اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نیوزویک: ترامپ باعث شده، چین به ایران و کره شمالی نزدیک‌تر شود

یک رسانه آمریکایی با انتقاد از سیاست خارجی دولت کنونی این کشور هشدار داد که مواضع دولت «دونالد ترامپ» چین را بیشتر از قبل به ایران و کره شمالی نزدیک‌ کرده است.

نیوزویک: ترامپ باعث شده، چین به ایران و کره شمالی نزدیک‌تر شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نیوزویک» در گزارشی نوشت، «در حالی که چین کره شمالی و ایران در تلاش برای مواجهه با آمریکا هستند»، روابط پکن با تهران و پیونگ‌یانگ نزدیک‌تر شده است.

از نظر این رسانه آمریکایی، «سیاست خارجی تند و افراطی» دولت ترامپ، چین را به کره شمالی و ایران نزدیک‌تر از قبل کرده است.

نیوزویک در این گزارش، به سفر اخیر نماینده ویژه رئیس‌جمهور چین به کره شمالی برای تحویل پیغام «شی جینپینگ» به «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی اشاره کرد.


حضور نماینده رئیس‌جمهور چین در مراسم هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق کره

در گزارش آمده است: «به رغم آنکه جمهوری خلق چین و جمهوری دموکراتیک خلق کره متحدان سنتی هم هستند اما در بخش اعظم دولت کیم جونگ اون آنها از هم فاصله داشتند. با این وجود در یک سال اخیر رهبر جوان کره شمالی با شی جینپینگ سه بار دیدار کرد؛ دیدارهایی که رهبر چین از آن به عنوان "گشایش یک فصل جدید در توسعه روابط دوجانبه" یاد کرده است».

سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه (دیروز) در نشست خبری گفت: «چین آماده تقویت دوستی خود با کره شمالی است و از کره شمالی در تلاش برای بهبود اقتصاد و وضعیت زندگی مردم این کشور حمایت می‌کند».

نیوزوزیک نوشت: «چین و کره شمالی از روزهای آغازین جنگ سرد شرکایی نزدیک بوده‌اند و حتی بعد از شکاف و جدایی چین و شوروی هم روابط نزدیک خود را ادامه دادند. البته پیونگ یانگ در دهه‌های بعدی بر تولید و توسعه برنامه سلاح‌های اتمی خودش تمرکز کرد و چین به این موضوع اعتراض کرد.»

این رسانه آمریکایی ادامه داد: «کیم بعد از مرگ پدرش در سال ۲۰۱۱ و ریاست بر کره شمالی، نفوذ و تاثیرگذاری چین بر کشورش را به عقب راند و شخصیت‌های کلیدی مرتبط با پکن از قبیل شوهر عمه خودش را تصفیه و برکنار کرد».

در ادامه گزارش آمده که رهبر کره شمالی از ابتدای سال جاری میلادی ضمن کنار گذاشتن آزمایش‌های اتمی و شلیک موشک بالستیک، گفت‌و‌گو با کره جنوبی را آغاز کرد تا کار به دیدار سران دو کشور و حتی در نهایت دعوت کیم از ترامپ برای دیدار انجامید.

به فاصله کوتاهی بعد از پذیرش دعوت رهبر کره شمالی از رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار دو طرف، کیم جونگ اون در سفری غیر منتظره به پکن رفت تا «اولین سفر خارجی خود در مقام رهبر کره شمالی» را انجام دهد.

کیم بعد از این دیدار، سه بار دیگر هم با رئیس‌جمهور چین و همچنین رئیس‌جمهور کره جنوبی دیدار کرد و 22 خرداد ماه در سنگاپور با ترامپ ملاقات کرد.

به رغم بهبود روابط کیم و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل نارضایتی از «عدم پیشرفت کافی در مذاکرات» بین دو کشور در موضوع خلع سلاح اتمی کره شمالی، سفر وزری خارجه خود به پیونپ یانگ را لغو کرد.

نیوزویک در این باره نوشت: «به رغم بهبود روابط ترامپ با کیم، این رهبر جمهوری‌خواه به طرز فزاینده‌ای چین را به دلیل آنچه که اقدامات تجاری غیرمنصفانه این کشور در قبال آمریکا می‌داند، مورد خطاب قرار داده است و با اعمال تعرفه‌ها روی واردات فولاد و آلومینیوم، چین و تعدادی از کشورها شامل متحدان آمریکا را عصبی کرده است. این اقدام، این کشور آسیایی را به واکنش واداشت. آمریکا به تشدید تنش تهدید کرده است و چین به نوبه خودش قول داد که پاسخ آمریکا را می‌دهد. در همین اثنا، ترامپ و کیم به رغم اختلاف نظرها بین کشورهایشان به رد و بدل کردن تعارفات ادامه می‌دهند».

این رسانه سپس به مواضع ضد ایرانی رئیس‌جمهور آمریکا و خروج غیرقانونی دولت او از توافق برجام پرداخت.

در گزارش آمده است: «ترامپ به طور کلی از یک توافق هسته‌ای دیگر خارج شده است. در ماه می و درست زمانی که او در شرف دیدار با کیم بود، ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد، توافقی که واشنگتن و ایران به همراه چین، فرانسه، آلمان، روسیه و بریتانیا در سال 2015 به آن رسیده بودند».

نیوزویک ادامه داد: «این توافق در ازای رفع تحریم‌ها، محدودیت شدیدی روی فعالیت هسته‌ای تهران اعمال می‌کرد، اما ترامپ و بسیاری از متحدان محافظه‌کار او احساس کردند که این توافق آنطور که باید حمایت ادعایی ایران از گروه‌های ستیزه‌جو در خارج از کشور و همچنین تولید و توسعه موشک بالستیک این کشور را محدود نکرد. دیگر امضاکنندگان این توافق با ترامپ مخالفت کردند و برای نجات توافق تلاش کردند. روسیه و چین به طور خاص اعلام کردند که با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران همراهی نخواهند کرد».


سفر وزیر دفاع ایران به چین

این رسانه آمریکایی ادامه داد: «چین به عنوان وارد کننده مهم نفت ایران موافقت کرده که از تانکرهای ایرانی برای خرید نفت استفاده کند. بعد از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، روابط پکن و تهران در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی رو به گسترش است».

«نیوزویک» در پایان گزارش خود به سفر امیر «امیر حاتمی» وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران به پکن و گزارش‌های رسانه‌های چینی درباره رایزنی‌های مقام‌های ارشد دفاعی و نظامی چین با او پرداخت.

مقام‌های دفاعی و نظامی چین در دیدارها با وزیر دفاع ایران ضمن ابراز خرسندی درباره روابط خوب دو کشور، بر آمادگی پکن برای تقویت روابط استراتژیک بین دو کشور تاکید داشتند.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول