اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ترمز بورس اصفهان کشیده شد

همزمان با طرح سوال از رئیس‌جمهور، بازارهای مالی شهر اسیر نوسانات شدید شدند و در این بین بازار ارز رشد کرد و بورس روزی سیاه را پشت سر گذاشت.

ترمز بورس اصفهان کشیده شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بازارهای مالی شهر در میانه هفته با دادوستدهای مثبت در بازار طلا همراه شدند، شاخص بورس نتوانست در کانال 140 هزار واحد دوام بیاورد و رشد قیمت ارز در برخی ارزها همراه شدند.

در این میان مهم‌ترین اخباری که از گوشه و کنار بازارهای مالی شنیده شد و بر نوسانات این بازارها تأثیر گذاشت به ترتیب به رسیدن تورم نقطه به نقطه به 24 درصد، روند رو به رشد بازارهای بورس آسیا، سهم 71 درصدی فروش اوراق برای طرح‌های عمرانی، برنامه راه‌اندازی سیستم انتقال پول خارج از سوئیفت توسط اتحادیه اروپا و روسیه، خرج شدن 367 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی در بودجه، از سرگیری رکود مسکن به دلیل گرانی، عدم جبران کسری بودجه با فروش نفت، افزایش قیمت سکه و ورود مجدد به کانال 4 میلیون تومان، رشد قیمت انس طلا در بازارهای جهانی، تقویت ارزش نفت برنت در بازارهای بین الملل، مثبت شدن شاخص یورو به دلار و تقویت ارزش فلزات در بازارهای جهانی اختصاص داشت.

ترمز بورس کشیده شد

بازار بورس در چهارمین روز متوالی هفته با داد و ستدهای منفی همراه شدند و ارزش سهام در اکثر گروه‌ها کاهش یافت. این امر در واکنش به فاکتورهای سیاسی و اقتصادی پیرامون بازار رقم زده شد.

نماگر این بازار بعد از صعود به کانال 140 هزار در روز کاری قبل، در این روز نتوانست از پس مقاومت عبور کرده برآید و بار دیگر با روند منفی همراه شد تا در نهایت بر سکوی 136 هزار و 766 واحد تکیه بزند. در ثبت این تغییرات نقش نمادهایی نظیر شبندر، فولاد، شپنا و شتران پررنگ‌تر از سایر نمادها بود

اکثر نمادهای گروه پالایشی، پتروشیمی و فلزی با روند منفی این روز کاری را پشت سر گذاشتند که همین امر به تقویت جو منفی بازار دامن زد.

حجم دادوستدهای این روز کاری به بیش از 2 میلیارد و 200 سهم و ورقه بهادار رسید و ارزش معاملات انجام شده نیز بالغ بر 6 هزار میلیارد ریال برآورد شد.

شبندر، فولاد، شتران و شپنا مهم‌ترین نمادهایی بودند که در ثبت افت 3 پله‌ای شاخص مهم‌ترین نقش را ایفا کردند. همچنین در این روز سه نماد خساپا، فملی و خپارس به عنوان پرحجم‌ترین نمادهای این روز شناخته شدند و رمپنا، خساپا و حتاید نیز بیشترین افزایش ارزش بازار را در پی ثبت معاملات مثبت در این روز رقم زدند.

در گروه فلزات در حالی که اکثر نمادها به رنگ قرمز درآمدند و کم و بیش در درصدهای منفی معامله شدند، نمادهایی نظیر وتوکا، فنورد و فنوال موفق شدند رشد حداکثری ارزش سهام خود را تجربه کنند و با صف خرید این روز کاری را پشت سر بگذارند. در مقابل نمادهایی نظیر فولاد، فملی، فاسمین فایرا با جو منفی بازار همراه شدند و بخشی از ارزش خود را در این روز از دست دادند.

نمادهای گروه دارویی همچنان مورد توجه فعالان بازار قرار دارد و در این روز نیز در حالی که اکثر نمادهای بازار با روند منفی همراه شده بودند، نمادهایی نظیر دفارا، تیپیکو، دپارس و دتماد موفق شدند رشد حداکثری ارزش سهام خود را رقم بزنند.

جو منفی بازار گروه خودرویی را نیز در امان قرار نداد و افت ارزش در برخی نمادها نظیر خاذین، خودرو و خمهر مشهود بود. خساپا، خپارس و ورنا نیز موفق شدند به جمع اندک نمادهای سبز پوش در بازار منفی این روز بپیوندند.

معاملات گروه پتروشیمی نیز تحت تأثیر اخبار شنیده شده پیرامون لایحه تعیین نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی و تعیین قیمت ارز حاصل از صادرات این واحدها قرار گرفت و در اکثر نمادها عدم اطمینان از تعیین نرخ‌های مذکور به افت ارزش سهام منجر شد.

در بخش بازار فرابورس نیز شدت عرضه همچون بازار بورس پابرجا بود و رشد حجم معاملات در بازار منفی به انعکاس تأثیر دادوستدهای این روز کمک کرد. در پی جابجایی 709 میلیون سهم و ورقه بهادار در این روز، شاخص فرابورس 27 واحد عقب‌گرد کرد و در نهایت بر سکوی یک هزار و 550 واحد تکیه زد.

در ثبت این میزان افت نقش نمادهایی نظیر زاگرس، هرمز، شراز و شاوان پررنگ‌تر از سایر نمادها بود.

رشد قیمت برخی ارزها

در بازار ثانویه روند معاملات اندک نسبت به روزهای کاری قبل تغییر جهت داد و افزایش قیمت در برخی ارزها نظیر یورو، درهم و دلار از نیمه دوم بازار مشاهده شد.

بهای فروش هر یورو به 8 هزار و 969 تومان رسید و درهم امارات نیز در قیمت 2 هزار و 128 تومان مورد معامله قرار گرفت. یوآن چینی در قیمت یک هزار و 117 تومان خریداری شد و در قیمت یک هزار و 138 تومان به فروش رفت.

هر دلار آمریکا نیز در این بازار به ارزش 8 هزار و 528 تومان خریداری شده و در قیمت 10 هزار و 67 تومان به فروش رفته است. به این ترتیب روند معاملات این بازار نیز تحت تأثیر اخبار شنیده شده در این روز کاری با نوسانات مثبت و تقویت ارزش برخی ارزها در مقابل ریال همراه شد.

سکه‌ای که از نفس نمی‌افتد

سکه طلا در پایان دادوستدهای این روز بار دیگر به کانال 4 میلیون تومان بازگشت و در نهایت به ارزش 4 میلیون و 67 هزار تومان رسید. تغییرات قیمت این بخش در این روز کاری به 90 هزار تومان تا پایان داد و ستدها رسید.

نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب 80 هزار تومان و 35 هزار تومان گران‌تر شدند و در قیمتی‌های یک میلیون و 851 هزار تومان و 976 هزار تومان معامله شدند.

بهای سکه طرح قدیم نیز 120 هزار تومان افزایش یافت و در نهایت ارزش هر سکه در این بخش به 3 میلیون و 651 هزار تومان رسید.

هر مثقال طلا نیز یک میلیون و 335 هزار و 500 تومان ارزش گذاری شد و تغییرات قیمت این بخش نیز به 22 هزار تومان رسید. در بخش معاملات آتی سکه طلا نیز تمام قراردادها روند مثبتی را به تصویر کشیدند و از 73 هزار تومان تا 97 هزار تومان گران‌تر از روز کاری قبل معامله شدند.

بیشترین رشد ارزش این بخش از آن قرارداد آتی دی ماه با طولانی‌ترین سررسید شد. هر قطعه سکه گرمی نیز در پایان این روز کاری به ارزش 515 هزار تومان رسید.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول