اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

یک هفته با سیاست خارجی

سوریه و یمن محور رایزنی‌های هفته گذشته در تهران، ژنو، بروکسل و پاریس

بحران‌های سوریه و یمن در هفته‌ای که گذشت، محور رایزنی‌ها در تهران، ژنو، بروکسل و پاریس بین ایران، روسیه، ترکیه و اتحادیه اروپا بود.

سوریه و یمن محور رایزنی‌های هفته گذشته در تهران، ژنو، بروکسل و پاریس

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، برگزاری سومین نشست سران ایران، روسیه و ترکیه (کشورهای ضامن روند صلح سوریه) در تهران در روز جمعه 16 شهریور ماه به منظور حل سیاسی بحران سوریه، حمله و آتش زدن سرکنسولگری ایران در بصره در عصر جمعه توسط عده‌ای آشوبگر، سفر یک روزه ریابکوف به تهران،‌ دومین نشست ایران و دو کشور ضامن روند صلح سوریه و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در ژنو، برگزاری سومین دور رایزنی‌های ایران و اتحادیه اروپا و چهار کشور اروپایی در بروکسل درباره بحران یمن از جمله تحولات مهم در عرصه سیاست خارجی هفته گذشته بود.

*سومین نشست سران در تهران و تصویب بیانیه 12 ماده‌ای

تهران روز جمعه 16 شهریور ماه 1397 میزبان نشست سران سه کشور روند صلح سوریه بود و حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه برای سومین بار در این خصوص گردهم آمدند و در پایان بیانیه‌ای در 12 ماده‌ای به تصویب سران سه کشور رسید. سه رئیس جمهور توافق کردند که دور چهارم این گفت‌وگوها در روسیه برگزار شود.

 

 

سران سه کشور در این بیانیه تصریح کردند که منازعه سوریه هیچ راه‌حل نظامی نمی‌تواند داشته باشد و تنها از راه طریق یک فرایند سیاسی مذاکراتی می‌توان به آن پایان داد.

روحانی، پوتین و اردوغان در این بیانیه وضعیت میدانی کنونی را مورد بحث قرار داده، به ارزیابی از تحولات جمهوری عربی سوریه پس از آخرین نشست خود در تاریخ ۴ آوریل ۲۰۱۸ در آنکارا پرداخته و موافقت کردند همکاری های سه جانبه را در تطابق با توافق‌های خود استمرار بخشند. در این ارتباط، آنها وضعیت منطقه کاهش تنش ادلب را دنبال کرده و تصمیم گرفتند تا همسو با اصول فوق الذکر و روح همکاری که در فرمت آستانه شکل گرفته است، به این موضوع بپردازند.

روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه بر اراده خود به منظور استمرار تلاش‌های مشترک با هدف پیشبرد فرایند با راهبری سوری و مدیریت سوری به منظور دستیابی به حل و فصل سیاسی تصریح و بر تعهد خود در کمک به ایجاد و آغاز کار کمیته قانون اساسی تاکید کرده و نسبت به رایزنی‌های مفید بین مقامات ارشد خود و فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه ابراز رضایت کردند. (متن کامل بیانیه تهران را در     ملاحظه کنید)

*دومین دور رایزنی‌ها درباره کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو

در همین راستا نیز شهر ژنو روز سه‌شنبه 20 شهریور ماه برای دومین بار میزبان رایزنی‌های حسین جابری‌انصاری، الکساندر لاورنتیف و سدات اونال مذاکره کنندگان ارشد ایران، روسیه و ترکیه در روند صلح سوریه با استفان «دی‌میستورا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه درباره کمیته قانون اساسی این کشور (مصوب کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی) بود. اولین دور این نشست خرداد ماه در ژنو برگزار شد. در همین خصوص جابری‌انصاری دوشنبه 19 شهریور به ژنو سفر کرد.

 

 

طرفین در دومین دور رایزنی‌ها در ژنو توافق کردند با تشکیل کارگروه فنی از کارشناسان خود، زمینه موفقیت رایزنی‌های مشترک با سازمان ملل جهت تسهیل شروع به کار هر چه سریع‌تر کمیته قانون اساسی سوریه را فراهم کنند.

همچنین توافق شد سومین دور این رایزنی‌ها در اواخر ماه اکتبر سال جاری میلادی برگزار شود. 

در همین هفته نیز سرتیپ «حسین دهقان»، مشاور فرماندهی کل قوای جمهوری اسلامی ایران در امور صنایع دفاعی در گفت‌وگویی با شبکه خبری «روسیا الیوم» با بیان اینکه توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست، از آمادگی ایران برای کمک به یمن خبر داد و گفت اگر سوریه برای مقابله با آمریکا در شرق خاک خود کمک بخواهد، ایران حمایت می‌کند

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز سه‌شنبه 20 شهریور ماه ضمن اذعان به اینکه حضور تروریست‌ها در ادلب سوریه قابل تحمل نیست، از ایران، روسیه و ترکیه خواست از هیچ کوششی برای محافظت از غیرنظامیان فروگذار نکنند.

علاوه بر این، «غلامعلی خوشرو» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز نبرد علیه تروریست‌ها در ادلب را بخشی از ماموریت برای اعاده صلح و ثبات در سوریه خواند و گفت: بی تردید رعایت وضعیت غیرنظامیان مورد تأکید سه کشور ضامن روند آستانه است.

*رایزنی‌های جابری‌انصاری در پاریس

«حسین جابری‌انصاری» دستیار ارشد وزیر خارجه کشورمان در امور ویژه سیاسی روز پنجشنبه ۲۲ شهریور 1397 نیز در مقر ریاست جمهوری با «فرانسوا سنمو» نماینده ویژه رئیس جمهور فرانسه در امور سوریه دیدار و در خصوص آخرین تحولات سوریه و تلاش‌های جاری برای پایان هر چه سریع‌تر بحران در این کشور گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد. 

*حمله به سرکنسولگری ایران در بصره

از جمله تحولات هفته گذشته، حمله عصر جمعه 16 شهریور جمعی آشوبگر به سرکنسولگری ایران در بصره و آتش زدن ساختمان سرکنسولگری بود که بلافاصله بعد از این اقدام بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه واکنش نشان داد و ضمن یادآوری مسؤولیت دولت عراق در حفاظت از اماکن دیپلماتیک، خواستار اشد مجازات برای عاملان تعرض به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر بصره عراق شد.

 

 

به فاصله کمی بعد از حمله به این محل، اخباری در رسانه‌ها مطرح شد مبنی بر درخواست سفارت ایران در بغداد از ایرانیان مقیم بصره برای ترک این شهر، که در همین خصوص بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که سفارت ایران در بغداد هیچگونه بیانیه‌ای درباره خروج اتباع ایرانی از بصره صادر نکرده و این خبر را تکذیب کرد.

همان شب نیز «راجح الموسوی» سفیر عراق در تهران به وزارت خارجه ایران احضار و نسبت به این اقدام شدیدا اعتراض شد.

البته ساختمان جدید ایران در بصره روز سه‌شنبه با حضور «ایرج مسجدی» سفیر ایران افتتاح شد و یک روز بعد (چهارشنبه 21 شهریور ماه) جمعی از مردم عراق با حضور در ساختمان سابق سرکنسولگری ایران در بصره، اقدام به نظافت ساختمان، برافراشتن و نصب پرچم جمهوری اسلامی و تصاویر امام راحل و مقام معظم رهبری در بخش‌های مختلف ساختمان، کردند. 

 

 

* حمله موشکی سپاه به مقر فرماندهی حزب دموکرات کردستان/قاسمی: درباره امنیت خود با کسی مماشات نمی‌کنیم

به گزارش فارس، شنبه ۱۷ شهریور، ساعت ۱۰ و نیم صبح به وقت محلی، مقر فرماندهی حزب دموکرات کردستان در حوالی شهر کویه سنجق در استان اربیل منطقه کردستان عراق و چند مرکز متعلق به آن، مورد حمله موشکی قرار گرفت و در بیانیه سپاه پاسداران ایران که روز یکشنبه ۱۸ شهریور منتشر شد، اعلام شد که «در یک عملیات موفق، محل استقرار و جلسه سران» و «مرکز آموزش» این گروه را با هفت موشک زمین به زمین کوتاه برد هدف قرار داده است.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار «الجزیره» در خصوص حمله موشکی به مواضع تروریست‌ها در شمال عراق اظهار داشت: این انتخاب مطلوب ایران نبوده و نیست؛ اما تحرکات تروریست‌ها به ویژه در به شهادت رساندن مرزبانان و سربازان جان بر کف ایرانی، نیروهای مسلح ایران را ناچار کرد که اقدامی تلافی جویانه ، بازدارنده و حتی بر اساس برخی اطلاعات موثق دریافت شده اقدامی پیشدستانه انجام دهند.

قاسمی تصریح کرد: بی شک جمهوری اسلامی ایران پیرامون امنیت خود و تعدی عناصر، تروریست، وابسته و معاند ضد ایرانی با هیچکس مماشات نخواهد کرد.

*پاسخ به نگرانی بی مورد پاریس

در پی ابراز نگرانی وزارت خارجه فرانسه در خصوص حمله موشکی ایران به مقر تروریست‌ها در شمال عراق، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که هیچ کشوری در خصوص امنیت ملی، تمامیت ارضی و تجاوز در هر شکل آن  به مردم و خاک خود هرگز سکوت و مماشات نمی‌کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از قبل نسبت به تحرکات و اقدامات تروریستی و خرابکارانه این گروه تروریستی هشدارهای لازم را در دفاع از کیان کشور، به دولت عراق و مقامات اقلیم کردستان عراق داده بود.

سخنگوی وزارت خارجه با انتقاد از سکوت دولت فرانسه در قبال اقدامات تروریستی هدایت شده قبلی از داخل خاک عراق علیه امنیت و تمامیت ارضی ایران، خواستار واقع بینی مقامات فرانسوی شد. 

*سومین دور رایزنی ایران، اتحادیه اروپا و چهار کشور اروپایی درباره یمن

روز چهارشنبه 21 شهریور ماه نیز شهر بروکسل پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه اروپایی، میزبان سومین دور رایزنی‌های ایران،‌ اتحادیه اروپا و چهار کشور ایتالیا، فرانسه، بریتانیا و آلمان درباره یمن بود و حسین جابری‌انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه ایران که پیش از این به ژنو سفر کرده بود، در ادامه سفرش بامداد چهارشنبه وارد بروکسل شد و ضمن رایزنی دوجانبه با هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در این نشست با حضور اشمید و مدیران کل سیاسی وزارت خارجه‌های چهار کشور حضور یافت.

 

 

جابری‌انصاری در این دیدار درباره راه‌های کمک به پایان جنگ تحمیلی علیه ملت یمن و مهار ابعاد فاجعه انسانی بزرگ جاری در این کشور گفت‌وگو کرد.

 

 

وی همچنین به درخواست طرف اروپایی دستاوردهای نشست اخیر سران ایران، روسیه و ترکیه درباره روند صلح در سوریه را تشریح کرد. 

دومین دور این نشست 13 اردیبهشت 1397 در رم پایتخت ایتالیا و اولین دور هم در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در 28 بهمن 1396 در مونیخ برگزار شد.

*تجمع مقابل سفارت ایران در فنلاند

از دیگر سو روز دوشنبه 19 شهریور ماه نیز تجمعی اعتراضی مقابل سفارت ایران در هلسینکی برگزار و چند تن از معترضان اقدام به برداشتن پرچم جمهوری اسلامی ایران و آتش زدن آن کردند که در پی آن 4 نفر دستگیر شدند.  

*برجام/سفر ریابکوف به تهران

اعلام مجدد مسکو بر حفظ برجام از دیگر تحولات هفته‌ اخیر بود و در همین خصوص «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه 17 شهریور ماه طی اظهاراتی گفت که مسکو با دیگر طرف‌های درگیر مصمم به حفظ برجام  بوده و این توافق روش موثری در نظارت بر فعالیت هسته‌ای ایران است.

دو روز بعد هم (19 شهریور ماه) «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه به تهران سفر و  با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران دیدار و باز بر حمایت مسکو از برجام تأکید کرد.

معاون وزیر خارجه روسیه در دیدار با عراقچی ضمن اعلام مجدد پایبندی کامل کشورش به برجام، بر ضرورت ارائه راهکارهای عملیاتی از سوی اعضای باقیمانده و آمادگی کامل مسکو برای همراهی با طرح‌های پیشنهاد شده تاکید کرد.

ریابکوف معاون دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین از عدم همکاری شرکت‌های اروپایی با ایران از ترس فشارهای آمریکا انتقاد کرد و در گفت‌‌وگو با خبرگزاری روسی «ریانووستی» گفت: اینکه شرکت‌های مهم اروپایی از همکاری با ایران برای در امان ماندن از فشار آمریکا سرباز می‌زنند، اشتباه است.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین در گفت‌وگویی دیگر تصریح کرد که به صفر رساندن فروش نفت ایران از سوی آمریکا امکانپذیر نیست.(جزییات بیشتر)

جان کری وزیر خارجه اسبق آمریکا نیز در اظهاراتی در هفته‌ای که گذشت، با «خطرناک» خواندن سیاست دولت کنونی این کشور در قبال ایران، گفت «دونالد ترامپ» نشان داد حق با کسانی بود که می‌گفتند آمریکا قابل اعتماد نیست. 

وزیر خارجه اسبق آمریکا در دفاع از برجام، این توافق را «قدرتمندترین، پاسخگوترین و شفاف‌ترین توافقنامه هسته‌ای جهان» توصیف کرد و با اشاره به اینکه منتقدان برجام در ایران آمریکا را غیر قابل اعتماد می‌خواندند، گفت: «دونالد ترامپ ثابت کرد که آن‌ها درست می‌گفتند.»

«دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی نیز در اظهاراتی با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه ایران، مدعی شد که فشارهای اقتصادی واشنگتن علیه تهران مؤثر بوده و کاخ سفید به اعمال آنها ادامه می‌دهد.

*شمخانی: به هر اقدام خصمانه پاسخ ده برابر می‌دهیم

این اظهارات در حالی مطرح شد که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی 19 شهریور ماه در بازدید از کارخانه ایران خودرو با بیان اینکه امروز موضوع تحریم خودرو و صنایع در دستور کار نافرجام تحریم‌های آمریکایی‌هاست، تصریح کرد: این راهبرد آمریکا راه به جایی نخواهد برد.

 

 

وی همچنین تصریح کرد که دوران بزن در رو در عرصه جهانی پایان یافته و هر اقدام خصمانه علیه این کشور در هر عرصه‌ای 10 برابر پاسخ می‌دهیم.

«مارک لوکاک» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه نیز روز دوشنبه 19 شهریور ماه در اظهاراتی نسبت به عواقب تحریم‌های آمریکا علیه ایران هشدار داد.

اداره هوانوردی آمریکا نیز در هفته‌ اخیر با تمدید هشدار سالانه به هواپیماهای عبوری از ایران، به آن‌ها توصیه کرده در عبور از آسمان ایران احتیاط به خرج دهند.

«علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز سه‌شنبه 20 شهریور ماه در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس وعده داد در صورت فرو پاشیدن برجام، ایران نیز برنامه هسته‌ای خود را مجددا تسریع و تقویت خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌ جمهور روسیه نیز روز چهارشنبه 21 شهریور ماه در «مجمع اقتصادی شرق» تأکید کرد که برجام صرفا توافقی بین ایران و آمریکا بوده و دیگر طرف‌های امضا کننده، از توافق این دو کشور حمایت کرده بودند.

*دفاع موگرینی از برجام و انتقاد نتانیاهو از اروپا

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز 20 شهریور ماه طی اظهاراتی عنوان کرد: «ما دفاع از توافق هسته‌ای ایران و پیمان (آب‌وهوایی) پاریس را ادامه داده و ادامه خواهیم داد».

اظهارات موگرینی در حالی بیان شده که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چهارشنبه 21 شهریور ماه ضمن تکرار ادعاهای ضد ایرانی مقام‌های این رژیم، از مواضع کشورهای اروپایی در قبال ایران انتقاد کرده است.

*سفر خرازی به چین/آمادگی هیچگونه مذاکره‌ای را با آمریکا نداریم

سفر «سید کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران به چین به دعوت وزارت بین‌الملل حزب کمونیست چین به پکن از دیگر رخدادها در عرصه سیاست خارجی در هفته‌ای گذشته بود، خرازی در نخستین روز سفر کاری خود، در دانشگاه مطالعات بین‌الملل پکن، با حضور رئیس این دانشگاه در جمع دانشجویان و اساتید سخنرانی کرد و گفت: نظر به اینکه هدف ایالات متحده آمریکا از این فشارها مشخص است و آن تغییر نظام جمهوری اسلامی در ایران است، تا زمانی که تغییری در اهداف آمریکا دیده نشود و این رژیم دست از تهدید و قلدری علیه مردم و نظام ایران بر ندارد، ایران آمادگی شروع هیچگونه مذاکره‌ای را با آمریکا ندارد و با به مقاومت خود ادامه خواهد داد. ما مطمئن هستیم که با مقاومت مردم ایران و کمک کشورهای دوست در مقاومت خود علیه این تهدیدات موفق خواهیم شد.

 

 

وی همچنین با اشاره به مفاد بیانیه مشارکت راهبردی بین دو کشور هفت پیشنهاد از جمله ادامه پروژه یک کمربند-یک جاده؛ احیای خط دریایی جاده ابریشم قدیم در قالب پروژه یک کمربند - یک جاده؛ سرمایه‌گذاری در ادامه مسیر یک کمربند-یک جاده و ... را مطرح کرد. (جزییات بیشتر

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران همچنین با وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین دیدار و دو طرف درباره ضرورت اجرای تعهدات 1+4 برای حفظ برجام و تداوم خرید نفت از ایران گفت‌وگو کردند.

* بیانیه تحریک آمیز کاخ سفید و واکنش تهران

بیانیه کاخ سفید در بامداد چهارشنبه 21 شهریور ماه و طرح ادعاها علیه ایران و اینکه ایران را مسئول هرگونه حمله به اماکن دولت خود در عراق خواند، واکنش تهران را در پی داشت.

در بیانیه کاخ سفید با اعلام اینکه در چند روز گذشته، شاهد حملاتی با خطرات جانی در عراق به اماکن مختلف از جمله کنسولگری ایالات متحده در بصره و سفارت آمریکا در بغداد بوده‌ایم و ایران، اقدامی برای متوقف کردن این حملات توسط نائبانش در عراق که با پول، آموزش و سلاح از آنها حمایت می‌کند، انجام نداد، اعلام کرد: «ایالات متحده حکومت تهران را بابت هرگونه حمله‌ای که منجر به زخمی شدن پرسنل یا خسارت به اماکن دولت ایالات متحده شود، مسئول می‌داند. آمریکا با فوریت و قاطعیت برای دفاع از جان آمریکایی‌ها وارد عمل می‌شود.»

 

 

در همین زمینه بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صدور چنین بیانیه‌ای را  فاقد هرگونه وجاهت، حیرت انگیز، تحریک آمیز و غیرمسئولانه خواند و به شدت آن را محکوم کرد.

قاسمی سیاست‌های تنش زا و اقدامات مداخله جویانه و دخالت‌های تجاوزکارانه دولت آمریکا را عامل و علت اصلی بی ثباتی، ناآرامی و ایجاد تنش و تفرقه در منطقه عنوان کرد و افزود: سیاست‌های این کشور در عراق حاصل و ثمری جز ایجاد ناامنی و بی ثباتی به دنبال نداشته و شرایط و آشوب‌های اخیر در عراق از جمله حمله و آتش زدن ساختمان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره نتیجه این سیاست‌ها و حمایت‌های آشکار و نهان نابخردانه و کوته بینانه آنها از گروه‌هایی است که خشونت و افراط گرایی را  توسعه و ترویج  داده و آن را به امری روزمره و عادی بدل کرده‌اند. (جزییات بیشتر)

*سناتورهای جمهوریخواه به دنبال مقابله با ایران

از سوی دیگر براساس اخبار منتشر شده، در ادامه اقدامات ضد ایرانی دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، قانونگذاران آمریکایی به دنبال طرحی برای مقابله با آنچه که «نفود فزاینده ایران در عراق» می‌نامند، هستند.

یکی از مشاوران مجلس سنای آمریکا بامداد پنجشنبه 22 شهریور ماه اعلام کرد که سناتورهای جمهوری‌خواه به بهانه نگرانی از احتمال سوء قصد شبه‌نظامیان عراقی تحت حمایت ایران به اماکن دیپلماتیک آمریکا در این کشور، در حال تدوین طرحی برای اعمال تحریم در این رابطه هستند.

خبرگزاری «رویترز» در این زمینه گزارش داد سنا با این طرح، علاوه بر اقدامات دیگر، تحریم‌های «مرتبط با تروریسم» را علیه «گروه‌های تحت حمایت ایران در عراق» اعمال خواهد کرد. (جزییات)

*دستیار خزانه‌داری آمریکا: برای مقابله با ایران همکاری نزدیکی با اسرائیل و عربستان داریم

«مارشال بیلینگزلی» دستیار بخش تامین مالی تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا و «مانیشا سینگ»، دستیار وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه 22 شهریور ماه در یک جلسه استماع در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ادعاهایی درباره ایران مطرح کردند. 

بیلینگزلی گفت: «خزانه‌داری آمریکا در این دولت، ۱۷ دور تحریم‌ علیه ایران اعلام کرده و ۱۴۵ فرد مرتبط با ایران را به دلیل طیفی از فعالیت‌ها اعم از تروریسم، اشاعه تسلیحاتی و نقض حقوق بشر و جلوگیری از سوءاستفاده ایران از نظام مالی جهان در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد آمریکا برای مقابله با آنچه به گفته وی «فعالیت‌های مخرب ایران» خوانده شده همکاری نزدیکی با عربستان و رژیم صهیونیستی دارد.

رئیس FATF همچنین خاطرنشان کرد در این جایگاه برای تقویت نظام مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم تلاش می‌کند.

او گفت: «ما به صورت روزانه با سایر کشورها در سراسر دنیا، اعم از کشورهایی که در معرض نظام‌های مالی غیرقانونی ایران، روسیه و کره شمالی قرار گرفته‌اند همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه برای تقویت نظام‌های مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم داریم.»

او همچنین به شرکت‌ها در سراسر جهان توصیه کرد احتیاط لازم را به خرج دهند تا درگیر «شبکه فریب‌‌آمیز ایران»-به ادعای او- نشوند. 

بیلینگزلی در ادامه مدعی شد سقوط ارزش ریال از نشانه‌های اثرگذاری سیاست‌های آمریکا علیه ایران است و گفت: « تاکنون حدود ۱۰۰ شرکت بین‌المللی اعلام کرده‌اند ایران را ترک می‌کنند. انتظار داریم موارد بیشتری را هم شاهد باشیم.»

* به صفر رساندن صادرات نفت ایران از اهداف مهم ما است

«مانیشا سینگ»، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اقتصادی و تجاری هم پنجشنبه در جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به صفر رساندن صادرات نفت ایران را از اهداف مهم این کشور خواند.

*باز هم ادعاهای بی اساس هیلی

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در این هفته در مصاحبه با «فاکس نیوز» مدعی شد که ایران «قطعا مختل‌کننده اوضاع در سوریه است. ما می‌بینیم که آنها در تلاش برای این هستند که تهدیدی برای اسرائیل باشند. آنها در حال ایجاد جنگ‌های نیابتی در سراسر خاورمیانه (غرب آسیا) هستند و به همین دلیل است که ما از برجام خارج شدیم».

 

 

نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد: «حداقل رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ دارد این را می‌گوید که ما نمی‌توانیم بیش از این (در قبال ایران) صبر کنیم و همین حالا باید کاری بکنیم. ایران دارد درد (ناشی از اقدامات آمریکا) را حس می‌کند. آنها احساس ضعف می‌کنند و ما تا جایی که آنها مجبور شوند فکری درباره موشک‌های بالستیکشان و حمایتشان از تروریسم بکنند، به فشارها ادامه می‌دهیم».

*سفرایی که استوارنامه خود را تقدیم کردند/سومین سفیر زن 

در هفته‌ای که گذشت «مسعود ادریسی کرمانشاهی» سفیر جدید ایران در ورشو و «حمید بیات» سفیر جدید ایران در رم و استوارنامه خود را تقدیم روسای جمهور محل ماموریت خود کرده و رسما فعالیت خود را آغاز کردند.

مرتضی رحمانی موحد سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن نیز در هفته‌ای که گذشت با حضور در کاخ امپراطوری ژاپن، استوار نامه خود را تقدیم «آکی هیتو» امپراطور این کشور کرد.

سید محمدجلال فیروزنیا سفیر ایران در بیروت هم روز پنجشنبه 22 شهریور ماه استوارنامه خود را تقدیم میشل عون رئیس جمهور لبنان کرد.

از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که خانم «حمیرا ریگی» فرماندار شهرستان قصرقند قرار است به عنوان سفیر جدید ایران در برونئی و سومین سفیر زن ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی معرفی شود.

*خداحافظی سفیر ژاپن و آغاز به کار سفیر سنگال و هماهنگ کننده جدید سازمان ملل/اهدای نشان دوستی نظربایف 

«کیتاک لیم» دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی نیز در هفته‌ای که گذشت با حضور در محل وزارت خارجه ایران با وزیر امور خارجه دیدار و در خصوص راه‌های تقویت همکاری‌های ایران و این سازمان گفت‌وگو کرد.

«هیرویاسو کوبایاشی» سفیر ژاپن نیز در هفته‌ اخیر در پایان ماموریتش در ایران از ظریف خداحافظی و سفیر جدید سنگال نیز رونوشت استوارنامه خود را تقدیم ظریف کرد و از سوی دیگر «اوگوچی دانیلز» هماهنگ کننده جدید و نماینده مقیم برنامه عمران ملل متحد در ایران نیز در آغاز ماموریت خود ضمن ارائه اعتبارنامه خود به ظریف با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفیر قزاقستان در تهران نیز در پایان ماموریت خود ضمن خداحافظی از ظریف، نشان دوستی اهدایی از طرف نورسلطان نظربایف رئیس جمهور این کشور را تقدیم وزیر خارجه ایران کرد.

* حمله به لنج ماهیگیری ایرانی

خبر منتشر شده مبنی بر حمله پلیس دریایی امارات به یک لنج ماهیگیری ایرانی در آب‌های خلیج فارس از جمله اخباری بود که در هفته گذشته منتشر شد و بهرام قاسمی در این باره اظهار داشت: از زمان انتشار این خبر، دستگاه‌های ذیربط به ویژه بخش‌های سیاسی و کنسولی وزارت امور خارجه،  سفارت ما در ابوظبی و سرکنسولگری کشورمان در دبی پیگیر موضوع شدند که تاکنون خبر رسمی و تایید شده‌ای به دست ما نرسیده است که به محض دریافت اخبار دقیق و موثق اقدامات و واکنش‌های مقتضی را به عمل می‌آوریم.

*ادعای بحرینی‌ها و پاسخ ایران

ادعای وزارت کشور بحرین مبنی بر ورود 14 تبعه ایرانی به بحرین با گذرنامه جعلی از دیگر موضوعات هفته اخیر بود و بهرام قاسمی در این خصوص و در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت که تاکنون هیچ سند و مدرکی در این زمینه به مقامات ذیصلاح ایرانی ارائه نشده است.

*توئیت‌های این هفته ظریف

ظریف وزیر خارجه ایران 17 شهریور ماه در پاسخ به توئیت «مایک پامپئو» وزیر خارجه ایالات متحده که مدعی شده بود ایران به فلسطینی‌ها کمک مالی نمی‌کند، نوشت: «تغییر مواضع ناگهانی رژیم ترامپ واقعا خنده‌دار است. یک هفته، محور بحث‌های آن این است که ما در حال به هدر دادن منابع خود در خارج هستیم، هفته بعد، محور صحبت‌ها این می‌شود که ما به اندازه کافی از فلسطینی‌ها حمایت مالی نمی‌کنیم.»

 

 

وزیر امور خارجه ایران همچنین سه روز بعد سه‌شنبه 20 شهریور ماه به تهدید آمریکا برای تحریم دیوان بین‌المللی کیفری واکنش نشان داد و در صفحه توئیترش نوشت: « آمریکا تهدید کرده دیوان بین‌المللی کیفری را تحریم و حتی قضات آن را در دادگاههای آمریکا تحت تعقیب قرار می‌دهد. کسی اظهار خشم نمی‌کند؟ گویا گستاخی این رژیم سرکش آمریکایی هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد. جامعه بین‌المللی چه زمانی به ستوه خواهد آمد و آمریکا را مجبور خواهد کرد تا همانند یک کشور عادی رفتار کند؟»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه 19 شهریور ماه تهدید کرد در صورتی که دادگاه بین‌المللی کیفری شهروندان آمریکا و متحدان این کشور را تحت تعقیب قرار دهد، آن را تحریم خواهد کرد.

*کری: در ماه‌های گذشته سه تا چهار بار با ظریف دیدار کردم

«جان کری»، وزیر خارجه سابق آمریکا نیز در مصاحبه‌ای به تازگی ادعا کرد که در ماه‌های گذشته سه تا چهار بار با «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در نروژ، مونیخ و سایر نشست‌های بین‌المللی دیدار کرده است. 

او درباره محور موضوعاتی که با آنها درباره ظریف گفت‌وگو کرده گفت: «من با ظریف بسیار رک صحبت کردم. به او گفتم ببین شما باید این را بدانید که دنیا کارهایی که با موشک‌ها انجام می‌دهید و اقداماتتان با حزب‌الله و اقداماتتان در یمن را تمجید نمی‌کند. شما دارید از منازعه‌ای ادامه‌دار حمایت می‌کنید.»

*توئیت ظریف در هفدهمین سالگرد 11 سپتامبر

وزیر امور خارجه ایران همچنین در سالگرد حوادث ۱۱ سپتامبر در محکوم کردن اقدامات واشنگتن در حمایت از تروریست‌ها نوشت: «17 سال پس از یازده سپتامبر، ایران - نخستین کشور مسلمانی که این فاجعه را محکوم کرد و برای قربانیان آن متأثر شد و اقدامی واقعی علیه القاعده و شاخه‌های این گروه شامل داعش و جبهه‌ النصره صورت داد - 11 میلیارد دلار جریمه شد و شهروندان این کشور از ورود به آمریکا منع شدند.این در شرایطی است که کاخ سفید، سیاست خارجی خود را برای حامیان مالی تروریسم، که شهروندانشان مرتکب حملات یازده سپتامبر شدند، به حراج گذاشته است.»

*نخستین نشست سه جانبه معاونان وزرای خارجه ایران، افغانستان و هند/رایزنی‌های عراقچی در کابل

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان نیز روز سه‌شنبه 20 شهریور ماه به کابل سفر کرد تا در نخستین نشست سه جانبه به همراه معاونان وزرای خارجه افغانستان و هند شرکت کند. وی پس از حضور در این نشست همکاری‌های اقتصادی و مقابله با تروریسم و مواد مخدر را از جمله محور‌های این نشست برشمرد.

 

 

وی همچنین با عبدالله عبدالله رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان دیدار و امضای سند همکاری‌های جامع بین ایران و افغانستان را در راستای گسترش مناسبات دوجانبه مهم برشمرد و بر حفظ ثبات و امنیت افغانستان تأکید کرد.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران همچنین در این سفر با «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد. گسترش همکار‌ی‌های اقتصادی در زمینه تجارت، مالی و بانکی و ...، مبارزه با گروه‌های تکفیری و تروریستی و حل موضوع آب به عنوان یک عامل همکاری بین دو کشور از جمله مواردی بود که در این دیدار مطرح شد.

*سفرهای داخلی دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران

به گزارش فارس، در هفته‌ای که گذشت و در پی انتشار مطلبی در خصوص سفرهای داخلی دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران، روابط عمومی وزارت خارجه اعلام کرد: «سفرهای داخلی دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران در چارچوب مقررات و با اطلاع و هماهنگی قبلی انجام می‌شود و تا زمانی خلاف قانون و عرف عمل نکنند، نمی‌توان از این اقدامات جلوگیری کرد و افزود: انجام سفرهای داخلی در کشور محل ماموریت امری مرسوم و رایج در میان دیپلمات‌های سراسر جهان است.»

روابط عمومی وزارت خارجه در عین حال یادآور شد: «در بسیاری از کشورهای جهان دیپلمات‌های خارجی برای انجام سفرهای داخلی در کشور متوقف فیه نیازی به هماهنگی و دریافت مجوز ندارند.»

*اختلاف‌نظری بین ظریف و نهاد ریاست جمهوری درباره سفر روحانی به نیویورک نیست

روابط عمومی وزارت خارجه همچنین برخی اظهارنظرها در خصوص اختلاف نظر وزیر امور خارجه و نهاد ریاست جمهوری در خصوص سفر امسال حسن روحانی رئیس‌ جمهوری به نیویورک به منظور شرکت در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را بی اساس خواند و تکذیب کرد.

* ششمین دور کمیسیون مشترک همکاری‌های سیاسی و اقتصادی ایران و نیوزیلند

«جف لانگلی» معاون وزیر امور خارجه نیوزیلند نیز هفته گذشته به تهران سفر و روز دوشنبه (19 شهریور ماه) با ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد. سفر لانگلی به تهران برای شرکت در ششمین دور کمیسیون مشترک همکاری‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور انجام و این نشست 20 شهریور در تهران برگزار شد. 

*پنجمین نشست مشترک کنسولی ایران و بلاروس

تهران در هفته‌ای که گذشت میزبان پنجمین نشست مشترک کنسولی ایران و بلاروس بود و در این نشست که روز دوشنبه 19 شهریور برگزار شد، درباره اعطای تسهیلات هر چه بیشتر برای تردد قانونی و امن اتباع دو کشور گفت‌وگو شد.

*توصیه قاسمی به کمیته چهارجانبه اتحادیه عرب

به گزارش فارس، کمیته وزارتی چهارجانبه عربی برای پیگیری امور مربوط به ایران و پیدا کردن راهکار مقابله با آنچه که از نظر این کمیته، دخالت‌های تهران در امور داخلی کشورهای عربی خوانده می‌شود، سه‌شنبه 20 شهریور ماه نشستی را در مقر اتحادیه عرب برگزار کرد. این نشست به ریاست «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات و با هدف بررسی آنچه دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی و مقابله با آن خوانده می‌شود، برگزار شد و پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در خصوص آنچه مداخله ایران در امور داخلی کشورهای عربی خوانده است، تهیه کرد که قرار است به شورای اتحادیه عرب جهت تصویب آن در یکصد و پنجاهمین دور نشست وزرا، ارائه شود.

 

 

در همین زمینه بهرام قاسمی در واکنش به این بیانیه به اعضای این کمیته توصیه کرد به جای اینگونه اقدامات به تلاش‌ها و ابتکارات ایران برای برقراری گفت‌وگو و همکاری منطقه‌ای پاسخ سازنده دهند و افزود: به اعتقاد ما، اتهامات و ادعاهای این بیانیه بیش از هر چیز ناشی توهمات و سیاست دیکته شده ایران هراسانه به این کشورهاست و از هیچگونه زمینه و دلیل عینی و واقعی برخوردار نیست. (جزییات بیشتر)

از سوی دیگر «جوزف ووتل»، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا روز چهارشنبه 21 شهریور ماه در نشست فرماندهان نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌ فارس به اضافه اردن، مصر و آمریکا که در کویت برگزار شد،طی سخنانی مدعی شد که «دو تهدید امنیتی مستمر در منطقه وجود دارد؛ فعالیت‌های ایران که ثبات (منطقه) را بر هم می‌زند و سازمان‌های افراطی‌ خشونت‌طلب.»

وی همچنین کشورهای عربی را به کنار گذاشتن اختلافات و ایجاد وحدت برای مقابله با آنچه تهدیدات ایران و گروه‌های افراطی در منطقه خواند، دعوت کرد.

* تغییر دستورکار جلسه شورای امنیت

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هم چهارشنبه گزارش داد کاخ سفید دستور کار جلسه‌ای از شورای امنیت به ریاست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که قبلاً قرار بود صرفاً بر موضوع ایران تمرکز داشته باشد را تغییر داده و آن را گسترده‌تر کرده است.

* تأکید مجدد آمانو بر اجرای تعهدات برجامی ایران

در هفته‌ای که گذشت نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز برگزار و یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌الملللی انرژی اتمی روز دوشنبه 19 شهریور ماه در سخنرانی مقدماتی خود در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر تایید کرد که ایران در حال اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای برجام است.

وی ادامه داد: «ایران در حال اجرای تعهدات مرتبط به هسته‌ای خود در برجام است. ضروری است که ایران به اجرای کامل این تعهدات ادامه دهد».

کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز چهارشنبه 21 شهریور ماه در این نشست با تأکید بر اقدام عملی 1+4 برای بهره‌مندی ایران از منافع برجام، از جامعه بین‌المللی خواست که به آمریکا اجازه تداوم اقدامات غیرقانونی و یکجانبه خود را ندهد. (جزییات بیشتر)

*واعظی در عشق‌آباد

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور کشورمان نیز در سفری یک روزه و در رأس یک هیأت بلند مرتبه سیاسی، اقتصادی صبح چهارشنبه وارد عشق آباد شد و با قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار محمود واعظی ضمن ابلاغ سلام و پیام کتبی روحانی به رئیس جمهور ترکمنستان و ملت این کشور، بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط همه جانبه با همسایگان خود از جمله ترکمنستان تاکید کرد.

وی ارتقای سطح روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان تا حدود 60 میلیارد دلار را یکی از اهداف پیش روی دو کشور خواند و همکاری‌های سوآپ گاز بین دو کشور، توسعه همکاری‌های بانکی و خدمات فنی و مهندسی را از برنامه‌های خود در این سفر اعلام کرد و گفت: در همین راستا مقرر شد پروژه بزرگ پل سرخس که هر دو کشور با هم انجام داده‌اند چه در قسمت ریلی و چه در قسمت جاده‌ای به زودی به بهره برداری برسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول