اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

روزنامه لبنانی گزارش کرد

پیش‌نویس ترکیب دولت جدید لبنان به ریاست «سعد الحریری»، مُرده به دنیا آمد

نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان طی دیداری با رئیس‌جمهور این کشور پیش‌نویسی جدید برای ساختار دولت جدید لبنان ارائه و آن را بهترین گزینه ممکن معرفی کرد.

پیش‌نویس ترکیب دولت جدید لبنان به ریاست «سعد الحریری»، مُرده به دنیا آمد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان دوشنبه (دیروز) پیش‌نویس ساختار دولت جدید را تقدیم «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور کرد و گفت مشورت‌ها درباره پیش‌نویس مذکور ادامه خواهد یافت.

بر اساس گزارش وبگاه روزنامه «الجمهوریه» لبنان، سعد الحریری پس از دیدار با عون گفت این پیش‌نویس بهترین گزینه‌ای بوده که وجود داشته و توازن را میان تمام گروه‌های سیاسی حفظ کرده است.

بنا به این گزارش، طرح جدید نخست‌وزیر مکلف، ۳۰ وزیر برای دولت در نظر گرفته که ۱۰ نفر آنها از تیم ریاست‌جمهوری (التیار الوطنی الحر/ جریان ملی آزاد)، چهار نفر از «القوات اللبنانیة» (وابسته به سمیر جعجع)، پنج نفر از جریان «المستقبل»، یک نفر از جریان «المَرَدة» (وابسته به سلیمان فرنجیه)، سه نفر از «التقدمی الاشتراکی» (وابسته به ولید جنبلاط)، سه نفر از «أمل» (وابسته به نبیه بری) و سه نفر از «حزب‌الله» هستند.

بر اساس اطلاعات، این پیش‌نویس به مذاق میشل عون به ویژه در زمینه سهمیه حزب القوات و دروزی‌ها خوش نیامده است.

الجمهوریه در ادامه به نقل از منابع آگاه نوشت، جو دیدار دیروز برای دو طرف راحت نبوده؛ خصوصا اینکه نخست‌وزیر مکلف طرح ارائه شده را یک دستاورد می‌دانسته که پس از تلاش‌های بسیار در روزهای اخیر به آن رسیده اما پیش‌نویس وی در نظر میشل عون «ناامیدکننده» بوده و خلل‌های بسیاری داشته است.

در ادامه این گزارش آمده است، میشل عون همواره تأکید کرده برای تشکیل دولت باید به سه اصل فوق توجه کرد: احترام به نتایج انتخابات، دولت باید انعکاسی از پارلمان باشد و هیچ گروهی بیشتر از حجم پارلمانی خود نداشته باشد، احتکاری در سهمیه‌ها توسط هیچ گروه‌ سیاسی وجود نداشته باشد. اما در پیش‌نویس ارائه شده این موضوعات مورد توجه قرار نگرقته است.

الجمهوریه به نقل از یک منبع سیاسی عالی‌رتبه نوشته پیش‌نویس سعد الحریری «مُرده» به دنیا آمد و عمر آن فقط چند دقیقه بود یعنی همان لحظه‌ای که الحریری آن را به عون ارائه داد و مشورت‌ها تمام شد.

در همین راستا شبکه «اُ تی وی» لبنان گزارش داد موضع میشل عون درباره پیش‌نویس ارائه شده شامل چهار نکته بوده است:

اول: میشل عون ملاحظاتی درباره طرح الحریری دارد و این بدان معناست که پیش‌نویس را در شکل کنونی قبول ندارد و باید بر روی آن اصلاحاتی انجام شود.

دوم: اظهارات عون در خصوص این طرح بر اساس استانداردهاست و معنایش این است که طرح ارائه شده بر اساس معیاری واحد که عدالت را میان همه و بر اساس نتایج انتخابات رعایت کرده باشد، نیست.

سوم: آنچه عون دریافت کرده، پیش‌نویس یا همان طرح اولیه بوده و می‌تواند آغازی برای رسیدن به طرح نهایی مورد قبول باشد.

چهارم: تأکید بر ادامه مشورت‌ها، این یعنی اینکه موضوع هنوز به بن‌بست نرسیده است.

سعد الحریری در سوم خردادماه امسال (۱۳۹۷) با ۱۱۱ رأی مأمور به تشکیل دولت شد و اکنون بیش از گذشت سه ماه موفق به این امر نشده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول