اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

/بسته خبری تئاتر/5شهریور97

قول معاون هنری به عروسک‌سازان/ ادای احترام عروسک‌ها به زلزله‌زدگان

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره گسترش نمایش عروسکی در کشور از ایجاد کارگاهی برای ساخت و ساز عروسک خبر داد و گفت: این طرح از برنامه‌های کلان معاونت خواهد بود.

قول معاون هنری به عروسک‌سازان/ ادای احترام عروسک‌ها به  زلزله‌زدگان

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه یکشنبه 4 شهریور ماه با حضور در تالار «سایه» مجموعه تئاتر شهر به تماشای نمایش «قصه بخت» نوشته داود فتحعلی‌بیگی نشست که با کارگردانی مشترک احسان صانعی و زهرا بکتاش از شهرضا در این دوره از جشنواره حضور دارد.

در حاشیه این اجرا، معاون هنری از چند طرح برای گسترش نمایش عروسکی در کشور خبر داد. وی درباره ایجاد کارگاهی برای ساخت و ساز عروسک که از نیازهای جدی نمایشگران عروسکی است، توضیح داد: یکی از طرح‌هایی که در معاونت هنری به عنوان طرح‌های ویژه در حال پیگیری است و از امسال به صورت برنامه‌های کلان معاونت محسوب می‌شود، ایجاد شهرهای خلاق هنر است در واقع شهرهایی که می‌توانند بستری برای تئاتر عروسکی باشند و فعالیت کنند و ما بر اساس اینکه ایران تهران نیست، می‌توانیم رشته‌های مختلف هنری را در شهرهای مختلف توسعه بدهیم.

او ادامه داد: یکی از بسترهای این طرح، همین موضوع است. طرح دیگری که در برنامه‌های معاونت هنری است، گفت‌گوی دیروز و امروز است که تئاترهای سنتی عروسکی یا متون ایرانی در قالب عروسک حتما مورد حمایت قرار خواهد گرفت. وی درباره زمان احتمالی راه اندازی این کارگاه توضیح داد: باید برای ایجاد کارگاه ساخت عروسک فرآیند مفصلی در نظر بگیریم و در نظر من موضوع پیش پا افتاده‌ای نیست که بتوانم خیلی سهل آن را ببینم. با توجه به اهمیتی که دارد و پیشینه عروسک‌ها در تاریخ فرهنگی ایران و نقشی که در انتقال مفاهیم و آموزه‌ها داشته‌اند، از نظر ما پدیده بسیار مهمی است که نیاز به تمرکز و زمان بیشتری دارد..

*ادای احترام عروسک‌ها به درگذشتگان زلزله تازه آباد

پیش از اجرای نمایش «عروسک‌هایمان را بخوریم» که با طراحی و کارگردانی محمد بیژنی‌نسب در پلاتو اجرای تئاتر شهر روی صحنه رفت، یکی از عوامل گروه متنی از محمود درویش خواند و نسبت به زلزله‌ای که در تازه‌آباد کرمانشاه و کشتگان این اتفاق واکنش نشان داد و از مخاطبان خواست به‌احترام کشته‌شدگان یک دقیقه سکوت کنند.

*پاتوق شبانه عروسکی‌ها در تئاتر شهر

در چهارمین شب پاتوق شبانه، گروه نمایش «اگزویا» از هلند درباره شیوه کار کردن به‌صورت خانوادگی و اجرای نمایش متفاوت خود گفتند و دو خاطره بامزه از «شهر موش‌های 2» لحظاتی شاد را برای مخاطبان به‌وجود آوردند.

در ابتدای این برنامه گروه «مجیکال تئاتر» که از شهر ماستریخ هلند و با نمایش «اگزویا» در این دوره از جشنواره حضور داشتند، متشکل از شارلوت پوییجک-جولین؛ نویسنده، کارگردان، طراح و بازیگر «اگزویا»، آناندا پوییجک؛ طراح و بازیگر نمایش، دونک بنکی؛ بازیگر اثر و روئل پوییجک؛ درباره اثر خود با حاضران به گفت‌وگو پرداختند.

بعد از این اجرا نوبت به حمیدرضا قربانی رسید تا یک استندآپ‌کمدی اجرا کند. او درباره برخی معضلات همچون مترو، بهداشت فردی و ... در قالب کمدی بحث‌هایی را مطرح کرد.

پیش از به پایان رسیدن برنامه پاتوق به‌صورت رسمی، مرضیه برومند به زلزله‌ای که شب گذشته در تازه‌آباد کرمانشاه رخ داد، اشاره کرد و گفت: دعا می‌کنم شر بلایای طبیعی و غیرطبیعی از سر کشور کم شود. به‌حق عروسک‌ها روزهای شاد و خوب از راه برسند.

*برنامه نمایش‌های فضای باز روز پنجم جشنواره عروسکی

محوطه تئاتر شهر فارغ از اجرای نمایش «عروسک‌های غول‌پیکر» به کارگردانی حامد زارعان که در ایام جشنواره در این مکان اجرا می‌شود، هر روز از ساعت 18 میزبان سایر نمایش‌های بخش فضای باز هم می‌شود.

نخستین نمایشی که در روز پنجم جشنواره در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود، «یک سفر رویایی» نوشته ابوالفضل ورمزیار و حامد زارعان و با کارگردانی حامد زارعان است. این نمایش که از تهران در جشنواره حضور دارد، برای تمام اعضای خانواده و سنین مختلف، مناسب است و با مدت‌زمان 25 دقیقه اجرا می‌شود.

سپس از ساعت 18:30 نمایش خیمه‌شب‌بازی «بارگاه سلیم خان» با نویسندگی و کارگردانی مشترک شهرزاد مبرهن و سیاوش ستاری با مدت‌زمان چهل دقیقه میزبان مخاطبان می‌شود. این نمایش از شهر لاهیجان در این دوره از جشنواره حضور دارد، برای تمام اعضای خانواده مناسب تشخیص داده شده است.

پس از خیمه‌شب‌بازی «بارگاه سلیم خان»، از ساعت  19 نمایش «دگردیسی» با طراحی، نویسندگی و کارگردانی زهرا مریدی با مدت‌زمان بیست دقیقه اجرا می‌شود. این نمایش که از تهران در جشنواره حضور دارد هم برای تمام اعضای خانواده مناسب تشخیص داده شده است.

از ساعت 20:10 نمایش «بازِندَک» با نویسندگی، کارگردانی و طراحی علی قاضی با مدت‌زمان بیست دقیقه اجرا می‌شود. این نمایش که از مسجدسلیمان در جشنواره حضور دارد، برای تمام مخاطبان مناسب است.

پایان‌بخش اجرای نمایش‌های فضای باز در روز پنجم جشنواره، «دریا سمیر کو» نوشته طاهره اسدی و با کارگردانی فاطمه بحرینی از شهر آبادان است که ساعت 20:45 اجرای خود را آغاز می‌کند. این نمایش که مختص مخاطب بزرگ‌سال آماده شده است، به مدت بیست دقیقه اجرا می‌شود.

البته نمایش «دریا سمیر کو» پیش از اجرا در محوطه تئاتر شهر، ساعت 18:30 در محوطه خانه هنرمندان اجرا دارد.

* نمایش «آیلی» در تالار وحدت اجرا می‌شود

گروه حرکت قدم‌ها به سرپرستی فریبا طالبی و به نویسندگی بهروز غریب پور نمایش آیلی را (ویژه بانوان) ۹ شهریور ماه ساعت ۱۴ در تالار وحدت اجرا می‌کند.

نمایش‌نامه آیلی نوشته بهروز غریب‌پور؛ داستان دختری جوان است که در تنهائی‌اش به روز وصل و پیوند خود با شوی آینده‌اش فکر می‌کند و گاه فکر می‌کند که دست یافتن به چنین رویائی محال است، غمگین می‌شود کودکی خود را بیاد می‌آورد و مادرش در کنار او قرار گرفته و او را امیدوار می‌کند که آن روز در سایه صبوری و داشتن شایستگی محقق خواهد شد و آن روز دور نیست.

دختر در رویای خود، سرزمینش را بیاد می‌آورد و آرزو می‌کند که همه‌ سنت‌های زیبای نیاکانش را بجا بیاورد و باز به یاد می‌آورد که زنان سرزمینش توام باکار و توام با سختی‌ها و فراز و فرود زندگیشان می‌خوانند و شادمانی می‌کنند ...

رویای دختر ایران با این رویکرد مجموعه‌ای دلپذیر از ایران خواهد بود تا تماشاگران را به وجد بیاورد و آنها را با شادمانه‌های ترکی و کردی و قشقائی و خراسانی و....دیگر بار آشنا سازد.

قطعات اجرا (اجرای حرکات نمایشی): زخمه (کانتمپرری)، راز شرقی (ایرانی سنتی)،پروانه کوچولو (باله)، نازلی (آذربایجانی)، اوزون دره (آذربایجانی) ،سن گلمز اولدون (کانتمپرری)، گل اوینایاخ (آذربایجانی)، شبنم خواب (باله)، ساری گلین(آذربایجانی)، خوشه هه‌اورامان (کردی)، هله مالی (بندری)، کویر (خراسانی) ، شالیزار (قاسم آبادی)،  ذکر خنجر (ترکمن)،  ایگیدلر (لزگی آذربایجانی)، رشیدخان (ایرانی سنتی)، بزم (ایرانی سنتی)، یاد باد (ترکیبی مدرن)،  من گولی‌ام (آذربایجانی) و شور زندگی (ایرانی کلاسیک) است.

هنرمندان گروه ؛ فریبا طالبی، پگاه شهسوارزاده، مینا آبسالان، سوسن رعنایی، سولماز عبدیان، هما بذرایی، عارفه حق پناه، تینا بخشی، پرنیا فروتن، سهیلا حدیدی، شهره رضازاده ، متین فرشادفر، فرزانه نظری، طنین ترابی، رستا کیا، بهار بیات، یکتا نوری، پانیسا پدرام، ثنا حسینی، آوا نعمتی، کمند جانجانی، فاطمه بختیاری، لیلا فارابی، غزل فرجاد، آیلار شفق ، سمانه علوی، مریم نریمانی، باران دریایی، غزاله فاطمی و افسانه پاینده هستند.

علاقه مندان برای تهیه بلیت می توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول