اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی

سامانه سنجش شناختی توانایی حفظ بیداری رانندگان طراحی شد

خسارات ناشی از حوادث رانندگی 7درصد درآمد ناخالص کشور را به خود اختصاص می دهد که این موضوع نشان از اهمیت توجه به حوادث رانندگی می‌دهد در این راستا محققان کشور طراحی و پیاده سازی سامانه سنجش شناختی توانایی حفظ بیداری برای صدور جواز صالحیت رانندگی حرفه‌ای را انجام دادند.

سامانه سنجش شناختی توانایی حفظ بیداری رانندگان طراحی شد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی نحوی عضو هیأت علمی دو گروه مکاترونیک و طراحی کاربردی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درباره پروژه سنجش شناختی توانایی حفظ بیداری رانندگان اظهار داشت: این پروژه در واقع طراحی و پیاده سازی سامانه سنجش شناختی توانایی حفظ بیداری، جهت صدور جواز صالحیت رانندگی حرفه ای است که به کمک اساتید چند دانشگاه در صدد اجرای آن هستیم.

نحوی ادامه داد: اهمیت این موضوع به این دلیل است که در ایران، خسارات ناشی از حوادث رانندگی 7درصد درآمد ناخالص کشور را به خود اختصاص می دهد که عدد قابل ملاحظه ای است. علاوه بر این سالیانه حدود 16 هزار کشته و 330 هزار مجروح در آمار این تصادفات مشاهده می شود که قابل چشم پوشی نیست. به عنوان مثال اگر سقوط یک هواپیما حدود 100 نفر کشته بر جای بگذارد، این خبر به خبر شماره یک مطبوعات تبدیل می شود. ما حدود همین میزان خسارت را در تصادفات رانندگی داریم اما چون پراکنده است و به تدریج زیاد شده است، شاید کمتر مورد بحث واقع شود. 
به گفته وی، یکی از موضوعات مهمی که باعث بروز اینگونه حوادث می شود، موضوع خستگی رانندگان است که در جهان حدود 20درصد علت تصادفات را شامل می شود. به گفته پلیس راهور به طور تخمینی حدود 37درصد آمار کشتههای حوادث جادهای ایران مربوط به خستگی و خواب آلودگی رانندگان است. البته این آمار در هر استان متفاوت است و در بعضی استان ها به 60درصد نیز می رسد.
نحوی همچنین گفت: مرحله اول این طرح شامل برگزاری تست های توانایی بیدار ماندن است، که اصطلاحا به آن MWT گفته می شود. در این تست تمایل اشخاص به بیدار ماندن و مقاومت در برابر خواب در یک محیط خواب آور، سنجیده می شود. این تست شامل چهار ارزیابی است که در ساعات 9 صبح، 11 صبح، 1 بعد از ظهر و 3 بعد از ظهر انجام می شود. هر ارزیابی 40 دقیقه طول می کشد. که در آن فرد در اتاق تاریکی قرار گرفته و سیگنال های مختلف EMG، ECG، EEG و دوربین های طیف IR نزدیک و دور، فرد را کنترل می‌کند. ما افراد مختلفی را که برخی سالم و برخی ناسالم هستند، مورد بررسی قرار می دهیم.
وی در ادامه بیان کرد: گروه های مورد بررسی به طور جزئی تر، شامل 6 گروه افراد دچار آپنه، نارکولپسی، محرومیت از خواب و افراد سالم با شاخص توده بدنی زیر 25 ، بین 25 تا 30 و باالی 30 هستند. در مرحله بعد همین آزمایش ها در شبیه ساز رانندگی انجام شده، و در مرحله آخر نیز نتیجه این دو آزمایش با یکدیگر مقایسه می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ابراز کرد:خوشبختانه ما به مرحله ای رسیده ایم که می توانیم حدود 40 دقیقه قبل از اینکه راننده به مرحله خواب آلودگی برسد آن را تشخیص داده و هشدارهای لازم را به فرد بدهیم. برای این کار سنسورهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد؛ برای مثال ما از سنسورهای موقعیت سنجی پدال ها، موقعیت سنجی غربیلک فرمان، موقعیت خودرو، سرعت خودرو، سرعت های زاویه ای خودرو، شتاب های زاویه ای خودرو، ردیاب چشم، ECG، ENG، EEG ، دوربین حرارتی و دوربین مرئی استفاده می‌کنیم. 
وی درباره اقدامات در روند اجرای طرح نیز اظهار داشت: ما از سال 1390 تا به حال موفق شده ایم هفت هزار نفر از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه را آموزش دهیم که این امر منجر به کاهش حوادث رانندگی شده است. در واقع در همان سال اول که 20درصد رانندگان شرکت واحد مورد آموزش قرار گرفتند، 25درصد از میزان حوادث رانندگی کاسته شد. زمینه دیگری که در آن به موفقیت رسیده ایم در خصوص بانوانی است که گواهینامه دارند اما به دلیل ترس یا فوبیا رانندگی نمی‌کنند؛ در این بانوان ما با 10 جلسه رانندگی مجازی، به خفیفتر شدن ترس شان کمک می‌کنیم که نتایج قابل توجهی نیز داشته است.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول