اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

فارس گزارش می‎دهد

سرویس مدارس، معضل همیشگی والدین گلستانی/ساماندهی سرویس مدارس گلستان با راه‌اندازی سامانه «سپند»

اکثر والدین به مشکلات مربوط به خودورهای شخصی که نقش سرویس مدارس را ایفا می‎کنند آگاه هستند اما در چنین شرایط اقتصادی که تأمین مایحتاج لوازم در طی سال تحصیلی برای بسیاری از خانواده‎ها سخت شده است باید تنها به دلیل پرداخت هزینه کمتر به خودروهای شخصی آشنا که شاید حتی صلاحیت و مهارت یک راننده سرویس مدرسه را نداشته باشند اعتماد کرد.

سرویس مدارس، معضل همیشگی والدین گلستانی/ساماندهی سرویس مدارس گلستان با راه‌اندازی سامانه «سپند»

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، با آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس یکی از دغدغه‎های اصلی والدین در این روزها تهیه سرویس مناسب برای جابجایی فرزندان است.

حمل دانش آموزان بیش از ظرفیت خودرو، فرسودگی سرویس مدارس، ایمنی دانش آموزان در زمان جابجایی و بحث‎های نظارتی بر هزینه و کیفیت خدمات سرویس مدارس از جمله دغدغه‎های اصلی والدین در آغاز سال تحصیلی جدید محسوب می‎شود، متأسفانه در سال‎های اخیر به دلایل ذکر شده در خصوص مشکلات سرویس مدارس شاهد برخی حوادث ناگوار رانندگی و به خطر افتادن جان برخی از دانش آموزان در نقاط مختلف کشور بودیم، با این وجود اگر چه تمام دغدغه مسوولان امر در سال‎های اخیر تلاش در جهت رفع مشکلات مربوط به سرویس مدارس متمرکز شده است و در این راستا شاهد بهبود نسبی بوده‎ایم اما انتظار والدین، دانش آموزان و جامعه این است تا ایرادات مربوط به سرویس مدارس به کلی رفع و اقدامات لازم در این راستا انجام شود.

در همین رابطه یکی از والدین گلستانی در خصوص مشکلات سرویس مدارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: به دلیل افزایش مشغله والدین در سال‎های اخیر فرستادن بچه‎ها به مدارس و تهیه خودرویی مناسب برای جابجایی آنها در مسیر خانه تا مدرسه تبدیل به یک معضل برای اکثر خانواده‎ها به خصوص والدینی که هر دو شاغل هستند تبدیل شده است، بنابراین استفاده از سرویس مدارس تنها گزینه خانواده‎ها در این شرایط محسوب می‎شود.

فاطمه سمیعی با بیان اینکه انتخاب یک سرویس خوب و مناسب برای امنیت جسم و روان فرزندان یک مسأله مهم و مورد توجه است افزود: متأسفانه به دلیل افزایش هزینه‎ها برخی والدین تصمیم می‎گیرند با مذاکره و تفاهم بین یک راننده آشنا و پرداخت هزینه کمتر جابجایی دانش آموزان توسط افرادی که شاید از مهارت لازم از رانندگی برخوردار نباشند و تنها به صرف داشتن یک خودرو  انجام شود.

وی ادامه داد: بارها در کوچه و خیابان‎های شهر خودورهای شخصی که به عنوان سرویس مدارس جابجایی دانش آموزان را انجام می‎دهند مشاهده کرده‎ام در بیشتر موارد جابجایی دانش آموزان بیش از ظرفیت خودرو توجه مرا به خود جلب می‎کند گاهی اوقات در یک پراید که ظرفیت چهار سرنشین بیشتر ندارد  هفت یا هشت دانش آموز در این خودرو دیده می‎شود.

این شهروند گلستانی بیان کرد: اکثر والدین به مشکلاتی از عدم تخصص و مهارت رانندگان خودروهای شخصی، جابجایی دانش آموزان بیش از ظرفیت خودرو، فرسودگی خودروها، هزینه بالا و ده‌ها مشکل دیگر در خصوص سرویس مدارس آگاه هستند اما در چنین شرایط اقتصادی که تأمین مایحتاج لوازم در طی سال تحصیلی برای بسیاری از خانواده‎ها سخت شده است باید تنها به دلیل پرداخت هزینه کمتر به خودروهای شخصی آشنا که شاید حتی صلاحیت و مهارت یک راننده سرویس مدرسه را نداشته باشند اعتماد کرد.

*افزایش 10 درصدی نرخ کرایه سرویس مدارس در گلستان

رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش گلستان نیز در خصوص ساماندهی سرویس مدارس گلستان در سال تحصیلی جدید گفت: امسال سامانه نرم‌افزاری سپند به معنای سامانه پایش ناوگان دانش آموزی توسط وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش راه‌اندازی و ابلاغ آن به دستگاه‌های ذیربط انجام شد .

بیدلی نامنی تصریح کرد: رانندگان،شرکت‎های فعال در حمل و نقل دانش آموزان و دانش آموزان برای استفاده از سرویس مدارس باید در این سامانه ثبت نام و تمام مشخصات آنها ثبت شود.

وی ادامه داد: شهرداری‎ها باید رانندگان و شرکت‎های فعال در حمل و نقل را تأیید کنند از سویی دیگر والدینی که متقاضی استفاده از سرویس مدارس هستند با ثبت‌نام در سامانه سپند، نزدیک‌ترین سرویس حمل و نقل و مورد تأیید شهرداری و آموزش و پرورش به آنها معرفی خواهد شد.

رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش گلستان یکی از مزیت‎های راه‌اندازی سامانه سپند را  نظارت والدین بر چگونگی خدمات سرویس مدارس عنوان کرد و گفت: سامانه سپند یک سامانه آنلاین است که والدین با ورود به سامانه می‎توانند از زمان حرکت سرویس و رسیدن به مقصد آگاه شوند.

نامنی در خصوص نرخ مصوب کرایه سرویس مدارس در سال جدید گفت: همه ساله قبل از پانزدهم خرداد نرخ مصوب کرایه سرویس مدارس باید توسط شورای شهر ابلاغ شود متأسفانه تاکنون پاسخی از سوی شورای شهر گرگان به ما ابلاغ نشده است اما براساس مصوبه‎ای که در اواخر فروردین سال جاری در شورای شهر گرگان ابلاغ شد امسال شاهد افزایش 10 درصدی نرخ کرایه سرویس مدارس خواهیم بود.

*نرخ مصوب کرایه سرویس مدارس از سوی فرمانداری اعلام نشده است

عضو کمیسیون فرهنگی،ورزشی شورای شهر گرگان در رابطه با اعلام نرخ مصوب کرایه مدارس سال جاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: سرویس مدارس براساس مصوبه وزارت کشور در کارگروه اجرایی ماده 18 فعالیت‎های خود را پیگیری می‎کند این کارگروه شامل شهرداری، نماینده اولیا و مربیان و آموزش و پرورش است.

ناصر گرزین تصریح کرد:  نرخ‎هایی از سوی آموزش و پرورش به شورای شهر ابلاغ شد اما در این نرخ‎ها اشکالاتی وجود داشت بنابراین اشکالات از سوی آموزش و پرورش رفع و مجدد به شورای شهر ارسال شد شورای شهر گرگان نیز دو هفته پیش بعد از تصویب نرخ آن را به فرمانداری ارسال کرد و اکنون منتظر پاسخ فرمانداری هستیم.

انتهای پیام/83017

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول