اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  زنان و جوانان

در نشست خانواده، توان گفت‌وگو و موانع بازدارنده آن عنوان شد

رشد فریب و خشونت در سایه عدم گفت وگو در خانواده‌ها/باید اصول گفت‌وگو را یاد بگیریم

یک استاد دانشگاه گفت: اگر زمینه گفت‌وگو درخانواده از بین برود، فریب و خشونت جایگزین آن می‌شود.

رشد فریب و خشونت در سایه عدم گفت وگو در خانواده‌ها/باید اصول گفت‌وگو را یاد بگیریم

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، نشست خانواده، توان گفت‌وگو و موانع بازدارنده آن در اندیشکده علوم انسانی همزهمان با روز جهانی خانواده برگزار شد.

امید علی ‌احمدی استاد جامعه‌شناس در خصوص گفت و گو در خانواده گفت: اساس گفت‌وگو بر این مبنا گذاشته می‌شود که طرفین می‌خواهند به یک مفاهمه مشترک برسند، بنابراین هنگامی که از گفت‌وگو در خانواده صحبت می‌کنیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که وارد شدن به اختلافات ما را از گفت‌وگو بازمی‌دارد.

وی افزود:  عدم امکان گفت‌وگو در خانواده دارد و علامتی از خشونت پیدا و پنهان در جامعه است که در بداریت حالت بتدیل به قتل‌های خانوادگی و ناموسی می‌شود.

احمدی خاطرنشان کرد: فرهنگ مناسب گفت‌وگو در جامعه ما وجود ندارد و بر اساس مبانی فرهنگی ما به دنبال مدارا و یا مروت هستیم و جامعه‌ای که به دنبال مدارا و مروت باشد گفت‌وگو را برنمی‌تابد.

در ادامه این نشست پروفسور باقر ساروخانی استاد جامعه‌شناسی با اشاره به اینکه محرومیت انسان از ارتباط با دیگران باعث می‌شود او از ذات خودش دور شود، اظهار داشت: جامعه‌درمانی امروزه یکی از روش‌های روان‌درمانی محسوب می‌شود؛ چراکه انسان در تنهایی و در مواجهه با مشکلات از آنها یک غول بزرگ می‌سازد و حضور در اجتماع باعث می‌شود مشکلات برای او قابل تحمل‌تر شود.

وی‌ ادامه داد: گفت‌وگوی آزادانه و شفاف می‌تواند در ارتباط مناسب و سالم به انسان کمک کند. این امر مستلزم نقدپذیری در وجود اوست. درواقع انسان با گفت‌وگو به بلوغ انسانی خودش می‌رسد.

این استاد جامعه‌شناس با بیان اینکه برخی ازدواج‌ها به دلیل عدم کفویت، ذاتاً گفتگوناپذیر است، ابراز داشت: موانع دیگری در خانواده نیز موجب کاهش سطح گفت‌وگو می‌شود ازجمله موانع ابزاری مانند موبایل است.

پروین داعی‌پور استاد دانشگاه در عرصه تسهیل گفت‌وگو با بیان اینکه واژه گفت‌وگو ترجمه مناسبی برای کلمه دیالوگ لاتین نیست، اضافه کرد: به همین دلیل ما از این واژه برداشت اشتباه می‌کنیم. تصور ما این است منظور از گفت‌وگو (دیالوگ) تنها ارتباط کلامی است.

وی‌ ادامه داد: درحالی‌که دیالوگ می‌تواند رفتار، منش و بینش یک فرد باشد.

داعی‌پور با اشاره به اینکه علم دیالوگ حدود ۵۰ سال در جهان قدمت دارد، اظهار داشت: این علم در حال رشد است و دو مرکز بین‌رشته‌ای به این نام در جهان فعال هستند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر زمینه گفت‌وگو در جامعه و خانواده از بین برود، فریب و خشونت جایگزین آن می‌شود.

داعی‌پور در ادامه تصریح کرد: محدودیت‌سازی در کانون خانواده و بیان مسائل در قالبی دور از واقعیت باعث رشد فریب و خشونت می‌شود.

وی گفت‌وگو را نیازمند چند پیش‌فرض دانست و گفت: وقتی می‌خواهیم وارد یک گفت‌وگوی سالم بشویم باید بدانیم همه حقیقت در اختیار ما نیست و نباید نسبت به طرف مقابل نباید خود را برتر ببینیم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: مهارت‌هایی مثل گوش دادن بالنده و فعال، مقاومت در مقابل عادت‌های ذهنی و سنت‌ها، راه گفت‌وگو را تسهیل می‌کند.

محمدصادق ذاکری پژوهشگر عرصه سلامت و تربیت نیز با اشاره به اینکه ما باید اصول گفت‌وگو را یاد بگیریم، گفت: این مسئله با سخنرانی قابل فراگیری نیست.

وی‌ ادامه داد: برای داشتن یک گفت‌وگوی سالم هیچ اقتداری پذیرفته‌شده نیست و تنها باید بر اساس سلوک عقل و خرد وارد مباحثه شویم؛ چراکه حقیقت امری مواج است و نمی‌توان آن را در اختیار یک شخص دانست.

ذاکری یادآور شد: در جریان گفت‌وگو خوش‌بینی نقش مهمی ایفا می‌کند.

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پایان این نشست خاطرنشان کرد: معاونت زنان به عنوان دستگاه سیاست‌گذار به دنبال سیاست‌گذاری مبتنی بر نگاه علمی در این زمینه است تا به دستگاه‌های اجرایی یک تعریف مشخص و علمی برای پیشبرد اهداف گفت‌وگو محوری در جامعه ارائه دهد.

وی‌ ادامه داد: این مسئله با تغییر شکل ذهنی نسل جدید با دشواری‌هایی روبروست؛ چراکه نسل جدید با دنیای دیجیتال بزرگ می‌شود و در مقابل گفت‌وگو مقاومت دارند.

به گفته این مقام مسئول بر اساس مطالعات صورت‌گرفته خلأ گفت‌وگو در خانواده‌های ایرانی جدی است و موجب اختلال‌های ارتباطی شده است.

ابتکار گفت‌وگوی درون خانواده را راهی برای توان‌افزایی این نهاد دانست و گفت: در یک سال گذشته طرح گفت‌وگوی ملی خانواده در ۱۸ استان کشور اجرا شده است.

وی افزود: درخواست کردیم طرح گفت‌وگوی ملی در دیگر استان‌ها با حمایت استانداران دنبال شود.

معاون امور زنان و خانواده طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی را هم در این راستا برشمرد و گفت: اجرای این طرح در مرحله دوم و سوم خود قرار دارد و روش کار بر مبنای گفتگوست.

وی افزود: موافقت‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش برای ادامه مباحث مهارت‌های ارتباطی به خصوص گفت‌وگوی ملی امضا شده و به دنبال فعال کردن انجمن اولیا و مربیان در این زمینه هستیم؛ چراکه این انجمن مهم‌ترین شبکه ملی و رسمی مورد پذیرش مردم در حوزه آموزش و پرورش است.

ابتکار از فعال شدن ۲۰۰ تشکل دانشجویی برای ارتقای مهارت‌های گفت‌وگو خبر داد و گفت: این تشکل‌ها به عنوان سفیران گفت‌وگو در دانشگاه‌ها به فعالیت خواهند پرداخت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول