اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

دبیر علمی همایش روز ملی داروسازی ایران مطرح کرد

ضرورت راه اندازی مرکز دیده بانی علمی درحوزه بهداشتی و آرایشی

دبیر علمی همایش روز ملی داروسازی ایران گفت: با تقویت حضور داروسازان و همراهی دیگر مولفه ها می توانیم محصولات ایرانی را با تکیه بر این شعار که «حائز حداکثر کارآمدی و حداقل عوارض» است، به دنیا عرضه کنیم.

 ضرورت راه اندازی مرکز دیده بانی علمی درحوزه بهداشتی و آرایشی

عباس پرداختی، دبیر علمی همایش روز ملی داروسازی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس اظهار داشت: با توجه به دانشی که نزد داروسازان کشور در طول تحصیل دانشگاهی شکل می گیرد و ظرفتی که در صنعت آرایشی و بهداشتی وجود دارد، باید اذعان کنیم یکی از بهترین عرصه ها برای فعالیت داروسازان جوان، حوزه فرآورده های آرایشی و بهداشتی است که می تواند به ایجاد یکجهش بزرگ در این صنعت منجر شود

به گفته پرداختی، صنعت بهداشتی و آرایشی کشور، این ظرفیت را دارا است که برای ده برابر داروسازان فعلی، اشتغالزایی کند و کشور را به مرکز تولید و صادرات این فرآورده ها تبدیل کند، البته به شرط اینکه به صورت علمی و با رویکرد صادرات محور به آن نگاه شود. 

این استاد تمام دانشگاه های علوم پزشکی ادامه داد: کشور ما بر اساس آمارهای موجود، یکی از پر مصرف کشورهای دنیا در حوزه فرآورده های بهداشتی و آرایشی است و این موضوع از یک لحاظ برای کشور ما می تواند تهدید تلقی شود ولی از منظر دیگری می تواند فرصت منحصر به فردی باشد و اینکه ما به کدام سمت سوق پیدا کنیم، بستگی به هوشمندی ما و سیاستگذاران این عرصه دارد که چگونه بتوانند این فضا را مدیریت کنند.

دبیر علمی همایش روز ملی داروسازی ایران افزود: البته آنچه که رنج آور است، این است که حدود پنجاه درصد فرآورده های خارجی که در بازار ایران عرضه می شوند، غیر اصیل هستند و این یک خطر جدی برای سلامت جامعه محسوب شده و ضمنا سبب درهم شکسته شدن نگاه بین المللی به بازار ایران و حتی کالای ایرانی می شود.

وی تصریح کرد: در همایش روز ملی داروسازی ایران، بمدت سه روز استاید و پیشکسوتان این حوزه گردهم آمده اند تا فرصت استثنایی را فراهم کنند که ضمن تقویت توانمندی ها برای حضور اثربخش تر داروسازان در عرصه بهداشتی و آرایشی، موانع و دست اندازها را تحلیل و بررسی کنند.

به گفته پرداختی، اگر تلاش ها به صورت ادامه دار بر تقویت حضور داروسازان در این صنعت  با محوریت افزایش ایمنی فرآورده های بهداشتی و آرایشی متمرکز شود، شاهد روزی خواهیم بود که کشورمان تولیدکننده سهم بزرگی از بازار کشورهای دنیا باشیم و بتوانیم محصولات خودمان را با تکیه بر این شعار که «حائز حداکثر کارآمدی و حداقل عوارض» است، به دنیا عرضه کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: اینکه انجمن داروسازان ایران، با تیزبینی و هوشمندی این نیاز را درک کرده و متولی این موضوع شده و سازمان غذا و دارو، دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، ستاد فنآوری نانو ریاست جمهوری و همچنین صنف ، صنعت  و سایر مراکز در این همایش مشارکت کرده اند می تواند نوید بخش این باشد که همه نقش آفرینان این حوزه در این همایش گردهم آمده اند تا با هم افزایی، برای ریشه کنی مشکلات موجود، چاره اندیشی کنند.

وی در پایان تصریح کرد: یکی از پیشنهادات جدی این است که با توجه به کمبودها و خلاهای موجود، یک مجموعه دیده بان علمی به مرکزیت سازمان غذا و دارو راه اندازی شود و این مرکز نقش دیده بانی عملی در این حوزه را برعهده بگیرد تا کشورمان از دستاوردهای علمی روز دنیا، عقب نگهداشته نشود. ضمن اینکه این مرکز می تواند زمینه لازم برای اینکه قوانین کشور دائما بروز رسانی شده و با سایر کشورها هم تراز شود را نیز فراهم کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول