اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان:

حجم مبادلات مرزی کردستان باید افزایش یابد/لزوم افزایش صد در صدی صادرات استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: حجم مبادلات مرزی و صادرات ما نیاز به افزایش دارد و باید تدابیر لازم در این راستا اندیشیده شود.

حجم مبادلات مرزی کردستان باید افزایش یابد/لزوم افزایش صد در صدی صادرات استان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حسین فیروزی دوشنبه شب در جلسه کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی کردستان اظهار کرد: در پنج ماه اول امسال شاهد رشد حجم مبادلات تجاری در کردستان بوده‌ایم که به لحاظ دلاری ۱۲ درصد و به لحاظ حجم و تناژ ۴۳ درصد رشد داشته است.

وی افزود: گرچه میزان مبادلات مرزی کردستان طی پنج ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است اما رشد مبادلات مرزی نیازمند ارائه راهکار و اتخاذ تدابیر لازم است.

وی خاطر نشان کرد: در آماری که از سوی گمرکات کشور اعلام شده استان کرمانشاه بیشترین حجم صادرات غرب کشور را به خود اختصاص داده و باید ما هم با مدیریت مرزها جهش صادراتی را شاهد باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی کردستان یادآور شد: براساس جلساتی که ۱۰ روز گذشته برگزار شد اعلام شده که با همکاری‌ها و هماهنگی‌های بین‌بخشی در مرز باشماق می‌توان زمینه افزایش صادرات را فراهم کرد.

فیروزی بازنگری در انجام امور گمرکی را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: فرآیندهای ضروری امور گمرکی را باید جایگزین فرآیندهای غیرضروری کرد و مدیریت نرم‌افزاری و سایبری گمرکات را مورد توجه قرار داد.

وی بهسازی و مناسب‌سازی فضای محدوده مرزی در مرز باشماق را کمک بزرگی به سهولت در مبادلات مرزی خواند و گفت: این مهم باید قبل از آغاز بارندگی‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی ضمن تقدیر از کسانیکه در طول سال ۹۵ و پنج ماهه اول سال ۹۷ به افزایش حجم مبادلات مرزی بانه و مریوان کمک کردند، قدردانی کرد و یادآور شد: به این میزان مبادلات راضی نیستیم و باید صادرات محصولات افزایش یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی کردستان با اشاره به اینکه استان کردستان نباید در رتبه‌های مبادلات مرزی با عراق عقب بیفتد، گفت: باتوجه به اینکه امسال حجم صادرات کردستان حدود ۵۰۰ میلیون لار، صادرات آذربایجان غربی ۸۰۰ میلیون دلار و صادرات کرمانشاه بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ هزار دلار بوده نیاز است حجم صادرات استان رو به رشد هدایت شود.

فیروزی اضافه کرد: افزایش صادرات به معنای افزایش گردش پول، افزایش اشتغال و رونق اقتصادی خواهد بود از این‌رو مولفه‌ای مهم در حوزه مبادلات مرزی است.

وی اظهار کرد: افزایش صادرات همکاری‌های فرابخشی و تلاش همه دستگاههای مربوطه را می‌طلبد.

وی خواستار تشکیل کارگروهی با ترکیبی از نمایندگان بخش خصوصی، اتحادیه صادرکنندگان، گمرک استان و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان شد و گفت: این کارگروه باید پیشنهادات و راهکارهای خود را در حوزه مسائل، موانع و تنگناهایی که خارج از اختیارات استان است ارائه دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان اعلام کرد: مشکلات و مسائلی که با تدابیر مسوولان استانی قابل حل است باید احصاء و تا پایان هفته جاری اعلام و رسیدگی شوند.

فیروزی خاطرنشان کرد: انتظار افزایش صد در صدی صادرات استان را در سال ۹۷ داریم و اگر همه پای کار بیایند و کمک کنند قطعا قابل تحقق و انجام است.

وی با قدردانی از رئیس و نمایندگان مجلس، تصویب منطقه آزاد بانه و مریوان را یکی از مهمترین خواسته مردم استان عنوان کرد و افزود: منطقه آزاد تجاری و صنعتی تسهیلات ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران دارد که معافیت‌های مالیاتی ۲۰ ساله، معافیت‌های گمرگی، قانون کار متفاوت از قانون کار کشور مادر، تردد اتباع خارجی از جمله این تسهیلات است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان، در پایان با بیان اینکه مرز پیشانی کشور است و باید همه برخوردهای مرزی اسلامی و انسانی باشد، بیان کرد: طبق دستور قبلی استاندار کردستان، صدور هرگونه مجوز کسب و کار و تغییر کاربری‌ها در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز بانه و مریوان بدون اجازه شورای مبادلات مرزی استان ممنوع است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول