اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تظاهرات راست‌گرایان آلمانی علیه پناهجویان/ ماس: نژادپرستی را تحمل نمی‌کنیم

در پی تظاهرات روز گذشته راست‌گرایان افراطی در شرق آلمان، وزیر خارجه این کشور خواستار اقدام قاطع در زمینه مقابله با نژادپرستی و بیگانه‌ستیزی در این کشور شد.

تظاهرات راست‌گرایان آلمانی علیه پناهجویان/ ماس: نژادپرستی را تحمل نمی‌کنیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با گذشت حدود یک هفته از کشته شدن جوان ۳۵ ساله آلمانی که تظاهرات اعتراضی را در شهر «کمنیتس» واقع در شرق آلمان به دنبال داشت،  روز شنبه بیش از هزار و ۲۰۰ نفر از نیروهای پلیس برای کنترل تظاهرات دیگری به این شهر اعزام شدند. یک تبعه عراقی و یک تبعه سوری در ارتباط با قتل جوان آلمانی دستگیر شده‌اند.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، مقامات اعلام کردند که این نگرانی وجود دارد که این تظاهرات که حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر را  جذب کرده بود، تهدیدی برای امنیت عمومی باشد. ضمن اینکه حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر هم قصد داشتند با مسدود کردن مسیر گروه اول، مخالفت خود را با برگزاری چنین تظاهراتی اعلام کنند.

پلیس این شهر به راست‌گرایان فرمان داد که از تجمع اعتراضی علیه حضور پناهجویان در آلمان صرف‌نظر کرده و خیابان‌ها را ترک کنند.با این حال با فرا رسیدن شب، هیچکدام از دو طرف خیابان‌ها را ترک نکردند به همین دلیل پلیس با استفاده از ماشین آب‌پاش سعی کرد تا آنها را متفرق کند.

پلیس در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «یگان‌های ما در آن زمان ناچار به توسل به خشونت شدند ما درخواست خود را تکرار کردیم و همچنان کوشیدیم که از خشونت اجتناب کنیم.» راست‌گرایان خشمگین افراطی پلیس را متهم می‌کردند که در تامین امنیت آنها ناتوان است.

براساس این گزارش، واقعه اخیر درکمنیتس را می‌توان جرقه‌ای برای حمله به اتباع خارجی در دیگر نقاط کشور تعبیر کرد. تظاهرات راست‌گرایان را حزب افراط‌گرای آلترناتیو برای آلمان  (AFD) و جنبش پوپولیسیتی پگیدا سازماندهی کرده بودند. سازماندهندگان این تظاهرات از آن به عنوان «راهپیمایی عزاداری» یاد کرده‌اند و حاضرین هم علاوه بر پرچم آلمان، تصاویری از افرادی را با خود حمل می‌کردند که گفته می‌شد، قربانی حضور پناهجویان در آلمان هستند.

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در پی تحولات اخیر در کمنیتس به نشریه آلمانی «بیلد‌آم‌ زونتاگ» گفت که آلمان باید با نژادپرستی مبارزه و از دموکراسی محافظت کند. وی همچنین درباره بیگانه‌ستیزی و نژادپرستی در کشورش هشدار داده است.

وزیر خارجه آلمان در این مورد گفت: «متاسفانه یک راحت‌طلبی در جامعه ما گسترش داشته است که باید بر آن غلبه کنیم ما باید از روی مبل بلند شویم و حرف بزنیم. دوران این کمای فکری باید پایان یابد.ما نیازی نمی‌دیدیم که با آن مبارزه کنیم و گاهی حتی اجازه دادیم این اقدامات صورت بگیرند. اگر امروزه در خیابان‌های ما سلام هیتلری دیده شود، ننگی برای کشور ما خواهد بود.»

این مقام آلمانی افزود: «ما باید در برابر راست‌گرایان افراطی بایستیم.نمی‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم. ما باید از نازی‌ها و یهودستیزها روی خود را برگردانیم. تنها در این صورت است که اعتبار آلمان به دست جنایتکاران بیگانه‌هراسان از بین نمی‌رود.»

وزیر خارجه آلمان همچنین گفت که همکاران اروپایی او چندین‌بار از وی درباره تظاهرات در کمنیتس پرسیده‌اند. به عبارتی زمانی که صحبت از نژادپرستی و بیگانه‌ستیزی می‌شود، آلمان با انتقادات خاصی مواجه است.

«کاترینا بارلی»  وزیر دادگستری آلمان با اشاره به تحقیقاتی که در مورد این تظاهرات صورت گرفته است گفت: «ما نفوذ راست‌گرایان افراطی را در جامعه خود تحمل نمی‌کنیم.»این موضع‌گیری وزیر دادگستری پس از آن صورت گرفت که در جریان تظاهرات‌ها مواردی از سلام هیتلری دیده شد.

هفته گذشته افراط‌گرایان راست گرا در اعتراض به چاقو کشی میان یک فرد آلمانی و دو نفر دیگر که گفته می‌شود سوری و عراقی بودند به خیابانهای کمنیتس آمده و شعارهای نژادپرستانه سردادند. به دنبال این تظاهرات معترضان چپ گرا در مخالفت با این افراد به مقابله با شعارهای نژادپرستانه آنها پرداختند.

سخنگوی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان اقدامات نژادپرستان را محکوم کرد و گفت که آلمان این موارد را تحمل نخواهد کرد.

افراطگرایان آلمانی تلاش می‌کنند با ایجاد درگیری با پناهجویان آنها را عامل ناامنی و ناهنجاری معرفی کنند تا از این طریق بر سیاستهای دولت آلمان در زمینه پذیرش پناهجویان تاثیر بگذارند.

انتهای‌پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول