به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری هفته دولت که در نمایشگاه عملکرد و دستاوردهای آموزش و پرورش واقع در دبیرستان ماندگار البرز شد، اظهار کرد: معتقد به این هستیم که باید روی آسیبشناسی مسائل کار کنیم یعنی اگر علتهای اصلی را ندانیم نمیتوانیم در بخش منابع مالی و انسانی موفق باشیم و بر این اساس تلاش کردیم تا عوامل و مسائل مهم در شکلگیری وضع موجود را شناسایی کرده و یک تعریف عملیاتی دقیق ارائه دهیم.
وی ادامه داد: از آسیبهایی که شناسایی کردیم، نداشتن الگوی توسعه کمی در آموزش و پرورش در دهه ۶۰ و ۷۰ بوده است که صرفاَ توسعه فیزیکی و حجم نیروی انسانی رخ داده است و در نتیجه امروز با عدم توازن و تعادل در نیروی انسانی آموزش و پرورش مواجهیم.
الهیار ترکمن افزود: مسأله دیگر نگاه معلول محوری است که موجب شده است از راههای کوتاه مدت استفاده شود؛ مورد بعدی هم دخالتهای بیرونی است که مجموعه سیاستگذاری داخلی را با مشکل مواجه کرده است.
وی اضافه کرد: مسأله دیگر در آموزش و پرورش، بیمهری فضای مجازی به مسائل و مشکلات آموزش و پرورش است یعنی کسانی که برای پر کردن اوقات فراغت جلسات میگذارند به مسؤولان آموزش و پرورش اتهام میزنند و البته اینها رسانه رسمی نیز نیستند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مسائل آموزش و پرورش امروز نمود خود را در کارکردهای آموزش و پرورش نشان میدهد، گفت: آیا صرفاً باید بر کارکردهای فعلی متمرکز شویم؟ آیا میتوان از وزیر آموزش و پرورش انتظار داشت مشکلات ریشهدار دو دهه گذشته را به تنهایی در مدتی کوتاه حل کند؟
وی با بیان اینکه امروز سیاست آموزش و پرورش، مدرسه محوری است، افزود: برای تحقق مدرسه محوری ۴ اقدام محوری پیشبینی شده است که شامل فرایند انتخاب و انتصاب مدیران، سنجش صلاحیتهای حرفهای مدیران، تضمین و کنترل کیفیت مدارس و تفویض اختیارات است.
الهیار با بیان اینکه در آغاز دومین سال از دولت دوازدهم تلاش میکنیم وارد فاز اجرایی زیرنظامهای سند تحول شویم، اظهار کرد: آزمون استخدامی امسال برگزار شد و ۲۵ هزار مجوز برای دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور سراسری داشتیم.
وی از انجام نقل و انتقالات فرهنگیان خبر داد و گفت: مجوز افزایش ساعات تدریس بازنشستگان را به ۱۴ ساعت گرفتم و در حال رایزنی هستیم تا حق التدریس را برای معلمان رسمی وارد احکام حقوقی کنیم؛ همنچین ساماندهی مراکز رفاهی و اقامتی، پیگیری بیمه تکمیلی و وامها نیز انجام میشود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در حوزه بودجه، کارهای خوبی انجام شده است و رقم ۳۴۸ میلیارد تومان از معوقات سال ۹۶ که وارد سال ۹۷ شده بود، بهزودی تأمین اعتبار میشود.
وی در خصوص اعتبارات تجهیز هنرستانها گفت: در این زمینه از دو محل برونسپاری و تخصیص اعتبار ۲.۵ میلیارد تومانی برای تجهیز هنرستانها استفاده میشود.
الهیار در خصوص توزیع شیر در مدارس نیز اظهار کرد: سال گذشته تخصیصی درباره شیر مدارس دریافت نکردیم و برای امسال هم هم ابلاغ را گرفتیم اولی هنوز تخصیصی داده نشده است؛ البته در حال پیگیری هستیم و یک جلسه از ستاد ملی شیر هم برگزار شده است؛ مطمئن باشید اگر تخصیص را بگیریم، در کمتر از دو هفته کارهای اجرا انجام خواهد شد.
وی درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان با بیان اینکه قرارداد بیمه تکمیلی تا آبان ماه است، افزود: سهم کمکهای رفاهی به دلیل محدودیتهای مالی کم است اما در خصوص عدم پرداخت اسناد بیمه توسط بیمه آتیه سازان باید گفت که آنها بخشی از مطالبات قبلی را به قرارداد فعلی منتقل کرده بودند که بعد از رایزنیها مشکل حل شد و اکنون یک ماه از خسارات پرداخت شده است و پیگیر پرداخت دو ماه دیگر هستیم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در خصوص اینکه آیا بهزودی آزمون استخدامی جدیدی در آموزش و پرورش برگزار میشود، گفت: برای امسال ردیف جذب نیرو گرفته شده است و آزمون نیز برگزار شده است و ما بر اساس سند جامع نیروی انسانی حرکت میکنیم.
وی در خصوص پاداش پایان خدمت فرهنگیان نیز گفت: قرار شد در سه قسط پاداش پایان خدمت را پرداخت کنیم که تاکنون دو قسط پرداخت شده است و یک قسط دیگر نیز در شهریور ماه پرداخت خواهد شد.
الهیار ترکمن با بیان اینکه برای اجرای رتبه بندی معلمان اعتبار نیاز است، اظهار کرد: دولت ۷ هزار میلیارد تومان از سال ۹۴ تا ۹۷ برای رتبه بندی صرف کرده هاست و میتوانیم پایه اولیه را روی همین ۷ هزار میلیارد تومان بگذاریم اما در مجموع نحوه رتبه بندی، اعتبارات، امتیازات و شاخص ها بعد از تصویب نهایی مشخص میشود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره گزارش مرکز پژوهشهای مجلس و افزایش ۶۰ درصدی بودجه آموزش و پرورش گفت: این ۶۰ درصد افزایش مربوط به بودجه ملی است و ستادی نیست. اعتبارات مدارس خارج از کشور ۵۰ درصد و تغذیه و ایاب و ذهاب مدارس شبانه روزی تا ۱۸۰ درصد رشد کرده است و اعتبارات ستادی رشد ۸ درصدی داشته است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش درباره حذف سختی کار معلمان نیز بیان کرد: چند سال قبل سختی کار در قانون مدیریت خدمات کشوری برای فرهنگیان معادل ۱۲۰ امتیاز در نظر گرفته شده بود؛ چندی بعد شورای توسعه مدیریت وقت مصوبهای برای تسری سختی کار به همه کارکنان داشت که در سال ۹۱ دیوان محاسبات به این شیوه ایراد گرفت و این مصوبه در سال ۹۴ به محکمه تجدیدنظر دیوان محاسبات رفت و اعلام شد نحوه برقراری این سختی کار اشتباه بوده است؛ این امر متوقف شد و اجرای غیرقانونی آن در چند بخش تأیید شد و حتی برای چند مدیرکل استانی حکم جلب صادر شد.
وی تصریح کرد: به دنبال این بودیم که جایگزینی را به جای این ۱۲۰ امتیاز درنظر بگیریم که مستنداتی تهیه شد و اکنون در دستور کار شورای توسعه مدیریت قرار گرفته است و به محض تصویب، اجرا میشود.
انتهای پیام/