اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

یادداشت/ مهدی فضائلی

دشمن زمانه ات را بشناس

تلاش‌های هدفمند دشمن، بزرگ‌نمایی مشکلات اقتصادی و معیشتی امروز جامعه ما و آدرس غلط دادن در باره منشا این مشکلات و راه حل آن است.

دشمن زمانه ات را بشناس

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، «مهدی فضائلی» تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت: 

مبحث دشمن شناسی را می توان به سطوح مبانی، راهبردی، تاکتیکی(تکنیک) و مصداقی تقسیم کرد و هر سطح را به تفصیل مورد بحث و گفت و شنود قرار داد.
در این مجال میخواهم فقط به یکی از مصادیق روز اقدامات دشمن بپردازم.مصداقی که ریشه در مبانی رفتار دشمن دارد و کاملا" مبتنی بر راهبردهای او تعیین و دنبال می شود.
تردیدی نیست که امروز جامعه ما با مشکلات ملموس اقتصادی و معیشتی روبروست و فارغ از آمارها و نمودارها، گرانی و تورم ،کاهش ارزش پول ملی و افزایش فاصله طبقاتی را به وضوح مشاهده و کاملا" درک و لمس می کند.
در مواجهه با این واقعیت تلخ، رفتار دشمن چگونه است؟بی تفاوت، منفعل یا کاملا" فعال و کنشگر؟
مشاهده عملکرد و مواضع دولتمردان نظام سلطه، رسانه های وابسته به جبهه دشمن و امتداد این جبهه در داخل کشور واقعیت دیگری را در کنار این واقعیت تلخ نمایان می سازد و آن برنامه ریزی و تلاش بی وقفه برای حداکثر بهره برداری از این شرایط است.
دشمن در باره این مصداق مشخص چه می کند؟
نخستین رفتار دشمن در این باره، دمیدن در این مساله و بزرگ‌نمایی آن است.
همه ما تفاوت احساس(ادراک) و واقعیت را می‌دانیم و در موارد متعدد آنرا بکار می بریم.
امنیت و احساس امنیت، فقر و احساس فقر، فساد و ادراک از فساد و دهها مورد دیگر لزوم تفکیک واقعیت و احساس یا ادراک از آن واقعیت را روشن می کنند.
این تفاوت گاهی به نفع واقعیت و گاهی به نفع احساس تغییر می‌کند و عوامل متعددی در این مساله دخالت دارند.
در باره واقعیت مشکلات اقتصادی و معیشتی موجود، برنامه دشمن، تشدید این فاصله به نفع احساس از این واقعیت است.
اما اقدام دشمن در این موضوع خاص به عملیات روانی و مدیریت ادراک محدود نمی شود.دشمن با استفاده از عوامل نفوذی خود در به هم زدن بازار و تشدید شرایط نیز فعال است؛این دومین اقدام دشمن در مقطع کنونی است.
کمیاب یا نایاب و در نتیجه گران شدن برخی کالاها و اقلام مانند پوشک و مواد شوینده در مواقع خاص که موجب عصبانی شدن مردم می شود از جمله اقدامات واقعی و مکمل عملیات روانی است که حداقل باید نسبت به آن مشکوک بود!
سومین تلاش دشمن را می توان در تحریک و تهییج مردم به واکنش های میدانی مشاهده کرد.
دی ماه سال گذشته و تیرماه سال جاری شاهد تحرکاتی از این نوع بودیم که هر چند با هوشیاری مردم و واکنش های به موقع و هوشمند سیستم های امنیتی و انتظامی خنثی شد لیکن نباید نسبت به آن غفلت کرد و آنرا تمام شده دانست.
چهارمین و آخرین تلاش هدفمند دشمن در این زمینه که می‌خواهم به آن اشاره کنم، آدرس غلط دادن در باره منشا این مشکلات و راه حل آن است.
در شرایطی که مردم با یک مشکل واقعی ، ملموس و فراگیر درگیر هستند، معرفی کردن یک نهاد یا یک مقام به عنوان مقصر و همچنین ارائه راه حل غلط می تواند بسیار مخرب باشد.
دشمن امروز تلاش می کند مقصر وضعیت کنونی را رهبری نظام معرفی کند و راه حل را هم در بیرون مرزها و صرفا" مرتبط با سیاست خارجی نظام جستجو نماید.
اظهارات مقامات رسمی آمریکا و رژیم صهیونیستی، محورهای کاری رسانه های بیگانه و متأسفانه مواضع برخی دلبستگان و احیانا" وابستگان داخلی به بیگانگان، پر است از چنین القائاتی!
توزیع نابخردانه سکه، تصمیمات غلط در باره ارز، سوءاستفاده ها در ماجرای ثبت سفارش خودرو و تلفن همراه، سرگردانی نقدینگی افسانه ای و بدهی های سرسام آور بانکی و دهها مورد ریز و درشت دیگر چه ربطی به رهبری و سیاست خارجی نظام دارد؟
اندکی تامل و دقت و پرسشگری خردمندانه در آنچه دشمن یا رسانه های وابسته به صراحت می گویند، یا توسط کانال ها و گرو ه های نامعتبر مجازی تولید و توزیع می شود و یا امتداد داخلی جبهه بیگانه مدعی می شود کافی است تا رفتار دشمن در این موضوع مبتلابه را به درستی بشناسیم و در برابر آن واکنش صحیح و به هنگام داشته باشیم.

** انتشار همزمان در روزنامه جام جم

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول