اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

خواب‌آلودگی در روز خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد

تایج یک بررسی جدید نشان داده است، افرادی که دچار کمبود خواب شبانه و خواب‌آلودگی روزانه هستند، به میزان قابل توجهی بیش از دیگران در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

خواب‌آلودگی در روز خطر  ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، نتایج یک بررسی جدید نشان داده است، افرادی که دچار کمبود خواب شبانه  و خواب‌آلودگی روزانه هستند، به میزان قابل توجهی بیش از دیگران در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

این مطالعه که در دیلی‌میل منتشر شده بیانگر آن است، خواب‌آلودگی در طول روز و خمیازه کشیدن متعدد برابر با افزایش سه برابری خطر بروز آلزایمر در این افراد است. 

پژوهش‌های صورت گرفته توسط «موسسه ملی پیری» در ایالات متحده همچنین نشان داد، خواب به اندازه بسیار مهم‌تر از آنچه که افراد می‌پندارند است و می‌تواند نقش تعیین کننده سلامت آنها باشد.

محقق ارشد این بررسی از دانشگاه آمریکا می‌گوید: «عواملی مانند رژیم غذایی، ورزش و فعالیت‌های شناختی به عنوان اهداف بالقوه مهم برای پیشگیری از بیماری آلزایمر شناخته شده‌اند؛ اما هیچ تحقیقی تاکنون در ارتباط با نقش خواب شبانه در دفع خطر این عارضه صورت نگرفته بود».

در سال 2006 میلادی 26 میلیون  و ششصد هزار نفر در جهان به این بیماری مبتلا بودند و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2050 میلادی از هر 85 نفر یک مبتلا به آلزایمر وجود داشته باشد.

براساس داده‌های موجود، پنج درصد از جمعیت 65 ساله و بالاتر به بیماری آلزایمر متوسط تا شدید مبتلا هستند و این در حالیست که 10 تا 15 درصد سالمندان در همین گروه سنی از بیماری آلزایمر خفیف رنج می‌برند.

پژوهشگران دانشگاه پزشکی شیکاگو با بررسی عادت غذایی 6 هزار نفر دریافتند، آن دسته از افرادی که دچار مشکلات فراموشی و نظایر آن نیستند، در عادت غذایی خود غذاهای سرشار از ویتامین «ای» گنجانده‌اند.

ویتامین «ای»، رادیکال‌های آزاد را که می‌توانند به سلول‌های مغز آسیب بزنند، مهار می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول