اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سفیر روسیه در لبنان خبر داد

تشکیل کمیته روسی-لبنانی برای بازگشت آوارگان سوریه

سفیر روسیه در لبنان از توافق برای تشکیل کمیته لبنانی-روسی با هدف همکاری در پرونده بازگشت آوارگان خبر داد و گفت، مسکو حامی بهبود روابط میان دمشق و بیروت است.

تشکیل کمیته روسی-لبنانی برای بازگشت آوارگان سوریه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «الکساندر زاسپکین» سفیر روسیه در لبنان پس از دو ماه تعطیلات به لبنان بازگشت و برنامه کاری خود را از سر گرفت؛ برنامه‌ای که پرونده بازگشت آوارگان سوری در رأس آن قرار دارد.

زاسپکین درباره این طرح به روزنامه «الجمهوریه» گفت طرح روسیه برای بازگشت آوارگان سوری «عملیاتی و راهبردی» است و کمیته هماهنگی مربوط به این پرونده، نشست‌های گسترده‌ای در مسکو داشته که نمایندگانی از وزارت خارجه، کشور، صنعت و اقتصاد در آن شرکت کرده‌اند.

وی افزود عملکرد این کمیته شامل کمک به سوریه برای بازسازی بیمارستان‌ها و زیرساخت‌ها و بهبود اوضاع مکان‌های امن است، موضوعی که بازگشت آوارگان را تسهیل  و شرایط مناسب برای آنها را فراهم می‌کند. با کشورهای همسایه سوریه از لبنان گرفته تا ترکیه و اردن در راستای تکمیل شرایط بازگشت آوارگان رایزنی می‌شود اما سوریه، طرف اصلی برای اتخاذ تصیم‌های لازم در این رابطه است و موسکو عامل کمکی به این کشور.

زاسپکین از توافق برای تشکیل کمیته لبنانی-روسی با هدف همکاری در پرونده بازگشت آوارگان خبر داد و گفت: ارتباط با «عباس ابراهیم» رئیس امنیت عمومی لبنان و دیگران ادامه دارد؛ من بخش سیاسی برای هماهنگی با دولت لبنان را بر عهده خواهم داشت و وابسته نظامی ، بخش امنیتی آن را عهده‌دار می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد آوارگانی که به کشور خود برمی‌گردند به شرایط بستگی دارد ، اگر غرب در این مسأله با ما همکاری کند امور تسهیل خواهد شد اما با کمال تأسف تا کنون به جای تسهیل امور، سنگ‌اندازی کرده‌اند. شرایط هر چه باشد ما به کار خود برای بازگشت آوارگان ادامه خواهیم داد و تسلیم هیچ فشاری در این زمینه نمی‌شویم. کمیته روسی ویژه استقبال از آوارگان که در سوریه است به صورت روزانه اطلاعاتی درباره شرایط روستاها و شهرهایی که پیش‌بینی می‌شود آوارگان به آنجا برگردند، دریافت می‌کنند و مناطق امن در حال افزایش است.

روابط میان روسیه و سوریه

زاسپکین همچنین بر ضرورت ارتباط مستقیم میان دو کشور لبنان و سوریه تأکید کرد و گفت: عملی شدن این موضوع به بازگشت بهتر و سریعتر آوارگان کمک می‌کند، ما به این ارتباط البته بدون اعمال فشار تشویق می‌کنیم زیرا ما ویژگی وضعیت لبنان را می‌دانیم و آگاه هستیم که موضعی واحد در قبال روابط با سوریه در لبنان وجود ندارد، مسکو معتقد است گشایش در روابط بیروت با دمشق باید برگرفته از اراده لبنان و تفاهم میان دو طرف باشد.

وی در خصوص سفر اخیر «جبران باسیل» وزیر خارجه دولت پیشبرد امور و «طلال ارسلان» رئیس حزب «التقدمی الاشتراکی» به روسیه اعلام کرد: عموم ارتباط‌ها میان ما و طرف‌های لبنانی «عادی» است و این اولین بار نیست که آنها به روسیه سفر می‌کنند و استقبال ما از این مقامات امری طبیعی است.

تأخیر در تشکیل دولت لبنان

زاسپکین درباره به تعویق افتادن تشکیل دولت جدید لبنان گفت: ما به تشکیل دولت توجه داریم، با تمامی طرف‌های مذکور در این رابطه صحبت و بر حصول راه‌حل‌ها تشویق می‌کنیم، معتقدیم که تشکیل دولت بر اساس مشارکت گسترده، بهترین گزینه است و «میشل عون، نبیه بری و سعد الحریری» مثلث سیاسی خوبی برای لبنان هستند و همکاری آنها مفید خواهد بود.  

وی ادامه داد برخی طرف‌های خارجی هستند که دوستان و دشمنانی در لبنان دارند اما روسیه از جانبداری از طرفی خاص علیه طرف دیگر در لبنان پرهیز می‌کند و روابطی متوازن با تمام احزاب سیاسی دارد .

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول