اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

امامی در همایش تخصصی «دین‌زاو»:

«صنعت تبلیغات» مهم‌ترین ابزار رسانه برای مدیریت افکار عمومی است

یک کارشناس افکار عمومی با اشاره به نقش رسانه در مدیریت افکار عمومی در جامعه گفت: تبلیغات یکی از ابزارهای مهم در رسانه است که می‌تواند زیبا را زشت و زشت را زیبا جلوه دهد.

«صنعت تبلیغات» مهم‌ترین ابزار رسانه برای مدیریت افکار عمومی  است

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری فارس، حامد امامی مهندس افکار عمومی در سومین همایش تخصصی دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی «دین زاو» که صبح امروز (چهارشنبه هفتم شهریورماه) در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد،  با اشاره به زندگی کنونی در دنیای مدرن، نقش رسانه در مدیریت افکار عمومی را بی‌بدیل دانست و اظهار داشت: مهم‌ترین ابزار رسانه برای مدیریت افکار عمومی در دنیای مدرن، صنعت تبلیغات است که دست‌اندرکاران در این عرصه می‌کوشند  تا با بهره‌مندی از ترفندهای مختلف، محتوای مورد نظر خود را به مخاطبین القا کنند.

وی در ادامه با اشاره به تاریخچه ظهور فضای مجازی و حجم گسترده کاربران آن افزود: تاریخچه ظهور و بروز فضای مجازی مختص به امروز و دیروز نیست، بلکه برای نخستین بار در سال ۱۹۸۹ ایجاد شد و  اولین استفاده از این ابزار تبادل اطلاعات در کمترین زمان ممکن در رخدادهای جنگی بود.

امامی بیان داشت: یکی از نیازهای اساسی ما در فضای رسانه ای قابلیت انتشار اطلاعات است که در گذشته این امکان وجود نداشت، اما امروز به واسطه استفاده از فضای مجازی این زمینه برای تمام مخاطبان در سنین مختلف فراهم شده که آن‌ها بتوانند افکار و نظرات خود را به اشتراک بگذارند.

وی با بیان اینکه همه ما به نوعی فعال سایبری هستیم، گفت: میزان فعالیت مخاطبان در فضای رسانه‌ای و مجازی متفاوت است، در حقیقت فعالیت عموم در مقایسه با دستگاه های قدرتمند بسیار ناچیز به حساب می‌آید؛ چرا که این دستگاه‌های قدرتمند با استفاده از فضایی که هزینه آن را مخاطبان پرداخت می‌کنند،  تمام محتوای دلخواه خود را مهندسی کرده و مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این مهندس افکار عمومی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین روش‌های جذب برگشت‌ناپذیر مخاطبین تشرح دوپامین می‌باشد، گفت: بسیاری از شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای طراحی شده اند که میزان ترشح دوپامین و میزان مراجعه فرد به محصول مورد نظر را افزایش داده است؛  به گونه‌ای که فرد به شدت به شبکه‌های مجازی احساس وابستگی می‌کند.

وی در ادامه با توجه به اینکه هر پیام که به دست ما می‌رسد از چهار بخش« اسلوگن» به معنای پیام محوری، «تکنیک‌های اغنایی» به معنای تضمین تأثیر پیام به مخاطب، «سخت افزار» به معنای تغییر یا مهندسی محتوا به شکلی که مدنظر تولیدکننده است و در آخر«چاشنی‌ها» که محتوا را جذاب می‌کنند، هستند، گفت: اولین اقدام ما در هنگام رویارویی با پیام‌هایی که به دستمان می‌رسد، تفکر نسبت به این موضوع است که این پیام توسط چه کسانی ساخته و پرداخته شده است؟! در نظر گرفتن جواب این سؤال کمک می‌کند تا ما به عنوان یک مصرف‌کننده  بتوانیم میزان آسیب‌های ناشی از استفاده‌های ناصحیح از فضای مجازی را کاهش دهیم.

امامی همچنین  با اشاره به بازی‌های رایانه‌ای نسل امروز گفت: این بازی‌ها در کمال اینکه ساده به نظر می‌رسند، توانسته‌اند بیشترین زمان از نسل امروز را به خود اختصاص دهند که در حد خود اعتیاد بزرگی محسوب می‌شود، در حقیقت در پشت پرده این بازی‌ها نوعی جهت‌دهی به افکار نوجوان است.

وی با اشاره به حجم گسترده تبادل اطلاعات در فضای مجازی گفت: نباید بدون شناخت و آگاهی نسبت به کارکردهای فضای مجازی در انتشار  پیام‌هایی که نمی‌دانیم از کجا و به چه منظور به دست ما رسیده تعجیل کنیم.

این مهندس افکار عمومی همچنین با توجه به نقش تأثیرگذار فضای رسانه بر باور و اعتقاد مخاطبان گفت: در هر ماه از سال که باشیم وقتی که صدای ربنای شجریان به گوشمان می‌رسد، ناخودآگاه اذهان ما به ماه رمضان و لحظه افطار سوق پیدا می کند، این بدین معنا است که رسانه توانسته کلیشه‌ها را جایگزین موضوعات اصلی کند. به عنوان مثال اگر ماه رمضان یک اصل و صدای ربنای شجریان یک کلیشه در نظر بگیریم، متوجه نقش اساسی رسانه‌ها می‌شویم که توانسته‌اند در هر ماه از سال با صدای ربنای شجریان ما را یاد ماه رمضان بیاندازند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول