اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  صنفی فرهنگی

محمد هادی عسکری:

عرصه بازی های رایانه‌ای ظرفیت‌های کارآفرینی قابل توجهی ایجاد می‌کند

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در مجمع تاسیسی اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی بازی های رایانه ای گفت: عرصه بازی های رایانه ای می تواند علاوه بر بعد پراهمیت فرهنگی، ظرفیت های کارآفرینی قابل توجهی ایجاد کند

عرصه بازی های رایانه‌ای ظرفیت‌های کارآفرینی قابل توجهی ایجاد می‌کند

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از وزارت علوم؛ محمد هادی عسکری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در مجمع تاسیسی اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی بازی های رایانه ای، ضمن تاکید بر توسعه فعالیت های علمی دانشجویی در سطح ملی، گفت: فضای فعالیت انجمن های علمی دانشجویی با تاسیس و توسعه اتحادیه باید شاهد پویایی و تحرک بیشتری باشد.

ی همچنین توجه ویژه به نیازهای جامعه، ارتباط با مراکز علمی و تخصصی، بهره گیری از فناوری های نو و توجه به مقوله آموزش برای توانمند سازی های معطوف به مهارت و اشتغال را از جمله اهدافی برشمرد که اتحادیه های علمی دانشجویی لازم است پیگیر باشند.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی با اشاره به ویژگی منحصر بفرد بازهای رایانه از نظر برخوداری از طیف مخاطبان و توجه روز افزون مردم به ویژه نوجوانان و جوانان به این ابزار رسانه ای گفت: بازی های رایانه می تواند ظرفیت آموزشی بسیار خوبی برای بخش های مختلف جامعه باشد وی همچنین تاکید کرد این عرصه می تواند علاوه بر بعد پراهمیت فرهنگی، ظرفیت های کارآفرینی قابل توجهی ایجاد کند.

عسکری با اشاره به غنای فرهنگی، هنری و ادبی کشور بیان داشت، تمامی محصولات فرهنگی را می توان یک رسانه برشمرد، فیلم و بازی هم رسانه ای برای ابراز احساسات، ارزش ها، ترجیحات و ملاحظات زیست اجتماعی یک جامعه است، بازی های رایانه ای یکی از مهم ترین رسانه هایی هستند که امروز بیشترین اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را در بر می گیرد لذا می توان گفت که بازی های رایانه ای ما را وارد عرصه جدیدی به نام عصر بازی کرده اند. این عصر در عین اینکه سرگرم کننده است اطلاعاتی را به نسل جدید منتقل می کند که در شکل گیری الگوها، نگرش ها و بارهایش موثر است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: واقعیت این است که نسل جدید مختصات سن خود را نه تنها از افسانه ها، اسطوره ها، متون ادب فارسی، قصه ها و خاطرات نسل پیش از خود می گیرد بلکه در یک فرایند هم کنشی با نسل خود در جامعه جهانی آنها را دریافت می کند. بازی مثل رسانه عمل می کند از یک طرف محتوا را انتقال می دهد و از سوی دیگر بازیگر و بازیکن امکان می یابد تا سبک زندگی خود را منتقل کند.

وی افزود: سرگرمی فقط یکی از ابعاد بازی است. بازی ها هرچند ساده باشند دارای کارکردهای آموزشی هستند مثلاً در بازی شبیه سازی مدیریت که کارکرد آموزشی آن پررنگ است نوجوان یاد می گیرد که چگونه منابع محدود خود را مدیریت نموده و بر مشکلات غلبه کند.

وی گفت: ویژگی دیگر بازها الگودهی آن است به عنوان مثال در بازهای فوتبالی فرد به دنبال انتخاب بازیکن محبوب خود از لیگ های معتبر اروپایی بوده و خود را جای الگو گذاشته و مایل است تا حرکات او را پیاده کند. همچنین در بازیهای خشن به دنبال اجرای حرکات خشونت آمیز و در بازیهای با خشونت کمتر و انسانی به دنبال اجرای کارهای موافق اخلاق و عرف است بنابر این الگوپذیری از بازی های رایانه ای زیاد است.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی گفت: هرچیزی که بتواند به عنوان وسیله آموزشی مطرح شود قابلیت آن را دارد که به عنوان یک ابزار برای آموزش مناسبات سیاسی و روابط اقتصادی و ترجیحات اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد و این همان چیزی است که می توان در بین فعالان دانشجویی و در فضای مثبت، امن و تعاملی از دانشجویان فعال و دغدغه مند به عنوان کنشگران اصلی و موثر این میدان برای الگودهی به فضای عمومی جهان بازی های رایانه ای بهره برد. باید از فرهنگ و ادبیات غنی ایرانی در قالب هایی برای الگودهی به فضای عمومی جهان بازیهای رایانه ای بهره برد و اگر از این نکته غفلت شود خلایی پیش می آید که دیگران آن را با برنامه های خود پرخواهند کرد.

وی در ادامه با تاکید بر همکاری اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت: خوشبختانه دغدغه مندی بنیاد ملی بازی های رایانه ای و اراده جدی برای ورود به این مباحث و عرصه های نو جای امیدواری فراوانی ایجاد کرده است.

وی عقد تفاهم نامه همکاری بین بنیاد و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم را نشانه ای از توجه ویژه به این حوزه و اهمیت روز افزون آن خواند و اظهار داشت: این همکاری باید نتیجه مند و معطوف به آموزش و حمایت از تولید بازی های رایانه ای و گشایش فضاهایی برای پیوند این بخش با جامعه و متناسب با نیازهای کشور باشد.

در ادامه این جلسه محبوبیان، مدیر انستیتو بازی های رایانه ای، ضمن تاکید و توجه به آموزش و ساماندهی نیروهای دانشگاهی و به ویژه دانشجویان برای ورود به این عرصه، گفت در این حوزه دانشگاه ها باید پیشتاز باشند.

وی حمایت از فعالیت ها و مجامع دانشجویی را از جمله سیاست های بنیاد خواند و گفت لازمه موفقیت در این زمینه همکاری نهادهای مختلف آموزشی، سیاستگذاری و برنامه ریزی برای رسیدن به وضعیت قابل قبول و امکان عرضه تولیدات ملی مطلوب است.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول