اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

پیشنهاد حزب معارض ترکیه به اردوغان برای حل بحران ادلب

حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه اعلام کرد که آنکارا برای حل مسئله ادلب سوریه از همه گروههای مسلح باید بخواهد، سلاح خود را بر زمین نهند و در صورت هرگونه عملیات در این منطقه آنکارا پذیرای موج مهاجران خواهد بود.

پیشنهاد حزب معارض ترکیه به اردوغان برای حل بحران ادلب

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه» که از جمله احزاب معارض این کشور به شمار می‌رود پیشنهاداتی را برای آنکارا تحت عنوان «نقشه راه» ادلب واقع در شمال غرب سوریه مطرح کرد.

روزنامه «زمان» ترکیه از مخالفان دولت، گزارش داد که پیشنهادهای حزب جمهوری‌خواه خلق درست زمانی مطرح شده که ترکیه نتوانتسه است ضمانتی در خصوص تداوم آتش‌بس در استان ادلب به دست آورد؛ استانی که در اشغال گروه‌های تروریستی قرار دارد.

«احمد اونال شفیق‌اوز» نائب رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق تأکید کرد که اجلاس تهران که در جمعه هفتم سپتامبر (16 شهریور ماه) با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برگزار شد، برای «پایان دادن به نگرانی‌های ترکیه در خصوص ادلب کافی نبود».

تهران جمعه هفته گذشته میزبان اجلاس سه‌جانبه میان حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیرپوتین و اردوغان همتایان روس و تُرک وی بود و این نشست با صدور یک بیانیه درباره ادلب با تأکید بر تمامیت و حاکمیت ارضی سوریه به پایان رسید (جزئیات بیشتر).

شفیق اوز تصریح کرد که بیانیه پایانی نشست تهران دربردارنده ضمانتهایی برای تداوم آتش‌بس در ادلب نیست و این وضعیت احتمال وقوع «فاجعه بشری» در ادلب را از بین نبرده است.

پیشتر، ریچارد بلک سناتور ایالتی آمریکا در سفر به سوریه اعلام کرد که زمانی از اصطلاح وقوع فاجعه بشری در سوریه استفاده می‌شود که تروریستها در معرض نابودی قرار دارند.

در حالی که ارتش سوریه در حال ارسال تجهیزات و اعزام نیرو به ادلب است، ترکیه و آمریکا بارها مدعی شده‌اند که در صورت آغاز هر عملیات نظامی در این استان توسط ارتش سوریه یک فاجعه انسانی رقم خواهد خورد.

شفیق اوز در ادامه اعلام کرد که اگر در ادلب عملیاتی آغاز شود، احتمالا ترکیه پذیرای «موج عظیمی» از آوارگان خواهد بود و به همین دلیل پیشنهادهای ذیل را برای اردوغان مطرح کرد که به صورت خلاصه به شرح ذیل است؛

1) دعوت از همه کشورها و نهادهای ذیربط به ویژه آمریکا برای انتقال ساکنان منطقه و گروههای غیر تروریستی از ادلب.

2) درخواست ترکیه از همه گروههای مسلح حاضر در ادلب برای بر زمین نهادن سلاح خود.

3) ادلب برای ترکیه یک مشکل امنیت ملی است و زمان آن رسیده است که در جریان دیدار با طرفین ایرانی و روس بر این مسئله تأکید شود و با دولت سوریه تماس برقرار شده و برای احیای روح معاهده ازنه که در سال 1998 بین سوریه و ترکیه امضا شده بود، تلاش صورت گیرد.

در پی نزاعهایی که ترکیه با سوریه در پایان دهه نود سده بیستم داشت، ایران، مصر و اتحادیه عرب دست به میانجیگری بین طرفین زدند  توافق ازنه شکل گرفت.

بر اساس این توافق سوریه و ترکیه در زمینه مبارزه با تروریسم در مرزها همکاری داشتند و هر گونه اختلاف مرزی بین دو کشور پایان یافته تلقی شد.

4) نباید دیدار با اتحادیه اروپا درباره سوریه یپرامون منبج و مشکلات مربوط به حزب اتحاد دموکراتیک کُرد و یگانهای مدافع خلق کُرد باشد، بلکه باید دامنه این نشستها با اطلاعاتی از نشست اخیر تهران و مذاکرات آستانه  سوچی با آمریکا گسترش یابد.

5) در جریان نشست با اتحادیه اروپا در بُعد انسانی مسئله ادلب بزرگنمایی صورت گیرد و ترکیه باید همکاری خود را با این اتحادیه در خصوص برقراری امنیت و ثبات در سوریه افزایش دهد و به این اتحادیه بفهماند که مسئله ادلب تهدیدی برای امنیت ملی این کشور است.

6) ترکیه باید نظارت بیشتری بر گروههایی داشته باشد که احتمال دارد دولت سوریه را تحریک به حمله [در ادلب]  کنند تا اینکه تضمین شود که نیروهای ترکیه‌ای که در ادلب حضور دارند مورد حمله قرار نخواهند گرفت.

در پایان نشست تهران، پوتین تأکید کرد که «مأموریت اصلی باید در خلاص شدن از وجود افراد مسلح حاضر در ادلب باشد».

روحانی نیز در پایان این نشست تصریح کرد که مبارزه با تروریسم در ادلب یک امر حتمی است.

انتهای پیام/ص

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول