اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

براساس توافق نمایندگان ایران، روسیه،ترکیه و دی‌میستورا

سومین دور رایزنی‌های تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه اواخر اکتبر برگزار می‌شود

نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه ضمن توافق برای تشکیل کارگروه فنی به منظور تسهیل شروع به کار هر چه سریع‌تر کمیته قانون اساسی سوریه، قرار گذاشتند که سومین دور رایزنی‌ها با دی‌میستورا اواخر اکتبر برگزار شود.

سومین دور رایزنی‌های  تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه اواخر اکتبر برگزار می‌شود

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، چهار روز پس از برگزاری موفق نشست سران روند آستانه در تهران و تاکید روسای جمهور سه کشور ضامن این روند بر تداوم همکاری جهت تسهیل شکل گیری کمیته قانون اساسی سوریه، امروز (سه شنبه) دومین دور رایزنی‌های حسین جابری‌انصاری، الکساندر لاورنتیف و سدات اونال مذاکره کنندگان ارشد ایران، روسیه و ترکیه در روند صلح سوریه با استفان «دی‌میستورا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه درباره کمیته قانون اساسی این کشور (مصوب کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی) در ژنو برگزار شد.

 

 

در این نشست آخرین وضعیت پیشرفت در فرآیند سیاسی حل و فصل بحران سوریه با تمرکز بر تشکیل کمیته قانون اساسی بررسی شده و نکات زیر مورد تاکید قرار گرفت:

۱. سوری - سوری بودن فرآیند سیاسی و ضرورت حفظ حاکمیت ملی یکپارچه سوریه
۲. لزوم تنظیم متناسب ترکیب اعضای کمیته قانون اساسی به نحوی که برای طرف‌های مختلف قابل پذیرش و در عین حال مبتنی بر واقعیت‌های موجود در صحنه سوریه باشد.  
۳. همه مسائل و جزئیات مرتبط با کمیته قانون اساسی در نهایت در قالب یک بسته یکپارچه مورد توافق قرار می‌گیرد. 
۴. تنظیم ترتیبات مربوط به تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه با توجه به حساسیت موضوعات و تبعات بحران چند ساله این کشور زمان بر است، اما همه طرف‌ها بر ضرورت توجه همزمان به سرعت و کیفیت کار تاکید دارند. 

در این نشست نمایندگان سه کشور ضامن روند صلح سوریه توافق کردند با تشکیل کارگروه فنی از کارشناسان خود، زمینه موفقیت رایزنی‌های مشترک با سازمان ملل جهت تسهیل شروع به کار هر چه سریع‌تر کمیته قانون اساسی سوریه را فراهم کنند.

همچنین توافق شد سومین دور این رایزنی‌ها در اواخر ماه اکتبر سال جاری میلادی برگزار شود.

«حسین جابری‌انصاری» دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات بین‌المللی صلح سوریه بدین منظور عصر دوشنبه ١٩ شهریور ٩٧ وارد ژنو شد. 

اولین دور این مذاکرات خرداد ماه 1397 در ژنو برگزار شده بود.

به گزارش فارس، روز جمعه 16 شهریور ماه سومین نشست سران سه کشور ضامن روند آستانه (صلح سوریه) با حضور حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در تهران برگزار و در پایان بیانیه‌ای 12 ماده‌ای صادر شد. 

سران سه کشور در این بیانیه تصریح کردند که منازعه سوریه هیچ راه‌حل نظامی نمی‌تواند داشته باشد و تنها از راه طریق یک فرایند سیاسی مذاکراتی می‌توان به آن پایان داد.

روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه بر اراده خود به منظور استمرار تلاش‌های مشترک با هدف پیشبرد فرایند با راهبری سوری و مدیریت سوری به منظور دستیابی به حل و فصل سیاسی تصریح و بر تعهد خود در کمک به ایجاد و آغاز کار کمیته قانون اساسی تاکید کردند و نسبت به رایزنی‌های مفید بین مقامات ارشد خود و فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه ابراز رضایت کردند.

به گزارش فارس، مذاکره کنندگان ارشد ایران، روسیه و ترکیه سه کشور ضامن روند آستانه (ضامنان رعایت رژیم آتش‌بس در جمهوری عربی سوریه) در پایان نهمین نشست خود در آستانه در 25 اردیبهشت ماه 1397 بیانیه‌ مشترکی را در 9 بند صادر کردند.

در این بیانیه طرفین از برگزاری دومین نشست کارگروه آزادی بازداشت شدگان/ ربود‌ه شدگان و تحویل اجساد و شناسایی مفقودان توسط نمایندگان سه کشور ضامن با مشارکت کارشناسان سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ استقبال کردند. ضامنان به گزارش پیشرفت این کارگروه توجه ویژه مبذول داشته، بر ضرورت ادامه تلاش‌های مشترک به منظور ایجاد اعتماد بین طرف‌های درگیر در سوریه تأکید کردند.

نمایندگان عالی سه کشور ضامن روند آستانه در این بیانیه با رهنمود گرفتن از مفاد قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل، بر عزم خود مبنی بر ادامه تلاش‌های مشترک با هدف پیشبرد فرآیند حل و فصل سیاسی، از طریق تسهیل اجرای توصیه‌های کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی تأکید کردند؛ در همین راستا، ضامنان توافق کردند که رایزنی‌های مشترک نمایندگان بلندپایه خود را با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و با طرف‌های سوری به منظور ایجاد شرایطی برای تسهیل آغاز هر چه زودتر کار کمیته‌ قانون اساسی در ژنو برگزار و این قبیل نشست‌ها را به طور منظم پیگیری کنند.

به گزارش فارس، استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه یکشنبه ٢٠ خرداد ١٣٩٧ وارد تهران شد و با حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات بین المللی صلح سوریه (روند آستانه) دیدار و گفت‌وگو کرد.

جابری انصاری در این ملاقات با تاکید بر رویکرد ثابت و سازنده جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل روند حل و فصل بحران سوریه، مجموعه ای از ابتکارات و پیشنهادات مشخص اجرایی را برای آغاز به کار و موفقیت کمیته قانون اساسی سوریه با نماینده ویژه دبیرکل مطرح کرد.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز ضمن استقبال از پیشنهادات ارائه شده و طرح ملاحظات و دیدگاه‌های خود در خصوص آن، بر ضرورت ادامه رایزنی های دو و چندجانبه بین سه کشور ضامن آستانه، دولت و معارضه سوریه و سازمان ملل متحد برای شکل گیری و فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه تاکید کرد. 

استفان دی‌میستورا اول اردیبهشت 97 نیز در ادامه رایزنی‌هایش در منطقه (مسکو و آنکارا) به ایران سفر و با جابری‌انصاری دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول