اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا:

حضور پررنگ پلیس در حاشیه 2 هزار مدرسه مورد هدف در کشور/ اعتیاد یواشکی وجود دارد

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با تاکید بر این مطلب که مدارس یکی از اولویت‌های پلیس است، گفت: امسال 2 هزار مدرسه در سطح کشور هدف‌گیری شده‌اند.

حضور پررنگ پلیس در حاشیه 2 هزار مدرسه مورد هدف در کشور/ اعتیاد یواشکی وجود دارد

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس،‌سردار محمد مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در رادیو گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش فارس که با توجه به بازگشایی مدارس و حضور احتمالی افراد پرخطر و خرده‌فروشان مواد مخدر در حاشیه مدارس، طرح پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا برای ایمن‌سازی محیط پیرامون مدارس چگونه است، اظهار داشت: یکی از اولویت‌های پلیس در برخورد با معضل اعتیاد و مواد مخدر، پاکسازی محیط‌های جوانان و نوجوانان است. 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با تاکید بر این مطلب که مدارس یکی از اولویت‌های پلیس است، گفت: با طرحی که از آبان ماه گذشته به مرحله اجرا درآمد اقدامات پلیس در حاشیه 500 مدرسه‌ای که اولویت‌دار بودند تشدید و پاکسازی کامل انجام شد. 

سردار زاهدیان اعلام کرد: در سال گذشته در طرح پاکسازی اطراف مدارس 1900 کیلو مواد مخدر کشف و ضبط شد؛ البته این بدین معنا نیست که توزیع مواد مخدر در مدارس به این سبک وجود دارد چرا که اولیاء به آموزش و پرورش و اولیای دانش‌آموزان توجه لازم را دارند و پلیس در تکمیل کار آنها برای جلوگیری از آسیب جوانان و نوجوانان پوشش‌های نیروی انتظامی را در حاشیه مدارس انجام خواهد داد. 

وی در پاسخ به پرسش دیگر فارس مبنی بر اینکه امسال چند مدرسه در این طرح جایگیری شده‌اند و حضور پلیس در اطراف مدارس محسوس است یا غیرمحسوس،‌ اظهار داشت: امسال 2 هزار مدرسه در سطح کشور هدف‌گیری شده‌اند؛ کار پلیس مبارزه با مواد مخدر ترکیبی است یعنی هم به صورت پوشش انتظامی آشکار ظاهر میشود تا احساس امنیت برای مردم ایجاد شود و هم در نقاطی که ضرورت داشته باشد برای انجام کار اطلاعاتی به صورت نامحسوس عمل می‌کند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا به سابقه سنواتی کشور در امر مبارزه با مواد مخدر پرداخت و تصریح کرد: طی سال‌های گذشته اقدامات خوبی از طریق مراجع انتظامی، امنیتی و قضایی صورت گرفته است. 

وی به درآمد حاصل از قاچاق مواد مخدر پرداخت و گفت: قاچاق مواد مخدر یک فعل اقتصادی است و درآمدزایی چشم‌گیری را دارد؛ با توجه به آ‌نکه ما در نقطه‌ای قرار داریم که بزرگترین قطب تولید مواد مخدر است و هر روز وضعیت تولید آن در افغانستان پیچیده‌تر می‌شود باید گفت که ما قربانی مصرف سایر مناطق شده‌ایم.

سردار زاهدیان تصریح کرد: تولید افغانستان که در گذشته تولید 185 تن مواد مخدر بود امروز به 9 هزار تن رسیده که البته براورد ما این است که تولید آن 11 هزار تن است؛ ماده مخدری که در مزرعه 7 الی 8 دلار فروخته می‌شود در کشوری مثل انگلیس 30 هزار دلار خرید و فروش می‌شود و تمام اینها حاکی از درآمدزایی آن است. 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا به اقدامات ایران برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور پرداخت و اعلام کرد: بخش عمده‌ای از مرز را دیوار کشیده و کانال زده‌ایم و هزینه سرسام‌آوری را برای جلوگیری از ورود مواد خرج می‌کنیم؛ امروز از مرز دریایی مواد را ترانزیت می‌کنند؛ از اقیانوس هند، خلیج فارس، دریای عمان؛ یک روز با کاروان نظامی مواد منتقل می‌کنند؛ یک روز جاسازی می‌کنند و فرصت دیگری برای عبور از مرز از پاراگلایدر یا منجنیق استفاده می‌کنند که این پیچیدگی‌های امر مبارزه با مواد مخدر را آشکار می‌سازد. 

این مقام ارشد نیروی انتظامی تصریح کرد: امروز 72 درصد کشفیات پلیس مبارزه با مواد مخدر از طریق کار اطلاعاتی انجام می‌شود و این سازمان‌یافتگی شبکه‌های قاچاق را نشان می‌دهد؛ البته باید گفت که بخشی از درآمد این شبکه‌های قاچاق خرج جریان‌های افراطی از جمله داعش، تکفیری و سرویس‌های اطلاعاتی آنها می‌شود. 

سردار زاهدیان با تاکید بر این مطلب که هیچ کشوری مثل ایران تاکنون چنین کشفیات خارق‌العاده‌ای در خصوص مواد مخدر نداشته است، گفت: جمهوری اسلامی ایران با برنامه‌ریزی کامل در این مسیر عمل می‌کند؛ 3754 شهید و 12000 جانباز در این راه صرف انقلاب شده است و این نشان دهنده پایداری کشور ما در مقابل خدعه و نیرنگ قاچاقچیان است. 

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص افزایش میزان کشفیات مواد مخدر و رابطه آن با میزان مصرف در کشور، اعلام کرد: مصرف مواد در کشور شاید اضافه نشده باشد اما مصارف پرخطر افزایش یافته است؛ مخاطراتی که مواد پرخطر و اقدامات پرخطر برای جامعه داشته است به گونه‌ای است که می‌توان گفت که امنیت عمومی را به مخاطره می‌اندازد چرا که کسی که شیشه‌ یا مواد توان‌افزا مصرف کرده است به پرخاشگری و جرائم خشن می‌پردازد به گونه‌ای که امنیت عمومی را دچار خدشه می‌کند. 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در پاسخ به پرسش دیگر فارس درخصوص اینکه آیا کاهش سن ابتلا به مواد مخدر تایید می‌شود یا نه و همچنین در کدام مواد افزایش مصرف را داشته‌ایم کاهش سن  ابتلا به مواد مخدر را داشته‌ایم و افزایش موادی مانند گل؛ همچنین در فضای مجازی درخصوص فروش مواد مخدر همچون گل کنترل‌هایی را داشته ایم و با توزیع‌کنندگان‌ و تبلیغ‌کنندگان مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها برخورد کرده‌ایم؛ شبکه‌های متعددی نیز بوده‌اند که با آنها برخورد لازم صورت گرفته است؛ همچنین مرکز اطلاعاتی در فضای مجازی ایجاد کرده‌ایم تا بتوان با هر نوع فروش و تبلیغ مواد مخدر برخورد کرد. 

سردار زاهدیان به علائم مصرف مواد مخدر پرداخت و گفت: به واسطه مصرف مواد مخدر تغییراتی در رفتار افراد  به وقوع می‌پیوندد؛ پرخوابی، بی‌خوابی در شب و خواب‌آلودگی در روز، به هم ریختن دقت و تمرکز، افزایش ضربان قلب و نبض و تحرکات عصبی و تفاوت آشکار در مدل زندگی فرد نسبت به ریتم زندگی گذشته از یک طرف و گم شدن وسایل و پول‌های موجود در خانه در مراحل بعدی از جمله عواملی است که نشان‌دهنده اعتیاد افراد است. 

وی به تاثیر گروه همسالان پرداخت و گفت: باید افرادی که با آنها ارتباط داریم و همچنین گروه دوستان و همسالان فرزندانمان را تحت پایش قرار دهیم و انتخابی درست داشته باشیم تا افراد همراه فرزندان‌مان سالم باشند. 

این مقام ارشد ناجا در پاسخ به سوالی درخصوص اعتیاد یواشکی که در زیر پوست آرایشگاه‌های زنانه و مردانه و باشگاه‌های ورزشی به بهانه لاغری و چاقی در حال گسترش است اعلام کرد: رو به افزایش بودن این موضوع شاید با واقعیت امر تطبیقی نداشته باشد اما باید گفت این واقعیت وجود دارد. 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا تصریح کرد: به دلیل سودجویی و سوداگری برخی افراد این موضوع اتفاق افتاده و وجود این مطلب تایید می‌شود؛ ما به مردم توصیه می‌کنیم که فریب تبلیغات اغواکننده درخصوص مصرف شیشه به جهت لاغری یا استفاده از قرص‌های روان‌گردان نخورند؛ اگرچه شاید در ابتدای مصرف چنین به نظر برسد که مصرف این مواد در جهت لاغری تاثیر داشته اما باید گفت بعد از مدتی سیستم فیزیولوژیک فرد را دچار اختلال می‌کند و فرد وابسته به مواد مخدر می‌شود. 

وی گفت: پلیس مبارزه با مواد  مخدر با همکاری پلیس نظارت بر اماکن عمومی بر آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های بدنی نظارت کامل دارد و هرگونه گزارشی را در کمترین زمان پیگیری می‌کند. 

سردار زاهدیان تصریح کرد: در مراکزی که مجوز فعالیت دارند کمتر چنین مواردی مشاهده می‌شود؛ در آرایشگاه‌ها که در هر خانه‌ای دائر شده یا در مواردی که افراد به صورت گردشی کار می‌کنند چنین مواردی گزارش شده که این بخش پنهان، کار را سخت کرده است. 

این مقام ارشد ناجا در پاسخ به سوالی درخصوص دسترسی آسان به مواد مخدر گفت: در نقاط مختلف شهر متناسب با وضعیت آن بروز و ظهور جرم متفاوت است؛ در مناطق حاشیه‌نشین بروز جرائم را بیشتر داریم چرا که هر کاری زیرساخت خود را دارد و برخی زیرساخت‌ها در این مناطق فراهم نشده است. 

وی با تاکید بر این مطلب که پلیس مبارزه با مواد مخدر سه درصد افزایش دستگیری داشته است، افزود: در تهران روزانه جمعیت قابل توجهی از معتادان و خرده‌فروشان جمع‌آوری شده و تحویل مراجع قضایی می‌شوند؛ در برخی مناطق پلیس مجبور است 4 تا 5 بار در روز امر پاکسازی اتوبان‌ها را از معتادان پرخطر و متجاهر انجام دهد اما باید گفت مراکز نگهداری و درمان معتادان دوره‌ای سه ماه دارد و بعد از رهاسازی آنها دوباره همان افراد به جای قبلی خود بازمی‌گردند؛ چرا که چرخه درمان و کارآفرینی ما خوب عمل نکرده و درست پیگیری نشده است که این مطلب مطالبه پلیس هم است. 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا تاکید کرد: ما به عنوان پلیس دوست نداریم که معتاد متجاهر در خیابان باشد چرا که سرقت خرد، زروگیری و جرائم خرد و کلان را افزایش می‌دهد؛ اگر معتاد هم در خانه باشد به ضرب و شتم و افزایش فحشا و کودک کار کمک می‌کند. 

وی به تعداد معتادان تهران پرداخت و گفت: 18 تا 20 هزار معتاد در تهران داریم که ظرفیت ما برای نگهداری آنها 8500 نفر است و این باعث می‌شد که ما معتادان را زیاد در معابر و خیابان‌ها ببینیم و فکر کنیم که تعدادشان افزایش یافته است و باعث شود که احساس عدم امنیت برای شهروندان به وقوع بپیوندد؛ احساسی که بدتر از ناامنی است. 

سردار زاهدیان به مقوله پیشگیری اشاره و تصریح کرد: امروز پلیس مبارزه با مواد مخدر درخصوص پیشگیری نیز قدم برداشته و مراکز مشاوره،‌مددکاری و آموزش این پلیس با 4 هدف در 4 محیط در حال فعالیت است؛ خانواده، محلات، مراکز آموزش و مراکز کار از جمله 4 محیطی است که آموزش همگانی را در آن دنبال می‌کنیم؛ همچنین افرادی که درگیر اعتیاد هستند را در مراکز آموزش و درمان خود راهنمایی و هدایت می‌کنیم. 

این مقام ارشد ناجا با انتقاد از به نمایش گذاشتن آسیب‌ها در فیلم‌های سینمایی و تبلیغاتی گفت: در گذشته کشیدن سیگار را در فیلم‌ها نمایش نمی‌دادند اما امروز در تولیدات سینمایی مصرف سیگار را بی‌محابا نشان می‌دهند و در جاهایی نیز ناخواسته به تبلیغ آن می‌پردازند و این نگران کننده است چرا که ما خودمان آسیب را تولید می‌کنیم. 

وی با تقدیر از عملکرد آموزش و پرورش در حوزه مبارزه با مواد مخدر،‌اظهارداشت: اگرچه هنوز در برخی‌ جاها عقب‌ماندگی داریم اما باید گفت در دانشگاه‌ها کار جدی با دانشجویان انجام نداده‌ایم؛ درصد کارگران معتاد نیز چشم‌گیر بوده است و باید یک بسته ویژه برای پیشگیری این قشر نیز تعریف شود. 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در پاسخ به سوالی درخصوص تاثیر قوانین در اجرای ماموریت‌ها و کاهش آسیب مواد مخدر اعلام کرد: اگرچه قانون فعلی نواقصی دارد اما اگر درست اجرا شود دامنه آسیب‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ باید گفت شاید زیرساخت‌های ما با نیازهای امروز اجرای قانون متناسب نیست؛ زندان‌ها و اردوگاه‌ها برای اجرای برنامه و هدف متناسب نبوده است. 

وی گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر تا به امروز اعتبارات 5 اردوگاه را تامین کرده و آ‌نها تا93-92  درصد پیشرفت کار داشته‌اند اما به دلیل برخی کمبودها راه نیفتاده‌اند از جمله مجوز استخدام نیروی انسانی؛ مثلا یک اردوگاه راه افتاده و 7500 نفر جای خالی دارد چرا که نتوانسته نیروی نگهبان را تامین کند. 

سردار زاهدیان درخصوص تاثیر قوانین موجود در حوزه مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: الحمدلله امروز در سطوح مختلف قوه قضاییه عزم بر پیگیری پرونده‌ها است؛ اخیرا یکی از قاچاقچیان با تبانی با یک متهم از جرم اصلی رهایی پیدا کرد و با ضمانت آزاد شد که بعد از پیگیری ما این موضوع روشن و فرد مورد نظر دوباره دستگیر شد. 

وی گفت: اشکالات در خیلی جاها بوده است ضعف در تشکیل پرونده یا در مرحله دادسرا که افراد مسیر پرونده را تغییر می‌دادند که در توافقی که با دادستان کل شد قرار شد احکام صادر شده به پلیس اطلاع داده شود تا اگر انحرافی در مسیر آن صورت گرفته شده باشد اطلاع‌رسانی شود. 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا درخصوص پرونده تمساح خلیج گفت: این پرونده در حال تکمیل است؛نفر دوم باند تمساح خلیج 2 ماه پیش دستگیر شده و انبار، دارایی‌ها و مرتبطین این قاچاقی بین‌المللی در حال شناسایی است؛ البته 10 نفر دیگر بعد از تمساح خلیج بوده‌اند که پیگیری می‌کنیم. 

وی درخصوص قیمت مواد مخدر گفت: در حوزه مواد مخدر افزایش شدید قیمت داشته‌ایم اما باید گفت که شبکه‌های قاچاق پویا بوده و خود را با شرایط تطبیق می‌دهند و سازمان یافته عمل می‌کنند. 

سردار زاهدیان با اعلام این مطلب که رشد مصرف مواد مخدر را در خانم‌ها داشته‌ایم در پاسخ به دیگر پرسش فارس درخصوص اینکه کدام ماده مخدر بیشتر مصرف را داشته است گفت: بیشترین مصرف مواد مخدر در کشور، تریاک است ولی شیوع گیاه گل در بین جوانان نگران کننده است چرا که نوع و شکل مصرف و دسترسی به آن راحت‌تر است. 

این مقام ارشد ناجا درخصوص مبارزه با پولشویی اعلام کرد: در آمدهای ناشی از مواد مخدر نامشروع است و برای تغییر ساختار آن اقدام به تطهیر پول می‌کنند؛ در بحث شناسایی و پیشگیری این منابع شناسایی شده‌اند و از پولشویی آنها جلوگیری شده؛ همچنین این موضوع را در شبکه‌های مهم و اساسی دنبال می‌کنیم. 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا درخصوص حذف اعدام قاچاقچیان گفت: جرائم افراد دسته‌بندی می‌شود و براساس تعدد جرم، سرشبکه بودن و اقدامات مسلحانه افراد مشمول اعدام می‌شوند؛ عناصری که ناخواسته و ناآگاه و برای بار اول اقدام کرده باشند تخفیف شامل‌شان می‌شود؛ اگرچه باید گفت در بازنگری قانون این موضوع در سیکل بررسی خواهد شد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول