اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

گلستان قطب پرورش میگوی کشور می‎شود

برنامه‎ریزی برای تولید 17 هزار تن میگو/ ایجاد 8 هزار شغل در گرو توسعه پرورش میگو

مدیرکل شیلات استان گلستان گفت: پیش‎بینی می‎شود در افق 1404 تولید میگو در مجتمع 10 هزار هکتاری پرورش میگو به17 هزار تن برسد و برای 8 هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند.

برنامه‎ریزی برای تولید 17 هزار تن میگو/ ایجاد 8 هزار شغل در گرو توسعه پرورش میگو

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سیدجواد قدس‎علوی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان با گرامیداشت هفته دولت اظهار کرد: در شرایط فعلی که کشور به آرامش، وحدت و امید نیاز دارد هفته دولت فرصت مناسبی برای ارائه عملکرد دستگاه‎های اجرایی به مردم است چراکه مردم حق دارند در جریان عملکرد دستگاه‎های اجرایی به‎ویژه در شرایط ویژه فعلی قرار گیرند.

وی گفت: به‎دلیل پتانسیل مثبت گلستان در حوزه شیلات نقش شیلات در توسعه استان پررنگ است اما این نقش هنوز در توسعه استان بکر مانده است.

مدیرکل شیلات استان گلستان عمده فعالیت‎های شیلات را در قالب طرح‎های تحول‎زا و اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: از چهار طرح اقتصاد مقاومتی شیلات، پرورش ماهی در دریا در پن و قفس مربوط به عرصه ملی بوده و سه طرح که مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان است پرورش میگو در گمیشان، پرورش ماهیان خاویاری در مزارع منفرد و مجتمع خاویاری و طرح پرورش ماهی با استفاده از آب چاه‎های کشاورزی را شامل می‎شود.

قدس‎علوی با بیان اینکه با امکان‎سنجی انجام‎شده چهار نقطه برای پرورش ماهی در قفس و پن در نظر گرفته شده است، بیان کرد: یکی از این نقاط خلیج گرگان است که با توجه فقدان شرایط مطلوب در این خلیج به آن پرداخته نشده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به عمق کم آب‎های ما عمده پرورش ماهی در پن انجام می‎شود، یادآور شد: در افق 1404 مقرر شد در استان 8 هزار تن تولید ماهی در پن و قفس در استان داشته باشیم و برای 2 هزار و 800 نفر شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شود.

مدیرکل شیلات استان گلستان با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان سازه‎هایی که در دریا مستقر است حدود 100 تن است که پرورش ماهی در قفس و پن را توسعه می‎دهند، ابراز امیدواری کرد از کنار تولید 200 تن ماهی در سال‎جاری برای 120 نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شود.

قدس‎علوی با بیان اینکه تولید 2 هزار و 300 تن ماهی در حدود 45 هزار هکتار از وسعت دریا انجام می‎شود، یادآور شد: اگر همین مقدار تولید در خشکی انجام شود به یک هزار هکتار وسعت و به 11 و نیم میلیون متر مکعب آب لازم دارد.

وی با اشاره به اینکه مزیتی که استان گلستان نسبت به گیلان و مازندران دارد برخورداری از اراضی شمالی است که ده‎ها هزار هکتار آن در حالت شوره‎زار قرار دارد، تصریح کرد: دنیا بیشترین تولید ماهی را در دریا انجام می‎دهد که امید است با کمک دیگر دستگاه‎ها این سرمایه‎گذاری در کشورمان نیز در دریا انجام شود.

مدیرکل شیلات استان گلستان به پرورش میگو اشاره کرد و افزود: مجتمع پرورش میگوی گمیشان شرایط مطلوبی دارد و تنها مجتمع پاک میگو در کشور محسوب می‎شود طوری‎که حتی یک گزارش بیماری از این مجتمع گزارش نشده است.

قدس‎علوی از تولید یک هزار و 690 تن میگو با سطح 914 هکتار طی سال گذشته در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: این میزان در سال 1397 با 730 هکتار سطح، 61 درصد افزایش داشت و پیش‎بینی می‎شود تولید میگو در سال جاری 2 هزار و 730 تن باشد که نسبت به سال گذشته بالغ بر 61 درصد افزایش تولید خواهد داشت.

وی با بیان اینکه 85 درصد از تولید میگو صادراتی است، یادآور شد: با توجه به شوری دریای خزر و شرایط مطلوب، میگوی تولید شده در گلستان از کیفیت بالایی برخوردار است و با توجه به این مسأله متقاضی بسیاری دارد.

مدیرکل شیلات استان گلستان گفت: تاکنون میگوی تولیدی استان گلستان به جنوب کشور ارسال می‎شد و با برند جنوب به بازارهای جهانی فرستاده می‎شد اما با گرفتن کد «EC»و «IR»این اتفاق در استان ما می‎افتد.

قدس‎علوی اضافه کرد: با افزایش دلار قیمت جهانی میگو افزایش یافته و همین مسأله سرمایه‎گذاران را برای فعالیت در این حوزه راغب کرده است.

وی از واگذاری فاز نخست که 4 هزار هکتار بوده به سرمایه‎گذار خبر داد و متذکر شد: سرمایه‎گذاری در مجتمع میگو به گونه‎ای است که برگشت سرمایه در سه سال اتفاق می‎افتد و سود بسیار خوبی دارد.

مدیرکل شیلات استان گلستان ادامه داد: فاز بعدی که 6 هزار هکتار است مطالعات آن تا اواسط نیمه دوم انجام و واگذار می‎شود و پیش‎بینی می‎شود در افق 1404 در مجتمع 10 هزار هکتاری پرورش میگو بالغ بر 17 هزار تن میگو تولید شود و برای 8 هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند.

قدس‎علوی ادامه داد: تاکنون سرمایه‎گذاری انجام شده در حوزه میگو 36 میلیارد تومان بوده که در سال 1396، 20 میلیارد تومان در حوزه زیرساخت‎ها سرمایه‎گذاری شده است.

وی بهترین حوزه برای اشتغال را در حوزه صید، صیادی و آبزی‎پروری دانست و افزود: وجود صیادان غیرمجاز یکی از چالش‎های ما است که با رونق اشتغال در این حوزه بخشی از مشکلات این بخش برطرف می‎شود.

مدیرکل شیلات استان گلستان با بیان اینکه تولید انبوه میگو در سال 1390 در استان آغاز شده است، ابراز کرد: تاکنون به مراکز تکثیر میگو در جنوب وابستگی داشتیم و تمامی بچه‎ماهی‎ها از جنوب به استان گلستان ارسال می‎شد که در سال گذشته مجهزترین مرکز تولید بچه‎ماهی کشور در گلستان راه‎اندازی شده و در این مرکز تکثیر 2 و نیم میلیارد تومان سرمایه‎گذاری بدون دریافت تسهیلات انجام می‎شود.

قدس‎علوی از فعالیت هشت مرکز عمل‎آوری میگو در استان خبر داد و گفت: این مراکز از اواخر شهریورماه جاری فعال شده و پس از عمل‎آوری و بسته‎بندی، میگو را به‎شکل آماده طبخ و وارد بازار می‎کنند.

انتهای پیام/83018

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول