اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

برای چندمین روز متوالی صورت می‌گیرد

تظاهرات و نافرمانی مدنی در شهرهای جنوبی یمن در اعتراض به وضعیت اقتصادی

نافرمانی مدنی و تظاهرات ساکنان شهرهای جنوبی یمن، در اعتراض به وضعیت معیشتی دشوار و سقوط ارزش واحد پول یمن، برای چندمین روز متوالی ادامه دارد.

تظاهرات و نافرمانی مدنی در شهرهای جنوبی یمن در اعتراض به وضعیت اقتصادی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عدن» که از سوی «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن از سال 2015، پایتخت موقت این کشور تعیین شده، این روزها شاهد نافرمانی‌های مدنی متعدد و تظاهرات‌های گسترده در اعتراض به بالا رفتن قیمت‌ها و بی ارزش شدن واحد پول یمن در مقابل دلار و سایر واحد پولهای خارجی است.

یک مقام مسئول در دولت محلی عدن، در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» اظهار داشت: اغلب مکانهای تجاری در «کریتر»، «المعلا» و «التواهی» برای چندمین روز متوالی بسته شده است و نافرمانی مدنی در سایر محله‌های عدن نیز که از یکشنبه پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

وی افزود: معترضان، اغلب خیابانهای اصلی شهر را بسته‌اند و لاستیک‌‌های خودروها را آتش می‌زنند.

به دلیل بالا رفتن قیمت کالاهای مختلف در عدن و سقوط ارزش ریال یمن در مقایسه با دلار و سایر واحدپولهای خارجی، اغلب تاجران، از فروختن اجناس خود خودداری می‌کنند و همین امر به تداوم اعتراض‌ها در این استان یمنی که تحت کنترل دولت مستعفی یمن و ائتلاف سعودی است، انجامیده است.

به نوشته «اخبار الیمن» تظاهرات مردم عدن در حالی ادامه دارد که دولت مستعفی یمن وعده افزایش حقوق کارکنان بخش دولتی را داده است و این خبر پیش از سفر هادی به آمریکا به بهانه انجام آزمایش‌های پزشکی، اعلام شد. اما زمان اجرای این مسئله اعلام نشد.

هر یک دلار آمریکایی پیش از آغاز جنگ یمن در سال 2014، 220 ریال بود و اکنون در بازار سیاه ارز، این مبلغ به 615 ریال افزایش یافته است.

به گفته مقامات مسئول محلی، علاوه بر عدن، شهر «سیئون» دومین شهر بزرگ در استان «حضور موت» نیز دیروز شاهد نافرمانی مدنی بود و ساکنان این شهر، در خیابان‌های اصلی لاستیک خودرو آتش زدند و اغلب مناطق تجاری بسته شدند و فعالیت نهادهای دولتی در این شهر نیز فلج شده است.

برخی از مناطق در شهرهای أبین، الضالع و لحج نیز شاهد تظاهرات‌ها و اعتراضهای مشابهی است.

یکشنبه پیش نیز یک معترض در منطقه «قعطبه» در استان «ضالع»، با گلوله مستقیم پلیس کشته شد.

امروز (سه شنبه) نیز صدها نفر از ساکنان شهر «الحبیلین» در استان لحج تظاهرات مشابهی برگزار کردند و با در دست داشتن پرچمهای جنوب یمن، خواستار توقف سقوط واحد پول یمن و حمایت از اقتصاد کشورشان شدند.

هرچند که تظاهرات‌های مردمی یمن به شهرهای جنوبی این کشور که تحت کنترل نیروهای ائتلاف سعودی است، محدود می‌شود و اداره این مناطق برعهده جنبش انصارالله نیست اما دیروز «محمد عبدالسلام» در صفحه شخصی خود در تویئتر نوشت: اشغالگران اقدام به شعله‌ور ساختن «جنگ پولی» و بحران‌آفرینی اقتصادی کرده‌اند؛ در حالیکه برخی طرف‌های داخلی به فرصت‌طلبی شدید روی آورده‌اند. 

وی سپس هشدار داد که  اشغالگران «جنگ پولی» در یمن راه انداخته‌اند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول