به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از دانشگاه صنعتی شریف، امیر صمیمی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران و مدیر دفتر حمل و نقل هوشمند شریف گفت: سیستم های هوشمند حمل و نقل به سیستم های نوینی اطلاق می شوند که به کمک طیف وسیعی از تکنولوژی های مختلف و مفاهیم مهندسی ترافیک، راهکارهایی برای بهبود عملکرد طیفی از مسائل حمل و نقل را فراهم می کنند.
وی افزود: امروزه که در عصر انفجار اطلاعات هستیم، دسترسی به داده های انبوه، امری بسیار سادهتر است و با کمک اینترنت اشیا و دادههای جمعشده خودکار میتوان به دادههای انبوه دست یافت. هدف اصلی دفتر حمل و نقل هوشمند شریف استفاده از این دادهها، جهت حل و بهبود مسائل حمل و نقل میباشد.
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه شریف خاطرنشان کرد: این دفتر از زمستان 1396 فعالیت خود را در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف آغاز نموده و بیش از 12 فارغ التحصیل و دانشجو در حال انجام تحقیق و پژوهش در این واحد هستند و این دفتر تا کنون یک قرارداد منعقد شده و سه قرارداد در شرف امضا در قالب قراردادهای ارتباط با صنعت دارد.
صمیمی در ادامه به بیان حوزه های مختلف فعالیت و خدمات این دفتر پرداخت و در این خصوص گفت: مدیریت عملکرد ناوگان حمل و نقل، مدیریت ناوگان ترانزیت در کشور، مدیریت و بهینه سازی جریان ترافیک، مدیریت اخذ الکترونیکی عوارض، هزینه پارکینگ، مدیریت سامانههای حمل و نقل همگانی، مدیریت هوشمند و یکپارچه سامانههای حمل و نقل از جمله حوزه هایی است که در این دفتر مورد بررسی و پژوهش قرار می گیرد.
این استاد دانشگاه در خصوص پروژه های فعلی دفتر حمل و نقل هوشمند شریف گفت: تیم ما در حال حاضر بر روی 2 پروژه «تشخیص مد سفر و تشخیص رفتار رانندگی» و «ایجاد قراردادهای هوشمند» متمرکز است.
وی افزود: تشخیص مد سفر و تشخیص رفتار رانندگی، دو حوزه نوین در حمل و نقل هوشمند هستند که با استفاده از حسگرهای گوشیهای هوشمند مانند شتاب سنج، ژیروسکوپ، قطب نما، بردار جهت و ... و همچنین مختصات جغرافیایی حاصل از مکانیاب، به دنبال تشخیص شیوه سفر یا نوع وسیله نقلیه (مانند سواری شخصی، اتوبوس، مترو، پیاده، دوچرخه) و تشخیص رفتار رانندگی (مانند حرکات مارپیچ، ترمز ناگهانی، رانندگی پرخطر) می باشند. پیدا کردن الگوریتم ها و رسیدن به مدل های مناسب از چشم انداز های آتی دفتر حمل و نقل هوشمند شریف در این زمینه هستند.
مدیر دفتر حمل و نقل هوشمند شریف در خصوص «ایجاد قراردادهای هوشمند» نیز گفت: با توجه به اطلاعاتی که از حسگرهای گوشی های هوشمند رانندگان سرویس مدارس به دست می آید و مدل هایی که برای تشخیص رفتار رانندگی آنان وجود دارد، می توان یک سیستم امتیازدهی برای رانندگان به وجود آورد، که ایشان را بر اساس ویژگی هایی چون ایمنی، نظم و پایش پذیری رتبه بندی می کند. با توجه به این رتبه بندی و بر اساس مبانی نظریه قراردادها، یک سیستم ارزش گذاری هوشمند برای عقد قرارداد با رانندگان تعریف می شود. این سیستم ارزش گذاری، پس از طراحی، به بخش های دیگر حمل و نقل مانند تاکسیرانی، اتوبوسرانی، ناوگان حمل و نقل شرکت ها قابل تعمیم است.
انتهای پیام/