اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

اظهارات برخی نمایندگان درباره گزارش کمیسیون صنایع

نباید کالای قاچاق را تطهیر کرد/ متأسفانه اطلاعات کافی به سامانه شناسایی و مبارزه با قاچاق کالا داده نشده است

برخی نمایندگان مجلس پس از قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره ریشه‌های قاچاق کالا و ارز اعلام کردند متأسفانه اطلاعات کافی به سامانه شناسایی و مبارزه با قاچاق کالا داده نشده است؛ چرا وزارت صمت در این خصوص مورد محاکمه قرار نمی‌گیرد.

نباید کالای قاچاق را تطهیر کرد/ متأسفانه اطلاعات کافی به سامانه شناسایی و مبارزه با قاچاق کالا داده نشده است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه) پارلمان در سخنانی با اشاره به قرائت گزارش کمیسیون صنایع ومعادن درباره ریشه‌های قاچاق کالا و ارز (توصیه‌های راهبردی، سیاستی و اصلاحات قانونی) اظهار داشت: قاچاق اصولا چرخه تولید در کشور مبدا را فعال می‌کند، براین اساس درآمدزایی، اشتغال، بهبود کیفیت تولید، مالیات بر سود و سایر دستاوردهای مفید برای آن کشور محسوب می شود، در مقابل کشوری که قاچاق به آن وارد می شود با بیکاری، خروج ارز، رونق دلالی، نابودی اطمینان به تولید داخلی مواجه می شود.

وی افزود: اگر جلوی واردات 25 میلیون دلار قاچاق به کشور گرفته شود سالانه یک میلیون و 250 هزار شغل ایجاد خواهد شد، بنابراین اگر بر اساس آمارهای منتشر شده 12 میلیارد دلار قاچاق به کشور وارد شود سالانه 650 هزار شغل در داخل کشور از بین می رود، رهبر انقلاب نیز در سخنان خود تاکید کردند قاچاق ضربه مهلکی به کشور می زند، به نظر می‌رسد مشکل اصلی در مبارزه با قاچاق عدم برخورد جدی است و هنوز باورمان نشده قاچاق یکی از ریشه های اصلی آسیب های اجتماعی است و زمینه فرار مالیاتی و پولشویی را رقم می زند.

مصری تصریح کرد: نباید کالای قاچاق را تطهیر کرد، چرا قاچاقچی کالایی را وارد می کند عیب محسوب می شود اما دستگاه اجرایی آن را بفروشد عیب نیست لذا باید همانند کشورهای دیگر این کالاها را معدوم کرد.

در ادامه حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس نیز در سخنانی با اشاره به گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره ریشه‌های قاچاق کالا و ارز (توصیه‌های راهبردی، سیاستی و اصلاحات قانونی) گفت: در این گزارش از منابع گزارشی دستگاه‌های مسئول اجرایی و دستگاه‌های نظارتی استفاده شده اما مطرح نشده که چه کسی باید برای 18 میلیون دلار ارز پاسخگو باشد و چه کسی باید مشکلات ارزی را حل کند، آیا رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی، رئیس جمهور، رئیس بانک مرکزی و یا معاونت آن که در حال حاضر در زندان است باید آن را بازگرداند؟ نقش مرکز پژوهش‌ها در گزارش‌های تهیه شده کجاست؟ متأسفانه مدتی است که هیچ آثاری از مرکز پژوهش ها در اینگونه مسائل دیده نمی‌شود این در حالی که تقاضا کردیم این گزارش‌ها به صورت کاغذی توزیع شود اما اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.

وی افزود: متأسفانه اطلاعات کافی به سامانه شناسایی و مبارزه با قاچاق کالا داده نشده است؛ چرا وزارت صمت در این خصوص مورد محاکمه قرار نمی‌گیرد؛ چرا کارت‌های بازرگانی ارائه نشد و از محرومان و افراد کم اطلاع سوء استفاده و کالاهایی را وارد کردند و مالیات را بر عهده کسانی گذاشتند که مال و اموالی ندارند؟ چرا هنوز فرار مالیاتی وجود دارد؟ چرا آیین‌نامه مالیاتی مبارزه با قاچاق کالا و ارز پس از دو سال تصویب تدوین نشده است؟ چرا شناسه رأی گیری انجام نشده است؟ چرا زمانی که گمرک 3 هزار ظروف کریستال و شیشه‌ای تحت عنوان شیشه خورده وارد کرده با آن برخوردی نشده است؛ متأسفانه  برای 800 تن الکل سفید گواهی صادرات صادر شده در حالی که در انبارهای تهران کشف می‌شود؛ چرا در این گزارش چنین تخلفاتی دیده نمی‌شود و اعلام جرم صورت نگرفته است.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: چرا سایت ثبت سفارش یک ساعت برای افراد خاصی باز می‌شود؛ متأسفانه قانون کارت سوخت علیرغم تصویب مجلس توسط وزارت نفت هنوز اجرا نشده است.

در ادامه حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل و زهک در مجلس نیز گفت: یک میلیارد دلار قاچاق به معنای از دست دادن هزاران فرصت شغلی است که اگر از قاچاق جلوگیری کنیم سالیانه یک میلیون تا یک و نیم میلیون شغل ایجاد می شود، اگر اراده وجود داشته باشد در ابعاد مختلف می‌توانیم اقداماتی داشته باشیم، قاچاق کالا علاوه بر لطمه به اقتصاد ملی باعث ورود کالای بی کیفیت به کشور شده و مشاغل را از بین می برد.

وی افزود: زیرساخت ها برای مبارزه با قاچاق کالا باید فراهم شود، چند دستگاه ایکس ری هزینه‌ای ندارد همچنین باید قانون اجرا شود چنانچه ورود قوه قضائیه به موضوع قاچاق تا حدود زیادی مشکلات را حل کرده است؛ باید هزینه قاچاق را برای قاچاقچیان بالا ببریم، در حال حاضر دانه درشت ها مشغول قاچاق هزاران تریلی کالا هستند اما کولبران تهدید می شوند که این موضوع تبدیل فرصت ها به تهدیدهاست.

در ادامه حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری نماینده بوشهر در مجلس نیز با اشاره به ریشه‌های قاچاق کالا و ارز، گفت: طی ۸۰ سال گذشته با یک قانون به مبارزه با قاچاق می‌رفتیم که البته این قانون در سال ۸۲ اصلاح شد و اکنون نیز خلاء قانونی نداریم، مشکل این است که قانون به درستی و کامل اجرا نمی‌شود، انتظار دارم مجلس نظارت جدی‌تری برای اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته باشد علاوه بر آن فرماندهی واحدی برای مبارزه با قاچاقچیان وجود ندارد و هر دستگاهی به صورت جزیره‌ای با این پدیده رفتار می‌کند. انتظار دارم با اصلاح قانون این مشکل نیز رفع شود.

وی افزود: بر اساس اعلام مراجع مسئول سالانه حداقل ۱۲.۵ میلیارد دلار کالا به کشور قاچاق می‌شود، در پاسخ‌هایی که رئیس‌جمهور در جلسه سوال از رییس‌جمهور بیان شد عدد قاچاق سالیانه، تایید شد، ۱۲۵ هزار میلیارد تومان معادل ریالی حجم سالانه قاچاق به کشور است، اگر این بودجه در حمایت از تولید ملی استفاده می‌شد، رشد اقتصادی، افزایش و نرخ بیکاری، کاهش می‌یافت.

نماینده بوشهر در مجلس با اشاره به جمله معروف مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «قاچاق خنجر از پشت است»، گفت: با اصلاح تعرفه واردات کالا، مدیریت ارز و نوسازی ماشین آلات فرسوده تولید و صنعت می‌توان زمینه‌های قاچاق کالا و ارز به کشور را از بین برد.

خدری مسئله کوله‌بری و ته‌لنجی را متفاوت از قاچاق دانست و گفت: میزان قاچاق از این طرق حتی برابر یک  قاچاقچی و مفسد ارزی و اقتصادی نیست. خواسته یا ناخواسته مسیر را اشتباه می‌رویم. اصل را رها کرده و به فرع چسبیده‌ایم. کوله‌بران و ته‌لنجی‌بران برای امرار معاش خود فعالیت دارند. هیأت رئیسه و نمایندگان مجلس فکری اساسی برای این مسئله داشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول