اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

باهنر در پاسخ به فارس:

موضع‌گیری «کارگزاران» و «اعتدال و توسعه» علیه یکدیگر فرافکنی است/دولتی‌ها باید مسئولیت کارهای خود را بپذیرند

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، بیانیه دو حزب کارگزاران و اعتدال و توسعه علیه یکدیگر را فرافکنی دانست و گفت: بالاخره دولت و کسانی که دولت را تشکیل داده‌اند و در راس آن‌ها رییس جمهور باید مسئولیت همه کارهای خود را بپذیرند.

موضع‌گیری «کارگزاران» و «اعتدال و توسعه» علیه یکدیگر فرافکنی است/دولتی‌ها باید مسئولیت کارهای خود را بپذیرند

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، محمّدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین عصر امروز(دوشنبه ۱۲ شهریور) در نشست خبری خود که در محل خبرگزاری مهر برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره بیانیه دو حزب کارگزاران و اعتدال توسعه علیه یکدیگر اظهار داشت: این اقدامات، فرافکنی است. بالاخره دولت و کسانی که دولت را تشکیل داده‌اند و در راس آن‌ها رییس جمهور باید مسئولیت همه کارهای خود را بپذیرند.

وی افزود: اینکه قرار باشد در مشکلات و چالش‌ها جا خالی دهیم جوانمردی نیست و البته از زمان دولت سوم و چهارم به جد معتقد بودم در بخش اقتصاد رییس سازمان رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد باید همدل باشند، اگر همدل نباشند مسائل اقتصادی یا کشور را نمی‌توانند مدیریت کنند.

باهنر ادامه داد: رییس جمهور شدن آقا روحانی نه کار حزب کارگزاران بوده نه اعتدال و توسعه و نه اصلان طلبان. اینکه قرار باشد در درون دولت اینگونه دعواها به وجود بیاد دولت و نظام ضرر می کند. مقامات اقتصادی دولت همدل و همراه شوند. همچنین این همدلی در بین سران قوا ضروری است.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه مجلس دهم اکثریت ندارد و هر سه فراکسیون اقلیت هستند، اظهار داشت: ائتلاف ها عموماً مراکز ضعیفی هستند و در ائتلاف ها هم بده و بستان وجود دارد.

باهنر افزود: بر این اساس است که هیچ فراکسیون با اقتدار نمی‌تواند کار را جلو ببرد و در مجلس دهم اتفاقات غیرقابل پیش بینی رخ می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: از نظر کل ساختار مجلس در نظام جمهوری اسلامی و به تعبیر امام مجلس در راس امور است و واقعاً هم همینطور است و قانون اساسی هم بیشترین قدرت را در میان ارکان نظام به مجلس داده است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه من به این جمع‌بندی رسیده‌ام که کشور باید با دو مجلس اداره شود، گفت: مجلس نخست سنا خبرگان و نخبگان باشد و مجلس دیگر هم منطقه ای باشد.

وی ادامه داد: مجلس ما اکنون مجلس منطقه ای است و در مجلس منطقه ای آنقدر اولویت‌های گوناگون وجود دارد که با تنها چیزی که توجه نمی‌شود منافع ملّی است.
باهنر معتقد است که در ساختار کشور باید مرکزی به وجود بیاید که دقت آن صرفا بر روی منافع ملی باشد.

باهنر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار امیدواری کرد که رسانه‌های کشور برای دهه فجر اهتمام داشته باشند تا کارنامه‌ای عادلانه و عالمانه از عملکرد جمهوری اسلامی به تصویر بکشند.

وی با بیان اینکه علی‌رغم طومار بلند موفقیت جمهوری اسلامی برخی از رویکردها قابل نقد است، گفت: امیدواریم تا نقد عملکرد گذشته چراغی برای دهه پنجم انقلاب جهت تقویت نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف باشد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند از عملکرد روحانی برائت بجویند، خاطرنشان کرد:‌ آن چیزی که امروز مورد بحث است این می‌تواند باشد که روی مشکلات امروز کشور چه نامی بگذاریم. بسیاری از مشکلات با تدبیر اراده برای حرکت و شجاعت قابل حل است. اما اینکه عده‌ای بخواهند از این وضعیت سواستفاده سیاسی کنند بسیار نامطلوب است.

باهنر تأکید کرد: قطعاً اشکالات متعددی به دولت وارد است اما اینکه امروز عده‌ای بخواهند تسویه حساب سیاسی و یا فرار رو به جلو داشته باشند غیرعادلانه است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: عبور از روحانی از طرف اصلاح‌طلبان یا هر طیفی مطرح شود نه تنها بحران‌زدا نیست بلکه بحران‌زا است. البته دولت هم باید خانه تکانی جدی در خود انجام دهد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به استیضاح دو وزیر دولت در مجلس بر ضرورت وجود نقشه راه در این خصوص تأکید و گفت: اگر این استیضاح‌ها دارای نقشه راه باشد خوب است بنابراین دولت و مجلس باید کمک کنند تا یک خانه‌تکانی جدی در هیأت دولت صورت بگیرد.

باهنر با بیان اینکه آمادگی جدی برای حل بحران در برخی از اعضای هیأت دولت احساس نمی‌شود، تصریح کرد: در چهره برخی از وزرا آدم احساس خستگی می‌کند در دولت گذشته (دولت احمدی‌نژاد)‌ آقایان خیلی به دنبال خردجمعی نبودند اما شجاعت لازم را داشتند. این دولت تدابیر خوبی دارد اما انگار برای حرکت شجاعتی ندارد ای کاش می‌توانستیم دولتی شکل بدهیم که هم شجاعت دولت احمدی‌نژاد را داشت و هم تدبیر دولت آقای روحانی را.

وی به ضرورت اتحاد در بین مسئولان نظام نیز اشاره و بیان کرد:‌ متأسفانه برخی اختلافات در بین جریانات سیاسی و حتی ارکان مختلف نظام سبب شده که همگرایی‌ها تبدیل به واگرایی شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اضافه کرد: تا اواخر سال گذشته مردم شاهد این بودند که رؤسای قوا برخی اوقات به هم طعنه و کنایه می‌زدند و مشکلات را به گردن همدیگر می‌انداختند که البته این مقوله با تمهید رهبر معظم انقلاب و تشکیل شورای عالی مدیریت اقتصادی کشور مرتفع شد.

باهنر تصریح کرد: شورای عالی مدیریت اقتصادی کشور برای حل مشکلات مملکت تدبیر لازم را اتخاذ و تصمیم‌گیری می‌کند. قبلاً رؤسای قوا گاه‌ گاهی ناهار، عصرانه یا شامی با هم می‌خوردند و به هم تعارف می‌زدند بعد هم بلند می‌شدند و می‌رفتند. 

وی با اشاره به تغییرات در تیم اقتصادی دولت این تغییرات را اندک تلقی و اظهار کرد: رئیس کل بانک مرکزی تغییر کرد و وزیر اقتصاد هم رفت بنابراین تیم جدید باید در حل مشکلات همدلی داشته باشد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اظهار تأسف کرد و گفت: آقای همتی که بسیار امیدوارم بتواند برخی مسائل بانک مرکزی را حل کند در رسانه‌ها عنوان کرده که اراده‌ای برای حل رشد نقدینگی در کشور وجود ندارد. خوب رشد نقدینگی دست کیست.

باهنر در همین رابطه افزود: نقدینگی یا دست قوه مجریه، قوه مقننه، قوه قضاییه و یا شورای پول و اعتبار است. بنابراین اینها هم در حاکمیت هستند و باید تصمیم بگیرند. البته بنده هم قبول دارم که این تصمیم، تصمیم خطیری است. 

وی در مورد بازار سرمایه نیز گفت: بازار سرمایه ما اکنون حدود ۶۰ الی ۷۰ میلیارد دلار  قیمت دارد. بنده مدعی هستم که با یک برنامه منسجم دو الی سه ساله می‌توان بازار سرمایه را ۱۰۰ الی ۲۰۰ درصد بزرگ کنیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اضافه کرد: بزرگ شدن بازار سرمایه یعنی رشد اقتصاد، عبور از رکود و بالا رفتن درآمد دولت بنابراین بسیار حائز اهمیت است.     

باهنر در پاسخ به سوالی پیرامون تشکیل جمعیت عدالت و پیشرفت در قالب نواصولگرایی، گفت: یکی از اصول، راه رفتن درست و درست راه رفتن در راه درست است. رهبری چندین سال قبل تعبیری داشتند که ما اصولگرایِ غیراصلاح‌طلب و اصلاح‌طلبِ غیراصولگرا نداریم.

وی ادامه داد: اصولگرایی یعنی یک چشم‌انداز از ایده‌آل‌ها با عینکی از واقعیت‌ها؛ آرمانگرایی صرف بدون توجه به واقعیت‌ها همانقدر بیراه است که متوقف شدن در واقعیات و چشم‌پوشی از آرمان‌ها.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تأکید کرد: هنوز بر مانیفست این جمعیت تسلط ندارم که آیا حرف تازه و نوینی در این جمعیت وجود دارد یا خیر، اما به آنها تبریک می‌گویم؛ باید دید که آیا می‌توانند یک مانیفست و منشور برای جامعه اصولگرایی باشند و همه اصولگرایان حول محور آنها به وحدت و تفاهم دست یابند؟

باهنر درباره برنامه‌های انتخاباتی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: در رابطه با برنامه‌های انتخاباتی جمنا اطلاعی ندارم، اما معتقدم باید اصلاحات ساختاری در جمنا صورت گیرد.

وی در پاسخ به پرسشی میبنی بر اینکه چند درصد از مشکلات کشور را مربوط به تحریم می دانید، گفت:‌ بنده بر این باورم که تنها  30 درصد مشکلات اقتصادی مربوط به مسائل خارجی است و بقیه مشکلات و معضلات به دلیل بی تدبیری و ضعف مدیریت است.

رئیس جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری اضافه کرد:‌ تورم در ‌دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی رکورد زد، دوره خاتمی بحث‌های سیاسی و ژنرال سرخ مطرح بود، ‌دور اول احمدی نژاد مشکل تورم تا حدودی حل شد، اما در دور دوم دلار 1200 به 3600 رسید  و در همین دوره دلار سه برابر شد.

وی ادامه داد: بازار سرمایه ما در حال حاضر 70 میلیارد دلار قیمت دارد که در یک برنامه دو الی سه ساله می توان ۱۰۰ تا 200 درصد افزایش پیدا کند و یکی از اقدامات این است که بنگاه‌ها در دست دولت را خصوصی کرد.

باهنر افزود: بزرگ شدن بازار سرمایه یعنی رشد اقتصاد و افزایش مالیات که خیلی از مشکلات را حل می‌کند، ‌متاسفانه تورم عمومی ما در حال حاضر نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش یافته است.

نماینده سابق مجلس اظهار کرد: برخی کارها قابل انجام است که دولت قصور می‌کند، مانند برهه انتخابات که روحانی و دیگر نامزدها وعده‌هایی دادند. در این زمینه همه باید به دولت کمک کنیم، اما در جایی که دولت حاشیه سازی می‌کند قاعدتا باید قوه مجریه را نقض کرد. معتقدم برخی دستگاه‌ها ناکارآمد هستند .

وی افزود: چند روز گذشته معاون قوه قضائیه گفت در مسئله اختلاس سه هزار میلیارد تومانی دو هزار و 500 میلیارد آن وصول شده و مابقی از کشور نه تنها خارج نشده بلکه به خزانه برگشته است اما مردم فکر می‌کنند تمام کشور سرقت شده است.

باهنر درباره استیضاح وزرا گفت: استیضاح یک وزیر به معنی طلاق دولت و مجلس است، قوه مققنه در استیضاح‌ها باید به دو نکته توجه کند یکی اینکه جایگزین وزیر باید عالم تر باشد و اینکه احساس نشود که به دنبال مچ‌گیری یکدیگر هستند، مانند قوه قضائیه که برخوردهای خوبی دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول