اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دادستان جیرفت خبر داد

کشف 14 شیء عتیقه با قدمت 5 هزار سال در جیرفت

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت از کشف ۱۴ شیء عتیقه در این شهرستان خبر داد و گفت: اشیای کشف شده مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد است.

کشف 14 شیء عتیقه با قدمت 5 هزار سال در جیرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حسین سلامی با تاکید بر اینکه دستگاه قضائی با تمام قدرت با قاچاقچیان اشیاء عتیقه برخورد خواهد کرد، اظهار داشت: پس از انجام یکسری اقدامات اطلاعاتی از سوی اطلاعات سپاه جیرفت، مشخص شد قاچاقچیان عتیقه قصد مبادله یک محموله میلیاردی عتیقه را دارند.

وی افزود: بلافاصله دادستانی رسیدگی به موضوع و جلوگیری از انتقال اشیای عتیقه را در دستور کار قرار داد و دستورات قضائی لازم صادر شد و تیمی از نیروهای اطلاعات سپاه به منطقه که واقع در یکی از روستاهای کوهستانی و ییلاقی شهرستان جیرفت بود اعزام شدند.

دادستان جیرفت عنوان کرد: در این عملیات تعداد ۱۴ شی عتیقه مربوط به عصر هزاره سوم قبل از میلاد کشف و ضبط شد و قاچاقچیان اشیای عتیقه با توجه به کوهستانی بودن و صعب‌العبور بودن منطقه اقدام به فرار می‌کنند.

سلامی با بیان اینکه شناسایی و دستگیری متهمان به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است، افزود: از این تعداد اشیاء کشف شده بنا بر نظر کارشناس میراث فرهنگی در شهرستان جیرفت اصالت هشت شی عتیقه تایید و قدمت آنها مشخص و اصالت و قدمت تعداد ۶ شی دیگر مشکوک اعلام شد و جهت بررسی دقیق‌تر به کارشناسان میراث فرهنگی استان ارسال شده‌اند.

این مقام قضائی در رابطه با مشخصات اشیای کشف شده است، گفت: در بین اشیای کشف شده مواردی از جمله تیغه هلالی شکل داس، سر پیکان فلزی، درفش مفرغی، حلقه مفرغی، شی سپری شکل فلزی، شی فلزی سه قمتی، دکمه سنگی، شی فلزی مخروطی شکل مشاهده می‌شود.

وی گفت: کشف این‌گونه اموال فرهنگی و اشیاء تاریخی در شهرستان جیرفت بیانگر تمدن و صبغه فرهنگ این منطقه است و محافظت از این میراث فرهنگی و تاریخی بر همگان لازم است.

به گزارش فارس، این سومین کشف اشیاء عتیقه طی چند هفته گذشته در شهرستان جیرفت است که تاکنون جمعا ۲۸ قطعه شی عتیقه کشف و ضبط شده است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول