اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

توریسم فضایی راهی برای استفاده تجاری از فضا

سفر به فضا همیشه برای بشر آرزویی دست نیافتنی از زمان های دور بوده است؛ ولی امروزه به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیکی به این آرزو دست یافته ایم و حتی می توانیم به دیگر سیارات سفر کنیم.

توریسم فضایی راهی برای استفاده تجاری از فضا

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چندی است که شرکت‌هایی توانسته اند افرادی را تا ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری از زمین ببرند و سپس به سطح زمین بازگردند. افرادی که این گونه سفرها را تجربه می کنند مبالغ بسیار زیادی را خرج این سفر می کنند ولی اگر از آن ها بپرسید که چرا این مقدار پول را برای این سفر پرداخته اید در جواب به شما می گویند ارزشش را دارد.

تصور کنید سوار یک فضاپیما شده اید. لباس فضانوردان را به تن کرده اید. شمارش معکوس آغاز می شود و سپس به سمت فضا پرتاب می شوید. مدتی را در جو زمین خواهید گذراند و بار دیگر به زمین باز می گردید. این یک گردشگری فضایی یا توریسم فضایی است.
در واقع گردشگری فضایی یکی از راه‌های استفاده تجاری از فضا است. تحقیقات، بازار قابل ملاحظه‌ای را برای این عرصه نشان می‌دهد که با توجه به موقع و سرمایه‌گذاری بجا، می‌تواند پیشرفت چشمگیر و سودآوری قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. رفتن به فضا یکی از آرمان‌های بشری است و بسیاری از مردم، ترسی از پرداخت مبالغ سنگین برای رسیدن به این آرزو را ندارند.

امروزه گردشگری فضایی به ایستگاه بین‌المللی فضایی واقع در مداری به ارتفاع متوسط 400 کیلومتر از سطح زمین محدود می‌شود. اما آینده‌نگران بازار گسترده‌تری را پیش‌بینی می‌کنند. هتلهای بزرگ مداری، اقامتگاه‌هایی در سطح ماه و فراتر از آن موضوعاتی است که می‌توان به راحتی با یک جستجوی کوچک در اینترنت مطالب بسیاری برای آنها پیدا کرد.
از گردشگری فضایی تعریف های زیادی را می توان ارائه کرد ، ولی بطور کلی بردن مسافران به صورت تجاری به فضا و گردشگری در فضا را توریسم فضایی می دانند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید برای اولین بار یک شرکت روسی اقدام به انجام چنین کاری کرد. امروزه بسیاری از شرکت ها این کار را انجام می دهند و به دنبال کسب پیشرفت های زیادی در این حوزه هستند. 

می توان ادعا کرد که عصر توریسم فضایی پیش روی ماست و شرکت هایی همچون بلو اوریجین (Blue Origin)، اسپیس ایکس (اسپیس اکس) و ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic)، هرکدام به نحوی تلاش می کنند تا نخستین مسافران را به مرز فضا برده و (احتمالاً) سالم به زمین بازگردانند. اگرچه اسپیس ایکس در زمینه حمل بار و ماهواره به فضا پیشگام است، ولی بلو اوریجین را می توان پرچمدار سفرهای انسانی دانست.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول