اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

محمد‌خانی در همایش تخصصی «دین زاو»:

هر مخاطب می‌تواند یک رسانه قدرتمند باشد/ مردم و رسانه‌ها مکمل یکدیگرند

عبدالمطهر محمدخانی با اشاره به فعالیت‌های گسترده کاربران در شبکه‌های مجازی گفت: هر یک از افراد جامعه ما به یک رسانه قدرتمند تبدیل شده‌اند که می‌توانند جهان پیرامون خود را تغییر دهند.

هر مخاطب می‌تواند یک رسانه قدرتمند باشد/ مردم و رسانه‌ها مکمل یکدیگرند

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس عبدالمطهر محمدخانی فعال رسانه‌ای در سومین همایش تخصصی دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی «دین زاو» که امروز چهارشنبه هفتم شهریورماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد،  با اشاره به تعریف فعال رسانه‌ای گفت: این روزها دیگر فقط روزنامه‌نگاران و خبرنگاران فعالان رسانه ای نیستند بلکه هر فردی که سعی می‌کند با استفاده از ابزارهای ارتباطی فضای مجازی پیامی را انتقال دهد فعال رسانه‌ای محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اگر مخاطب را همچون چراغ و رسانه‌ها را  مانند مدار اکترونیکی در نظر بگیریم، رسانه‌ها با دادن اطلاعات به مخاطبان آگاهی می‌بخشند، همانند مداری که با انتقال جریان برق چراغ را روشن می‌‌کند.

محمدخانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه رسانه‌ها در دور جدید به جای نظرسنجی از مخاطبان به دنبال اثرسنجی پیام خود هستند ، تصریح کرد: امروز با استقلالی که مخاطب از رسانه‌ها  پیدا کرده اگر اطلاعات ن به مخاطب داده شود، وی در مقابل رسانه‌ها گارد گرفته و حالت عدم پذیرش را انتخاب می‌کند و یا برعکس اطلاعات داده شده، تصمیم‌گیری و اقدام می‌کند. به عنوان مثال زمانی که رسانه‌ای سابقه ارائه اطلاعات غیرصحیح دارد وقتی به عموم اعلام می‌کند در مواقع افزایش قیمت سکه از خرید آن جلوگیری کنید، مردم بیشتر به خرید سکه روی می‌آورند.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به انتخابات‌های ادوار ریاست جمهوری اظهار داشت: بسیاری از رسانه‌ها در ایام انتخابات تلاش می‌کنندبا پایین آوردن وجه شخصیتی کاندیداها از رأی آوردن آنها جلوگیری کنند اما گاهی کاملا برعکس، مردم بیشتر به انتخاب کاندیدای موردنظرشان گرایش پیدا کردند. این به بدین معناست که مردم لزوما پیام رسانه‌ها را باور ندارند.

محمدخانی با توجه به سیر تحولی مخاطبان و رسانه‌ها گفت: زمانی که تلویزیون برای نخستین‌بار در اختیار مخاطب قرار گرفت، آنها با تعجب زوایای آن را بررسی می‌کردند؛ چراکه هیچ شناختی از این وسیله نداشتند. اما به مرور زمان رسانه‌ها توانستند در میان مردم جایگاه خود را تثبیت کنند و تبدیل به منابع اطلاعاتی مورد نیاز آنها شوند.

وی در ادامه گفت: در سال‌های اخیر، مردم از وابستگی به رسانه‌ها تغییر وضعیت دادند و تبدیل به شهروند خبرنگار شدند، به گونه‌ای که هر مخاطب در رشد رسانه‌ها و انتشار اطلاعات سهم قابل توجهی دارد.

محمدخانی با اشاره به اینکه امروز مردم دیگر مخاطب وابسته به رسانه‌ها نیستند، گفت: امروز مردم تبدیل به شهروند رسانه‌ای شده‌اند که می‌توانند خبری را تولید کرده و به صورت گسترده در فضای مجازی نشر دهند و توجه مسئولان را به محتوای تولیدی خود جلب کرده به طوری که مسئولان درصدد پاسخگویی برآیند.

وی اظهار داشت: امروزه با چراغی مواجه هستیم که بعضاً خودش بدون اتصال به مدار قبلی روشن است و حتی می‌تواند جریان برق را به سیم‌ها منتقل کند،  به عبارت دیگر مخاطبان امروزه خود جریان‌ساز هستند و می‌توانند به تنهایی قدرتمند‌تر از رسانه‌های مستقل عمل کنند.

محمدخانی همچنین با اشاره به خط خبری گذشته، افزود: در جامعه کنونی، فضای ابری ایجاد شده که می‌تواند اطلاعاتی را به شما منتقل کند که بدون نیاز به منبع موثق آن را باور کنید، در صورتیکه در گذشته خط خبری ثابتی وجود داشت که تمام افراد با بررسی منبع خبر بر صحت آن مهر تأیید می‌زدند.

وی با بیان اینکه هر یک از افراد جامعه ما به یک رسانه قدرتمند تبدیل شده‌اند که می‌توانند جهان پیرامون خود را تغییر دهند، گفت: شهید حججی با شهادت عزتمندانه خود یک موج رسانه‌ای قوی در جامعه به راه انداخت که حتی رسانه‌های مستقل در طی فعالیت‌های یک ساله قادر به راه‌اندازی چنین موجی قوی در جامعه نیستند.

این فعال رسانه‌ای در خاتمه اظهار داشت: فضای مجازی خط خبری تعاملی را در اختیار مخاطبان قرار داده است که این قابلیت همان کامنت یا نظردهی زیر هر پست است که همین قابلیت باعث شده افراد هم در پذیرش اطلاعات توسط عموم نقش داشته و نظر شخصی خود را در رابطه با موضوعات خبری نشر دهند؛ لذا این قابلیت نوین تنها ابزاری است که می تواند جهان و جامعه پیرامون ما را دستخوش تغییرات مثبت و تحول نهایی کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول