر ماندند و مدعی هستند که باید جایی برای آن ها تعیین شود ولی از آنجاییکه پذیرش در دانشگاه ها کند شده هنوز مشغول به کار نشده‌اند و برنامه ما این است تا سیستم های دانشگاهی اعلام نیاز کنند.

هر چند که از نگاه وزیر علوم وضعیت تک تک افراد بورسیه شده مشخص و مشکل آنها حل شده است اما بورسیه‌ها همچنان در باتلاق سیاسی که برایشان درست شده است دست و پا می‌زنند و جا دارد مسئولان تدابیر ویژه‌ای برای این مشکل بیاندیشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول